جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۹
کد مطلب: 47234
۰

مراجعه بیماران روان‌پزشکی به مراکز ترک اعتیاد!

مراجعه بیماران روان‌پزشکی به مراکز ترک اعتیاد!
میگنا: یوسف دولتی، مددکار اجتماعی، درمانگر اعتیاد و مدیرعامل انجمن مراکز بهبودی اقامتی استان تهران با اشاره به فعالیت مراکز بهبودی اقامتی استان تهران، گفت: در حال حاضر کمپ‌های ترک اعتیاد در دو حالت مجاز و غیر مجاز در داخل کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که فعالیت مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد یک معضل جدی است، اظهار کرد: متاسفانه امروزه هیچ دستگاهی مسئولیت مراکز ترک اعتیاد را قبول نمی‌کند.

مدیرعامل انجمن مراکز بهبودی اقامتی استان تهران با اشاره به این که مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد نظارتگر ندارند، عنوان کرد: آسیب‌های موجود در مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد باعث شده تا باورهای افراد معتاد و خانواده‌ها به مراکز قانونی ترک اعتیاد خدشه دار شود.

وی افزود: به دلیل بروز باورهای نادرست در ذهن مردم و معتادان، فرد معتاد بین زندان و مرکز ترک اعتیاد، اقامت در زندان را ترجیح می دهد.

دولتی با اشاره به این که برنامه و فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد به درستی اطلاع رسانی نشده است، اظهار کرد: مردم باید در نتیجه اطلاع رسانی‌های درست مراکز مجاز ترک اعتیاد را پیدا کنند و از معیارهای مراکز غیر مجاز نیز مطلع شوند.

وی با اشاره به این که مردم باید فرق میان مراکز مجاز و غیر مجاز ترک اعتیاد را درک کنند، تصریح کرد: عموم مردم کشور با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهزیستی کشور می توانند از محل فعالیت مراکز ترک اعتیاد مجاز در سراسر کشور مطلع شوند.

مدیرعامل انجمن مراکز بهبودی اقامتی استان تهران در ادامه اضافه کرد: مراکز مجاز ترک اعتیاد در کشور بر اساس معیارهای مختلف طبقه بندی و رتبه بندی شده‌اند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر ۲۲۰ مرکز مجاز ترک اعتیاد در استان تهران مشغول فعالیت هستند، افزود: مراکز مجاز درمان اعتیاد پروانه فعالیت و تاسیس مرکز خود را از سازمان بهزیستی دریافت کرده‌اند.

دولتی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به فعالیت حداقل ۶۶۰ مرکز غیر مجاز ترک اعتیاد در تهران، تصریح کرد: مناسب‌ترین روش درمان اعتیاد از نظر دسترسی و ارزان بودن در مراکز اعتیاد مجاز به کار گرفته می شوند. متاسفانه تمامی اطلاع رسانی‌های مختلف و تبلیغات ترک اعتیاد امروزه در انحصار مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد قرار گرفته‌اند.

در ادامه این برنامه شیما جراحی روانشناس، مدرس دانشگاه، مشاور خانواده و پزشک درمانگر اعتیاد نیز با اشاره به فعالیت مراکز کاهش آسیب گذری اعتیاد در کشور، گفت: در حال حاضر حدود ۱۱ مرکز کاهش آسیب گذری در منطقه ۱۲ تهران مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که مراکز کاهش آسیب گذری از ساعت ۸ الی ۱۴ مشغول خدمات دهی هستند، اظهار کرد: با حمایت سازمان های مختلف دولتی مراکز کاهش آسیب گذری در طول روز می توانند حداقل ۸ ساعت فرد آسیب دیده را به آموزش‌های متنوع سرگرم کنند.

این مشاور خانواده با اشاره به فعالیت مراکز اقامتی ترک اعتیاد، عنوان کرد: متاسفانه شرایط آموزشی در برخی از مراکز اقامتی ترک اعتیاد دارای مجوز کافی و کامل نیست.

وی با اشاره به عملکرد مراکز ترک اعتیاد فاقد مجوز، توضیح داد: مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد همیشه با روش های منحصر به خود فرآیند درمان را پیگیری می کنند.

جراحی با اشاره به عود بیماری اعتیاد، خاطر نشان کرد: اگر شرایط مشاوره‌ای و آموزشی در مراکز درمانی اعتیاد پر رنگ شوند، امکان عود بیماری اعتیاد بعد از مدت بیست و یک روز درمان کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به این که نقش مددکاری در فرآیند درمان اعتیاد باید پررنگ شود، افزود: مشاوره و روان درمانی در چرخه ابتدایی بیست و یک روز حرف اول را می‌زند، چرا که بیمار در روز بیست و دوم درگیر وسوسه می‌شود.

این مشاور خانواده با اشاره به این که مراکز دی آی سی ساختار درمانی دارند، تصریح کرد: از جمله بخش های فعال در مراکز دی آی سی می توان به بخش‌های مشاوره، گروه درمانی، گروه های همسان و تیم سیار اشاره کرد.

در ادامه برنامه رادیویی هاشور علی شفیعی، کارشناس حوزه درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که معضل مراکز ترک اعتیاد بسیار وسیع تر از مراکز مجاز و غیر مجاز است، گفت: در حال حاضر مراکز درمانی مختلف در کشور به صورت انتفاعی اداره می شوند و بدون نظارت درست و رعایت استانداردهای لازم فعالیت می کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: در دهه‌های گذشته افراد با امید به درمان گروه همتایان خود در کمپ‌های ترک اعتیاد فعالیت می کردند، اما امروزه هدف اصلی افراد صاحب کمپ ترک اعتیاد به موضوعات انحرافی و انتفاعی نزدیک شده است.

رئیس درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به این که دستگاه های نظارتی کار خود را به درستی انجام نداده‌اند، عنوان کرد: زمانی مراکز درمانی اعتیاد جایگاه خوبی را پیدا می کنند که از اهداف انتفاعی و منفعت طلبانه فاصله بگیرند. بسیاری از افرادی که تحت عنوان مصرف کننده مواد مخدر به مراکز درمانی ترک اعتیاد مراجعه می کنند، بیماران روان پزشکی هستند.

علی شفیعی ادامه داد: از آنجایی که مراکز روانپزشکی در ایران از نظر کمی و کیفی ظرفیت کافی برای بیماران روانی ندارند، خانواده ها به اجبار بیمار خود را در مراکز درمانی ترک اعتیاد بستری می کنند.

وی با اشاره به این که بیماران روانپزشکی در دو دسته حاد و مزمن قرار می گیرند، توضیح داد: مصرف مواد مخدر در هر دو دسته بیماران روان پزشکی صاحب نقش است.

رئیس درمان اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: مشکلات روان پزشکی و روانی فرد بیمار ممکن است در برخی از مواقع تا مدت‌ها ادامه دار باشد، بر همین اساس لازم است تا بیمار مدت طولانی تحت پوشش خدمات روانپزشکی قرار بگیرد، در حالی که بسیاری از بیمارستان های کشور در بهترین حالت این بیماران را تا مدت یک ماه پذیرش می کنند.

وی افزود: بیمه‌های درمانی هزینه درمان معتادانی که در بیمارستان های روانپزشکی بستری می شوند را پرداخت نمی‌کنند.


 
 
 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .