کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون وزیر بهداشت:

سلامت روان، پس از فشار خون کنترل می‌شود

خبرگزاري ايرنا , 4 خرداد 1398 ساعت 16:09

معاون وزیر بهداشت گفت: پس از برگزاری پویش کنترل فشار خون و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت، علاوه بر تنظیم فشار خون افراد، فرم سلامت روان هم پر شده و بسیاری از موارد دیگر هم انجام می‌شود. زیرا ممکن است پایه بسیاری از مشکلات فشار خون، سلامت روان باشد.


ميگنا: دكتر علیرضا رئیسی درباره سنجش سلامت روان پس از برگزاری پویش ملی کنترل فشار خون بالا اظهار داشت: باید ابتدا تجربه پویش ملی کنترل فشار خون بالا را بکار بگیریم و پس از آن به موضوعی مانند سلامت روان وارد شویم. زیرا سلامت روان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیازمند ابزارهای خاصی است و از طرفی موضوع وجود داشتن و در دسترس بودن افراد برای سنجش را هم باید در نظر بگیریم. به هر حال در زمینه سلامت روان، مواردی مانند ترس از انگ و غیره وجود دارد.


سلامت روان هم ابزار سنجش دارد
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره ابزار سنجش سلامت روان بیان کرد: در رابطه با سلامت روان نیز ابزار سنجش وجود دارد، زیرا پرسش نامه‌های جهانی برای این موضوع هست و افراد با پرکردن این فرم‌ها غربالگری می‌شوند. یعنی وقتی افراد به مراقبان سلامت مراجعه می‌کنند، فرم‌هایی را برای سلامت روان پر می‌کنند و بر اساس آنالیزی که انجام می‌شود، تصمیم می‌گیرند که فرد باید به کارشناس سلامت روان ارجاع داده شود یا خیر.

وی ادامه داد: البته در همین راستا می‌توان نرم افزارهای خودمراقبتی درنظرگرفت و فرد با پرکردن فرم‌ها در نرم افزارها، آنالیزی به او ارائه شده و گفته شود که باید به کارشناس سلامت روان مراجعه کند یا خیر. در عین حال این اطلاعات پس از پر کردن فرم‌ها می‌تواند به صورت آنلاین به پرونده الکترونیک سلامت او هم انتقال داده شود.

رئیسی افزود: هر ابزار اندازه گیری برای غربالگری بر اساس شرایط جامعه، امتیازی دارد و به طور مثال گفته می‌شود با ابزار موجود، اوج موفقیت تا چه میزان است. درباره ابزارهای سلامت روان هم به همین صورت است و با توجه به فرهنگ جامعه، باید ابزارها را در نظر گرفت.


فعالیت کارشناسان بهداشت روان در مراکز جامع سلامت
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر در سراسر کشور هزار و ۶۰۰ کارشناس بهداشت روان مستقر هستند و ۲۲ هزار مراقب سلامت و ۳۰ هزار بهورز هم در زمینه سلامت روان در خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت فعالیت می‌کنند. وقتی افراد به این کارشناسان مراجعه می‌کنند، فرم‌های سلامت روان هم برای آنها پرمی‌شود، اما مشکل اینجاست که بسیاری از افراد برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند.


نتیجه پویش کنترل فشار خون در هفته اول مهر اعلام می‌شود
رئیسی درباره پویش ملی کنترل فشار خون بالا نیز گفت: در حال حاضر پویش بسیار بزرگی در زمینه کنترل فشار خون بالا در کشور انجام می‌شود، اما باید توجه کنیم که اقدامات بعد از اندازه گیری فشار خون مردم بسیار اهمیت دارد. زیرا نمی‌توان به فرد برچسب فشار خون بالا زد و بعد او را رها کرد. به همین علت گزارش کامل پویش فشار خون بالا در هفته اول مهر ماه ارائه می‌شود و می‌گوییم چه تعدادی در این بازه زمانی شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.
 


کد مطلب: 47327

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47327/سلامت-روان-فشار-خون-کنترل-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir