کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انجام خدمات روان شناسی به تاکسی‌رانان پرخطر رایگان نشد

خبرگزاري ايسنا , 1 خرداد 1398 ساعت 10:27

شورای شهر مشهد با انجام رایگان خدمات روانشناسی به تاکسی‌رانان پرخطر مخالفت کرد.


ميگنا: یکی از دستورکارهای امروز شصتمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد  که در تالار شهر برگزار شد، در مورد ارایه رایگان خدمات روانشناسی به رانندگان تاکسی دارای تخلفات ترافیکی، مشکلات رفتاری، سابقه درگیری، شکایات مردمی و همچنین متقاضیان صدور پروانه تاکسیرانی بود که پس از اعلام نظر موافقان و مخالفان و با وجود اینکه بار مالی آن در لایحه به مبلغ 150 میلیون تومان پیش‌بینی شده بود، در نهایت به تصویب اعضای شورا نرسید.
 
سید مهدی علوی‌مقدم، مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهرداری مشهد، درمورد این لایحه گفت: بر اساس آیین‌نامه تاکسی‌رانی، رانندگانی که برای اخذ پروانه مراجعه می‌کنند باید دارای یک‌سری صلاحیت‌های عمومی، جسمی و فکری باشند این لایحه در مورد سلامت فکری است؛ لذا در اصل این لایحه، در چهارچوب آیین نامه است.
 
وی یادآور شد: درد جامعه از جانب راننده‌های پرخطر آسیب‌های زیادی می‌بینیم.
 
شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه مشورتی شهر مشهد، در مورد موافقت با این لایحه بیان کرد: رانندگان به دلیل حضور در ترافیک فشار سنگینی تحمل می کنند. در ابتدا هم بررسی جسمی و هم امنیت روانی هدف ما  بود اما انجام رایگان  سلامت جسمی به دلیل بار مالی‌ای سنگین ایجاد می‌کرد و تامین اجتماعی هم بعضاً هزینه بررسی سلامت جسمی را نمی‌پذیرد به همین دلیل بخش سلامت جسمی حذف شد.
 
وی ادامه داد: سلامت روانی تضمین کننده سلامت جسمی است؛ در حالی که بسیاری از رانندگان شاید هزینه این را نداشته باشند که بخواهند به مراکز مشاوره مراجعه کنند. 
 
محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، مخالفت با این لایحه اظهار کرد: با این تعریفی که اینجا شد به نظر من از صدر تا ذیل شهرداری مشکل داریم؛ مدیران، معاونان و کارکنان زیادی داریم که مشکل رفتاری داشته باشند. اگر قرار باشد که اختلالات رفتاری را درنظر بگیریم چرا به یک قشر خاص آن را محدود می‌کنیم؛ مثلاً رانندگان اتوبوسرانی هم هستند 
 
وی ادامه داد: آقای علوی مقدم در صحبت‌هایشان اشاره کردند که سازمان تاکسی‌رانی وظیفه‌ای در این قضیه داشتند که برای بحث‌های جسمی و فکری رانندگان باید کاری انجام می‌داده. این سازمان  باید به تکلیفش عمل می‌کرده و سالانه بودجه‌اش را می‌آورده است.این تکلیف را انجام نداده وما آمده‌‌ایم طرحی که چیز دیگری بوده  می خواستیم افرادی که مثلا مشکل ستون فقرات دارند را مورد بررسی پزشکی قرار دهیم، تبدیل به برچسب اجتماعی کردیم. اگر این موضوع عمومیت پیدا نکند تبدیل به برچسب اجتماعی می‌شود. 
 
رئیس شورای شهر مشهد گفت: اصلا باید سوال ما از سازمان تاکسی‌رانی این باشد که چرا تاکنون تکلیف خود را در این زمینه انجام نداده است؟
 
وی یادآور شد: ما یک مرکز مشاوره در شهرداری داریم که خیلی راحت می‌توانیم با هماهنگی دستگاه‌های دیگر رانندگانی را که نیاز دارند به این مرکز مشاوره ارجاع دهیم. نیازی نیست این موضوع را تبدیل به طرح و لایحه کنیم.
 
حیدری تصریح کرد: مشاوره موضوعی اجباری نیست. طرف هر وقت احساس نیاز کند به آن روی خواهد آورد، نمی‌توانیم به صورت اجباری افراد را به این کار  مجبور کنیم. 
 
باید سازمان تاکسی‌رانی به وظیفه عمل می‌کرده و در بودجه دیده می‌شده وبه لایحه نیاز ندارد.۱۵۰ میلیون رقمی نیست باید در بودجه دیده می‌شده نه اینکه به صورت لایحه به صحن بیاید.
 
رمارم در پاسخ به حیدری عنوان کرد: بحث سر این نیست که اقشار دیگر نیاز به مشاوره ندارند. در دنیای امروز مشاوره تبدیل به فرهنگ شده است؛ مثلا در پروازهای مهم قبل و بعد از پرواز به خلیان مشاوره می‌دهند یا پزشکان بعد از عمل و قبل از عمل مشاوره دیافت می‌کنند.  
 
وی ادامه داد: قبول دارم بسیاری از ما در طیف اختلالات روانی هستیم و درصد افراد سالم زیر ده درصد است اما رانندگان تاکسی و اتوبوس با جان مردم سروکار دارند. اگر راننده اتوبوس دوبار تصادف داشته باشد خدمات مشاوره دریافت می‌کند اما راننده تاکسی اینگونه نیست.
 
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد، گفت: حدود ۱۴ هزار راننده تاکسی داریم. درصدی از نزاع‌های سطح شهر متعلق به رانندگان سیستم عمومی است و  کاهشاین نزاع‌ها انتظار مردم است. بعضا خود آنها متقاضی این خدمات مشاوره که هزینه زیادی هم دارد، هستند. 
 
این لایحه با 7 رای مخالف و 6 رای موافق به تصویب رسید.
 
پس از تصویب نشدن این لایحه، محمدرضا حیدری؛ رئیس شورای شهر مشهد اظهار کرد: این موضوع به معنای نفی طرح نیست. دوستان در سازمان تاکسی‌رانی به وظیفه خود عمل کنند  ما هم قول می‌دهیم دراصلاح بودجه 98 این بودجه را مصوب کنیم.


کد مطلب: 47300

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47300/انجام-خدمات-روان-شناسی-تاکسی-رانان-پرخطر-رایگان-نشد

میگنا
  https://www.migna.ir