پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۶
کد مطلب: 47301
۳

فهم درست از دین، آرامش‎بخش است

فهم درست از دین، آرامش‎بخش است
میگنا: دكتر محمدباقر کجباف، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره آرامش روان اظهار کرد: آرامش روان زمانی رخ می‌دهد که فرد به نیازهای خود پاسخ مثبت و سالم دهد. یکی از نیازهای روانی انسان، نیازهای جسمانی است، یعنی زمانی که انسان از لحاظ نیاز به غذا، آب، تنفس و مسائل جنسی به صورت درست و متعادل ارضا شود، در این صورت آرامش برای فرد حاصل می‌شود.

وی افزود: علاوه بر نیازهای جسمانی، نیازهای روانی هم به عنوان نیازهای آرامش‌بخش مثل ارضای نیاز به محبت، عزت نفس و احترام به دیگران و خودش مطرح است. همین طور نیازهای شناختی مثل نیاز به دانستن، شناختن و فهمیدن در فرد اتفاق می‌افتد و فرد می‌تواند از سردرگمی، جهالت و نادانی خارج شود.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: از دیگر نیازهای انسان می‌توان به نیاز زیبایی شناختی، هنری و نیازهای خودشکوفایی اشاره کرد. از مهم‌ترین نیازی که در انسان وجود دارد و انسان را به آرامش می‌رساند، نیاز به خدا است. ذکر و یاد خداوند عامل آرامش آدمی می‌شود، همان طور که خداوند در قرآن کریم فرمودند:«بدانید و آگاه باشید با یاد و ذکر خداوند دل‌ها و قلب‌ها آرام می‌گیرد».


کجباف ادامه داد: ذکر سه بخش دارد؛ ذکر لفظی، عملی و قلبی. انسان هم در قلب و هم در زبان و با گفتار خود یاد خدا باشد و هم در عمل و رفتار از خدا یاد کند. وی بیان کرد: اگر دین در شرایط علمی و عملی و به دور از شعار، در زندگی انسان پیاده شود، و فرد خودش را ملزم و متعهد بداند که به دستورات دینی آن گونه که واقعیت دارد و در دین مطرح شده و نه به صورت خرافه، به آن پایبند باشد، طبیعتا آرامش را برای خود به ارمغان می‌آورد.

کجباف خاطرنشان کرد: انسان باید بداند و بتواند آرامش را خودش برای خودش ایجاد کند، همچنین بتواند برای دیگران آرامش را به ارمغان آورد. در حدیث آمده است:«مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در ایمنی و آرامش به سر ببرند». آرامش زمانی رخ می‌دهد که انسان تسلیم دستور خدا باشد و بتواند بر شرایط فرهنگی و اجتماعی تسلط پیدا کند.

وی افزود: مدرنیته به طور کلی اضطراب‌زا است، ولی در عین حال شرایط مدرنیته اگر با نیازهای فطری بشر هم باشد، می‌تواند میزان آرامش بشر را افزایش دهد، اما زمینه‌هایی که به صورت حاشیه در مدرنیته مطرح می‌شوند و آسیب‌زا هستند، ممکن است آرامش را از آدمی بگیرد. در واقع فرد باید بتواند از مدرنیته درست استفاده کند، و از شرایط جدید زندگی در راستای اهداف فطری و دینی خود بهره‌مند شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد