پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۴
کد مطلب: 47275
۰
مهمترین عوارض قرص های لاغری را بشناسید

قرص‌های لاغری معجزه‌آسا نیستند!

قرص‌های لاغری معجزه‌آسا نیستند!
میگنا: بهترین روش‌علمی، اصولی و استاندارد برای لاغری، استفاده از الگوی غذای سالم و ورزش است. در حالی که امروزه دارو‌های چربی سوز فراوانی در سراسر دنیا و حتی شبکه‌های اینترنتی به فروش می‌رسند و میلیون‌ها نفر بدون توجه به عارضه‌های جانبی این دارو‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

افرادی که به سرعت می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند ازجمله بانوان جوان، مردان و زنان دچار اضافه وزن یا افرادی که می‌خواهند به وزن خاصی برسند ازجمله طرفداران این گونه دارو‌های مضر و غیراستاندارد هستند.
کارشناسان به طور کلی استفاده از دارو‌های لاغری برای کاهش وزن را توصیه نمی‌کنند و هشدار می‌دهند که عارضه‌های جانبی مصرف این گونه دارو‌ها در برخی موارد غیرقابل جبران است.

برخی شرکت‌های تولید کننده دارو‌های چربی سوز نیز با شعار استفاده از ترکیب‌های گیاهی بی ضرر خود را دربازار‌های جهانی معرفی کرده اند.
در ترکیب این دارو‌ها موادی، چون جلبک دریایی، تمکش، کاکتوس و مواردی ازاین دست وجود دارد که به گفته کارشناسان نیازبه مطالعه‌های بالینی گسترده برای بررسی اثر مصرف آن‌ها بربدن انسان است.
کدام قرص‌های لاغری خطرناکند؟
دسته ای از قرص‌های لاغرکننده هستند که مصرف آنها نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه موجب ایجاد بیماری‌های مختلف می‌شوند. این داروها با کاهش اشتهای فرد منجر به لاغری می‌شوند. یکی از معروف‌ترین داروهای این گروه «سیبوترامین» است که با نام‌های «ریداکیتل» و «مریداکتیل» هم در بازار به فروش رسیده است.

این دارو سال‌ها نیز فروش بالایی در بازار دارویی داشته اما این دارو می‌تواند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. همچنین تعداد زیادی از داروهای این گروه حاوی مواد مخدری هستند که باوجود کاهش اشتها و کاهش وزن اثرات زیانباری برای فرد در پی دارند.

گروه دیگری از داروهای کاهنده اشتها به نام فن فلورامین سال‌هاست مصرف آنها ممنوع شده و به شکل قانونی در بازار موجود نیست؛ این دارو می‌تواند سبب اختلالات خلقی و نیز حملات قلبی- عروقی شودبنابراین به جرات می‌توان گفت که همه داروهای کاهنده اشتها غیرمجاز هستند.

قرص‌های ونوستات و زنولیپ نیز از مشتقات ارلیستات هستند که با مهار آنزیم لیپاز لوزالمعده مانع تجزیه چربی‌های مواد غذایی در روده‌ها شده و در هر وعده غذا 30 درصد از چربی‌های مصرف شده جذب نخواهد شد. با ادامه این روند بدن برای تولید انرژی مورد نیاز خود از چربی‌های ذخیره استفاده کرده که این روند منجر به کاهش وزن می‌شود.

معلوم است که این داروها در گروه چربی‌سوزها قرار نمی‌گیرند بلکه با کاهش جذب چربی، به کاهش وزن کمک می‌کند. قاعدتا مصرف این داروها هم بدون مجوز پزشک متخصص تغذیه کار عاقلانه‌ای نیست چراکه مصرف این قرص‌ها هم مانند ارلیستات، در طولانی‌مدت باعث چرب شدن کبد می‌شود.همچنین باید بدانید که قرص‌های ونوستات و زنولیپ با جلوگیری از جذب چربی‌ها می‌تواند باعث نفخ شکم، اسهال چرب و کمبود ویتامین‌های محلول در چربی ازجمله ویتامین Aو D، E،K  شود.

مهمترین عوارض قرص‌های چربی سوز

اعتیاد آوری: براساس اعلام کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بسیاری از فوایدی که در وصف قرص های لاغری در تبلیغات بیان می‌شود، واقعیت ندارند. وعده‌هایی همچون «کم کردن ۱۰ کیلوگرم وزن در یک هفته» یا «هرچه می‌خواهید بخورید و لاغر شوید» دروغی بیش نیستند. در بسیاری از افراد، این قرص‌ها می‌توانند زمینه‌ساز مشکلات مزمنی شوند. امکان دارد شما نیز به‌جای تغییر عادات غذایی و سبک زندگی‌تان برای کاهش وزن، در دام این ادعاهای رنگارنگ و دروغین گرفتار شوید.

ایجاد مشکل کبدی: سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد در موارد نادر احتمال بروز نارسایی‌های کبدی در اثر مصرف برخی از قرص‌های لاغری وجود دارد. اگر در اثر مصرف چنین داروهایی علایم آسیب کبدی مانند خارش، زردی چشم، ادرار تیره، مدفوع روشن و از دست دادن اشتها را تجربه کردید، مصرف این داروها را متوقف و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

افزایش سکته مغزی و افسردگی: در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سازمان غذا و داروی آمریکا درمورد ۶۹ محصول لاغری موجود در بازار هشدار داد. این سازمان درمورد ترکیبات فعال دارویی غیرمجاز موجود در این محصولات ابراز نگرانی کرد. بسیاری از محصولات موجود در این فهرست، محتوی «سیبوترامین» هستند.

سیبوترامین می‌تواند موجب فشار خون بالا، تشنج، تپش قلب، حمله قلبی و سکته‌های مغزی شود. ماده‌ دیگری که در این محصولات وجود دارد «ریمونوبانت» نام دارد. این ماده به دستور سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه‌ فروش در ایالات متحده را ندارد، ولی استفاده از آن در اروپا مورد تایید قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این ماده خطر افسردگی و گرایش فرد به خودکشی را تقویت می‌کند.

 سایر عوارض قرص های لاغری: قرص های لاغری می‌توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند. با اینکه این قرص‌ها اختلالاتی در زندگی فرد ایجاد می‌کنند، ولی معمولا خطری جدی به همراه ندارند. بی خوابی، بی‌قراری، سردرد، اسهال، خشکی دهان، اظطراب، فشار خون بالا، وضعیت روحی بدتر، کم‌آبی یا دهیدراته شدن و مرگ از جمله عوارض قرص های لاغری هستند. قرص‌هایی که وعده‌ی مسدود کردن جذب کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را می‌دهند، می‌توانند موجب اسهال، گرفتگی‌ها و سایر اختلالات روده‌ای شوند.

در بیشتر موارد، عوارض جانبی قرص های لاغری با توقف مصرف آنها ناپدید می‌شود، ولی همیشه هم این‌گونه نیست. آریتمی قلب، تپش قلب، سفتی قفسه‌ی سینه، گیجی و کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هشیاری) از علایمی هستند که می‌توانند در اثر مصرف درازمدت قرص های لاغری ایجاد شوند.

همچنین نارسایی‌های قلبی، سکته مغزی، تشنج و نارسایی‌های کلیوی نیز می‌تواند از عوارض قرص های لاغری باشد. برخی از قرص های لاغری در تعدادی از مصرف‌کنندگان موجب پرفشاری ریوی مقدماتی می‌شود که این امر می‌تواند منجر به نارسایی‌ تنفسی و مرگ شود.


 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.