پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 47397
۱۶۶
۲۳۲

معرفی کامل رشته پزشکی؛ مراحل و مشكلات تحصیل در آن

معرفی کامل رشته پزشکی؛ مراحل و مشكلات تحصیل در آن
مقدمه
بی شک رشته پزشکی رویای بسیاری از دانش آموزان است. بخاطر همین است که متقاضیان ورود به رشته علوم تجربی در دوره دبیرستان دو برابر رشته های ریاضی و علوم انسانی است.

از نگاه مردم درآمد بالا، منزلت اجتماعی و موقعیت شغلی مناسب از فاکتورهایی است که توجه همه دانش آموزان، معلمان و خانواده ها را به این رشته جلب میکند.

بیشتر دانش آموزان علوم تجربی، قبل از کنکور لااقل یک بار به پزشک شدن خودشون با روپوش سفید فکر کرده اند. پزشکی را نباید صرفا یک منبع درآمد خوب دید، گرچه پزشکی رشته کم درآمدی هم نیست ولی اگه برای پولدار شدن میخواهید پزشک شوید، بهتر است کمی بیشتر فکر کنید. زیرا برای پولدار شدن راههای به مراتب آسانتری هم وجود دارد. و خیلی هم زودتر به نتیجه میرسید.

رشته پزشكي از نظر حساسیت شغلی، جایگاه اجتماعی، درآمد و از نظر سختی دروس که حجیم ترین دروس را دارا مي باشد مانند یک دریا است و هیچ بشری نمی تواند مدعي باشد که تسلط کامل بر همه دروس این رشته دارد.

7 سال طولانی بدون در آمد!
به دست آوردن هر چیزی مستلزم پرداختن بهایش است و رشته پزشکی هم سختی های خاص خودش را دارد که می بایست با شناخت و علاقه کافی به سراغش بروید تا در نیمه راه مجبور به رها کردنش نشوید!

اگر بالاترین تراز را در کنکور سراسری به دست بیاورید و در کنکور به موفقیت رسیده باشید، لزوما به این معنی نیست که شما در رشته پزشکی هم موفق می شوید. این رشته با جان انسان ها سر کار دارد پس رشته ایست بسیار حساس و پراسترس. در انتخاب رشته می بایست به این نکته مهم، توجه ویژه ای داشته باشید.

اغلب دانش آموزان رشته تجربی به اشتباه تصور میکنند که انتخاب رشته پزشکی، میانبُری آسان برای پولدار شدن و کسب موفقیت است و در واقع درک درستی از شرایط شغلی رشته پزشکی ندارند. و حتی کسانی که از دیدن خون و جسد هراس دارند نباید وارد این رشته شوند و به سراغ رشته های دیگر بروند.

تقریبا از سال دوم تحصیل، دیگر ترم معنی ندارد و عملاً شما کل سال را در دانشگاه می گذرانید(به جز عید ها که اونم در 1 سال نیم آخر پزشکی کشیک هستین!)



البته هدف ما ناامید کردن شما نیست و در همه جا پزشکی دارای امتیازات و جنبه های مثبت زیادی است که اگر غیر این بود دیگر این همه متقاضی نداشت.


بهرحال پزشکی عمومی شامل چهار دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی است که دوره علوم پایه آن شامل 5 ترم تحصیلی است که با اتمام آن، دانشجویان می‌توانند به دوره بعدی که همان فیزیوپاتولوژی است راه پیدا کنند و بعد از آن نیز دوره امتحان جامع علوم پزشکی برگزار می شود( توسط وزارت بهداشت) و در صورت قبولی در آن، می‌توانند به این دوره  راه پیدا کنند و بقیه مسیر را ادامه دهند. 
 
 
درس‌های این رشته در طول تحصیل
دروس علوم پایه
بیوشیمی
بافت‌شناسی
تشریح (نظری- عملی)
تشریح (آناتومی) (نظری ـ عملی)
فیزیولوژی(نظری ـ عملی)، ایمونولوژی(نظری)
اپیدمیولوژی
روانشناسی
جنین‌شناسی
تغذیه
ژنتیک
زبان تخصصی
آسیب‌شناسی عمومی
انگل‌شناسی
میکروب‌شناسی دوره فیزیوپاتولوژی
این دوره جمعا 31 واحد درسی است که دو ترم طول خواهد کشید. معدل دانشجو از این دروس باید حداقل 12 باشد، در غیر این صورت دانشجو باید درس‌هایی را که در آنها نمره کمتر از 12 آورده است،‌ مجدداً بخواند.

حداکثر مدت مجاز در مرحله اول و دوم (علوم پایه و فیزیوپاتولوژی) 5 سال است. در پایان این دو دوره دانشجویانی که همه‌ی واحدها را با موفقیت بگذرانند، به دوره‌ی کارآموزی بالینی راه می‌یابند. ملاک قبولی در امتحانات کسب حداقل نمره 12 از 20 است اما در دروس پایه، ملاک کسب نمره 10 از 20 می‌باشد.


دروس فیزیوپاتولوژی
آسیب‌شناسی اختصاصی
فارماکولوژی
سیمیولوژی
دوره‌های فیزیوپاتولوژی ارگان‌ها
 
دوره ‌کارآموزی بالینی دانشجویان پزشکی
این دوره شامل 97 واحد درسی است که در 4 قسمت اصلی ارائه می‌شود و مسائل رایج در پزشکی عمومی را شامل می‌شود که عبارتند از داخلی، جراحی، زنان و کودکان. در سایر بخش‌ها که بخش‌های فرعی محسوب می‌شوند نیز بیماری‌های شایع در آنها آموزش داده می‌شود. 4 رشته اصلی جراحی، داخلی، زنان و کودکان زمان بیشتری میبرند. در دوره کارآموزی، دانشجویان باید روش برخورد با بیمار، تهیه شرح حال بیمار و نحوه تشخیص و درمان را یاد بگیرند تا در دوره‌ بعدی – کارورزی بتوانند به کمک بیماران بروند و تصمیمات لازم را بگیرند.

در دوره کارآموزی نمره قبولی در دروس عملی و نظری 12 است و معدّل کلّ دوره کارآموزی باید بالای 14 باشد و چنانچه کمتر از 14 باشد، باید واحدهای با نمره کمتر از 14 تکرار شود تا معدل کل به 14 برسد. در پایان این دوره، دانشجویان قبل از ورود به دوره کارورزی در امتحان جامع کارورزی شرکت می‌کنند و بعد از قبولی به دوره کارورزی وارد می‌شوند. اگر دانشجویی در امتحان قبول نشود، حداکثر 4 بار می‌تواند در این امتحان شرکت کند.
 
 
دروس کارآموزی بالینی
بیماری‌های اعصاب
بیماری‌های عفونی
کارآموزی داخلی
بیماری‌های جراحی
بیماری‌های ارتوپدی
بیماری‌های عفونی
کارآموزی جراحی
تاریخ و اخلاق پزشکی
بیماری‌های کودکان
پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها
فارماکولوژی بالینی
کارآموزی چشم
کارآموزی پوست
کارآموزی بهداشت
کارآموزی بخش کودکان
بهداشت
کارآموزی گوش و حلق و بینی
کارآموزی ارتوپدی
بیماری‌های زنان و زایمان
کارآموزی رادیولوژی
بیماری‌های روانی
کارآموزی روانپزشکی
کارورزی بالینی آخرین مرحله آموزش پزشکی است و آن را دوره انترنی هم می‌گویند. که شامل 64 واحد درسی است و 18 ماه طول میکشد.

در دوره کارورزی،‌ دانشجویان مسئولیت معاینه‌ بیماران، تشخیص و اقدامات درمانی را در بیمارستان بر عهده دارند و  از مهارت هایی که آموزش دیده اند به طور عملی استفاده می کنند تا آماده پذیرش شغل پزشکی در جامعه شوند و بتوانند به طور مستقل بیماران را درمان کنند.

در پایان این دوره و قبل از فراغت از تحصیل، کارورزان باید درس پایان‌نامه را که 6 واحد درسی است تحویل دهند.

 
دروس کارورزی بالینی
کارورزی بخش جراحی
کارورزی بخش چشم
کارورزی بخش سوانح و سوختگی
کارورزی بخش ارتوپدی
کارورزی بخش ارولوژی
کارورزی بخش اطفال
کارورزی بخش بهداشت
کارورزی بخش گوش و حلق و بینی
کارورزی بخش داخلی
کارورزی بخش زنان و زایمان
کارورزی بخش اورژانس
کارورزی بخش نفرولوژی
کارورزی بخش پوست
کارورزی بخش روانپزشکی
 
 استعداد های ذاتی مورد نیاز برای تحصیل در این رشته
استدلال دیداری: قدرت استدلال با تصاویر ونشانه ها را داشته باشند.
استدلال ریاضی:  کشف روابط میان اعداد و شناسایی الگوهای موجود در آنها در این افراد وجود داشته باشد.
استعداد درک 3 بعدی: بتوانند ماورای آنچه که در سطح چیزها و امور است را ببینند. یعنی بتوانند وجه یا وجوهی از شکلی که نمی بینید، یک بازنمایی فرضی در ذهن خود بیافرینند.
استعداد دقت: بتوانند به خوبی تمرکز کنند و دقت داشته باشند تا با به خاطر سپردن جزئیات و استفاده از آن در موقیت های جدید مفید باشند.
 
ویژگی های شخصیتی مناسب این رشته و شغل
فردی که میخواهد وارد رشته پزشکی شود باید از نظر شخصیتی فردی سالم، مهربان، نوعدوست و برونگرا باشد و دارای احساسات، مهارت همدلی و عواطف انسانی باشد نه شخص مغرور مادیگرا و پولدوست که بیماران را در مطب خود به چشم اسکناس ببیند.
 

سختی های دوران تحصیل پزشکی
به طور میانگین، شما باید ۹ تا ۱۴ سال از زندگی خودتان را صرف تحصیل در رشته پزشکی و گذراندن دروس طاقت فرسای آن کنید که به معنی این است که بهترین سالهای جوانی خود را باید صرف مطالعه کتابهای دشوار، کشیک های طولانی مدت، معالجه بیماران و پاسخگویی یه مراجعین کم طاقت کنید.

از زمانی که دانشجوی رشته پزشکی می شوید، دیگر مانند قبل خبری از تعطیلات تابستانی نخواهد بود و برخلاف بیشتر رشته های فنی و مهندسی، در تمام طول هفته، باید در کلاس درس و یا در بخش های مختلف بیمارستان حضور داشته باشید که این امر شامل تعطیلات نوروز و روزهای جمعه نیز می شود!

از نظر آموزشی همانطوری که قبلا گفتیم:
دوره دکترای پیوسته شامل  ۴ مرحله آموزش است:
دوره علوم پایه به مدت ۵ ترم یا دو سال و نیم
دوره فیزیوپاتولوژی به مدت ۴ ترم یا یک سال
دوره کارآموزی بالینی(استاجری) به مدت۴ الی ۵ ترم یا دو سال و نیم
دوره کارورزی بالینی(اینترنی) به مدت ۱۸ ماه یا سه دوره ۶ ماهه در دو سال و نیم اول، طی همه این سالها تازه در  مقطع علوم پایه قرار دارید!


درسهای عمومی از جمله درسهای گروه معارف که شامل ۱۴ واحد درسی است و دروسی مانند مبانی کامپیوتر، ادبیات فارسی، زبان های انگلیسی عمومی و تخصصی و تربیت بدنی در این پنج ترم ارایه میشوند.

درسهای تخصصی مانند بافت شناسی، فیزیولوژی(علم شناخت عملکرد طبیعی بدن)، پاتولوژی(بیماری شناسی بدن)، آناتومی(کالبدشناسی یا تشریح)، میکروب شناسی و … ارایه میشوند.

از مهمترین ویژگی های این رشته، واحدهای گروه میکروب شناسی از جمله باکتری شناسی، انگل شناسی، قارچ شناسی، حشره شناسی و … می باشد که از درس های سخت و نفس گیری است که حافظه و تمرکز زیادی نیاز دارد.

درس های گروه بهداشت و خانواده هم در این دو و نیم سال ارایه می شوند و در مجموع شما ۸۵ تا ۹۰ واحد درسی را می گذرانید.

بعد از اتمام این دوره، دانشجو باید در آزمون جامع اول، آزمون جامع علوم پایه، که به تازگی برمبنای قطب آموزش پزشکی برگزار می شود، شرکت نماید و با توجه به نمره آزمون تان، یکی از بیمارستان های مربوط به دانشگاهتان را انتخاب کرده و دوره فیزیوپاتولوژی را در آنجا ادامه میدهید.

درباره دوره علوم پایه بگوییم که امتحانات این دوره به طور معمول از همه رشته های دانشگاهی زمان بیشتری می برند و حتی شاید گاهی تا اواسط تابستان مشغول گذراندن امتحانات باشید! با توجه به اینکه شروع ترم تحصیلی جدید، در همه دانشگاهها از اواسط شهریور است، پس فقط سه هفته تعطیلات خواهید داشت!

از گنگ بودن مطالب و کند بودن شیوه تفکر و درس خواندنتان که در دوره گذر از دبیرستان به دانشگاه ایجاد میشود، میگذریم.

سال های دشوار سوم و چهارم پزشکی با شناخت علایم بیماری ها(سمیولوژی)، داروشناسی(فارماکولوژی) و شناخت تخصصی تر علت بیماری ها (پاتولوژی) همراه می باشد در قالب کورس های(COURSE) امتحانی شکل می گیرد. این دوره به صورت کورس های ماهانه برگزار می شود و در آخر هر ماه، امتحان هر کورس برگزار می شود. در آخر این دوره با گذراندن واحدهایی مانند آمار و پرشکی قانونی، شما وارد دوره سوم پزشکی (استاجری) می شوید.

این دوره کارآموزی بالینی که به مدت ۵-۴ ترم برگزار می شود؛ اهداف زیر را دنبال می کند: پرورش مهارتهای پزشکی، آموزش اخلاق و شئونات پزشکی، تقویت قدرت تشخیص، درمان و بهبودی وضعیت بیمار و…. در دوره استاجری که با دو بخش مختلف جراحی و داخلی آغاز می شود، دانشجو در هر بخش بیمارستان از جمله کودکان، زنان، داخلی، جراحی و… ۱ الی ۳ ماه آموزش می بیند و در آخر هر بخش پس از آزمونی که مهارتهای عملی و دانش نظری او سنجیده می شود به بخش بعدی راه می یابد. در پایان این دوره، آزمون جامع دوم برگزار می گردد (آزمون پره اینترنی) و فرد پس از کسب نمره قبولی به دوره کارورزی بالینی (اینترنی) انتقال می یابد.

در دوره انترنی که در سه بخش ۶ ماهه برگزار می شود، دانشجو کشیک های پزشکی در بخش های مختلف را تجربه می کند. گزارشهای صبحگاهی (مُرنینگ ریپورت) و معاینه مریض ها از جمله ویژگیهای این دوره است.

درس های دوره فیزیوپاتولوژی و استاجری به صورت تکمیلی تر و کلینیکال تر (بالینی تر) آموزش داده می شوند و در هر بخش آزمونی به عمل می آید. در این دوره حقوق مختصری (معادل 400 هزار تومان در هر ماه) به دانشجو تعلق می گیرد.

در بعضی از دانشگاهها دانشجویان انترن، مُهر با شماره دانشجویی دارند. در پایان این دوره، شما فارغ التحصیل می شوید و به شما شماره نظام پزشکی تعلق میگیرد.
 
******

حالا یک بار دیگر با همدیگر مراحل تحصیل در این رشته پرطرفدار را توسط یک دانشجوی پزشکی مرور می کنیم:

مراحل تحصیل پزشکی چگونه است؟
۱. علوم پایه

تو امروز وارد دانشکده شدی. یا ورودی مهر هستی یا بهمن ماه.فرق چندانی ندارد. درگیر آن‌ها نشو. شاید بهمن بهتر هم باشد. چند ماه وقت داری که به یک سری کارهای دیگر برسی.
از امروز که وارد می‌شوی دانشجوی علومِ پایه (Basic Sciences) هستی. به طور معمول دروس علوم پایه، ۵ ترم طول می‌کشد. البته با برنامه‌ی جدید وزارت‌خانه قرار هست که به ۴ ترم تقلیل یابد. درس اصلی‌ای حذف نمی‌شود. فقط کمی جابه‌جایی صورت می‌گیرد و کمی از این ور و آن ور می‌زنند تا بشود آن را در ۴ ترم ارائه داد.
این چهار یا پنج ترم، به این می‌گذرد که تو یک سری مبانی را یاد می‌گیری. ساده بگویم،‌ تو یاد می‌گیری که بدن در حالت طبیعی چگونه کار می‌کند و باکتری و ویروس و قارچ و انگل چی هستند.
تو باید یاد بگیری که حالت طبیعی این سیستم چگونه است تا بتوانی حالت غیرطبیعی آن را درک بکنی.
آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، متابولیسم، بافت و جنین و باکتری و …، که احتمالا قبل از ورود به پزشکی نیز نام آن‌ها را شنیده‌ای، در این چند ترم تدریس می‌شوند.

در آناتومی به تو شکل ظاهری بدن را توضیح می‌دهند. این که مچ از چند استخوان تشکیل شده و هر استخوان آن چگونه خون‌رسانی می‌شود، در آناتومی یاد داده می‌شود. این که مسیر هر عصب در بدن چگونه است، ناحیه‌های مختلف مغز چه هستند، عضلات
چشم چند تا هستند و هر کدام چه کار می‌کنند، دستگاه گوارش از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است و مواردی از این قبیل،‌ موضوعات آناتومی هستند.

بافت‌شناسی، آناتومی میکروسکوپی است. به زبان ساده، اگر قسمتی از بدن را بگذاریم زیر میکروسکوپ و آن‌چه را که می‌بینیم توصیف کنیم، همان بافت‌شناسی است. حالا که تو دانستی پانکراس قسمتی از دستگاه گوارش است،‌ بهتر است که بدانی از چه سلول‌هایی تشکیل ساخته شده است. شکل این سلول‌ها چگونه است و چطور در کنار هم قرار گرفته‌اند. این مباحث در بافت‌شناسی بحث می‌شوند.

در جنین‌شناسی می‌خوانی که هر قسمت دستگاه گوارش، تنفس،‌ قلب و عروق، عصبی و … چگونه در طول رشد جنین انسان، شکل گرفته است. از لحظه‌ای که اسپرم و تخمک مخلوط شده، تا زمانی که بچه به دنیا می‌آید، چه اتفاقاتی برای او می‌افتد؟ یادم هست اولین باری که جنین‌شناسی را خواندم، فقط به این فکر می‌کردم که خیلی عجیب است که با وجود این همه بیماری در دوران جنینی، جان سالم به در بردم.

عملکرد، موضوعِ فیزیولوژی است. معده‌ من و تو چگونه اسید تولید می‌کند، چگونه آنزیم می‌سازد و آنزیم چه کار می‌کند، چگونه منقبض می‌شود و با غذا چه کار می‌کند در فیزیولوژی بحث می‌شود. یکی از دروس مورد علاقه‌ام فیزیولوژی است. درس شیرینی است و درک فوق‌العاده‌ای از بدن به تو می‌دهد.

بیوشیمی و متابولیسم هم هستند. آمار افتاده‌های متابولیسم به نسبت بالاست. کمی نچسب‌وار درس داده می‌شود و دانشجوهای کمی به آن علاقه‌مند می‌شوند؛ وگرنه درس فوق‌العاده مهمی است. فیزیولوژی و بیوشیمی مکمل همدیگر هستند. در کنار هم معنای کامل‌تری پیدا می‌کنند و تو از فهمیدن این موضوع، لذت بیشتری می‌بری.

درس‌های دیگری هم هست که از اسم‌شان روشن است که از اوضاع از چه قرار می‌باشد. در باکتری،‌ باکتری‌های بیماری‌زا را یاد می‌گیری و در ویروس‌شناسی، ویروس‌ها را.

یک درس مهم دیگر می‌ماند. پاتولوژی. در پاتولوژی یاد می‌گیری که در هنگام برخورد با عوامل‌بیماری‌زا، چه اتفاقی برای بدن می‌افتد. به زبان دیگر، فرایندِ ایجاد بیماری چگونه است. این که سرطان چگونه ایجاد می‌شود،‌ از موضوعات پاتولوژی‌ست.

بدان هدف دروس علوم پایه، یاد دادنِ بیماری‌ها به تو نیست. هدف این است که – تا حد نیاز –  بفهمی در این سیستم پیچیده، چه قوانینی حاکم است.

فرض کن تو می‌خواهی از هر بیماری یک خلاصه تهیه بکنی که بتوانی آن را خوب یاد بگیری. آن کاغذی که خلاصه را روی آن می‌نویسی، از جنس علوم پایه است. اگر علوم پایه را خوب بلد باشی، می‌توانی به راحتی بیماری‌ها را درک بکنی.

بگذار این نکته را هم بگویم که دوران علوم پایه، منظم‌ترین دوران دانشجویی‌ات خواهد بود. برنامه‌ها نظم دارد. تو سر ساعت به دانشگاه می‌آیی. برنامه‌ی کلاس‌های‌ات معلوم است و می‌دانی امروز چه کارهایی قرار است انجام بدهی.

راستی از همین ابتدا یک سری کلاس‌های عملی هم داری. بافت‌شناسی و جسد و بیوشیمی و باکتری و انگل و پاتولوژی و …، کلاس‌های عملی هم دارند. شاید تصوری که از پزشکی داشته باشی، به این کلاس‌های عملی نزدیک‌تر باشد. پروتئین و قند را اندازه می‌گیری. بر روی جسد – هر چند از آن به علت استفاده‌های مکرر اعضای سالمی باقی ‌نمانده – آناتومی تمرین می‌کنی. قورباغه تشریح می‌کنی. آنتی‌ژن و آنتی‌بادی را می‌سنجی و باکتری کشت می‌دهی و نقاشی انگل‌ها را با نگاه کردن به درون میکروسکوپ، می‌کشی.

به عنوان آخرین صحبت برای این چند ترمِ ابتدای دانشگاه، یادت باشد که این دوران فرصت خوبی است که فعالیت‌های خارج درسی را شروع کنی. کمتر کسانی هستند که اگر در علوم پایه، کاری غیردرسی انجام ندهند،‌ بعدها به سراغ آن بروند. این که چگونه از این چند ترم بهترین استفاده را بکنی، بحثی جداست که بعد از ورودت به دانشگاه با هم در موردش صحبت می‌کنیم.

بعد از پایان دوران علوم پایه، آزمون جامع علوم پایه را در پیش داری. یک آزمون از تمام دروسی که در این چند ترم گذرانده‌ای. آزمون سختی نیست. تعداد افرادی که در آن رد می‌شوند بسیار کم است و با کمی وقت گذاشتن می‌توانی در آن نتیجه‌ی خوبی کسب بکنی.

حال، دوران فیزیوپاتولوژی شروع می‌شود.
 
۲. فیزیوپاتولوژی
حالا قرار است بیماری‌ها را بیاموزی.
احتمالا این حس را خواهی داشت که چرا این بیماری‌ها تمام نمی‌شوند. چرا هر چقدر هم که می‌خوانم باز هم بیماری وجود دارد.
شاید در برابر عظمتِ تعددِ اختلالاتِ این سیستم پیچیده، احساس حقارت بکنی. شاید هم حوصله‌ات سر برود. ممکن است در وسط‌هایش خسته شوی. نا‌امید شوی. بی‌انگیزه شوی. دچار استهلاک شوی.
بیماری‌های هر سیستم بدن انسان را می‌خوانی و داروهای مرتبط با آن سیستم را می‌آموزی. بلاک کلیه، بلاک گوارش، بلاک قلب، بلاک اعصاب، بلاک روماتولوژی، بلاک غدد و …
دورانی است فرسایشی. چیزی به اسم امتحان ترم و میان‌ترم وجود ندارد. شما چند روز، پشت سر هم، کلاس می‌روی؛ سپس چند روز تعطیل هستی و بعد امتحان؛ دوباره تکرار.
قرار است برای یک سال، وضع به همین شکل باشد. اما همیشه یادت باشد که این دوران، پایه‌های پزشک‌وار فکر کردن تو را شکل می‌دهند. اگر بدانی که چگونه از آن استفاده بکنی، دیگر صرفا فرسایشی نیست.

فهمیدن اختلالات این سیستم پیچیده، لذت‌بخش خواهد بود. می‌فهمی که هنوز هم چقدر علامت سوال وجود دارد. هر کدام از این علامت سوال‌ها، می‌تواند مسیری برای یک ذهن کنجکاو باشد که به دنبال ارضای کنجکاوی خویش برود.

تعداد زیادی از دانشجوها، دیگر از نیمه‌های این مسیر، فقط منتظر هستند که تمام بشود و دوران بالینی شروع شود. به عنوان یک دوره‌ی گذار به آن نگاه می‌کنند. اما این بزرگترین اشتباه است که این دوران را زجرآور خواهد کرد.
بعد‌ها بیشتر در موردش برایت می‌گویم. چگونه خواندن در این دوران، خود بحثی جدا می‌طلبد.
 
۳. دوران بالینی
به دوران اصلی می‌رسیم. دورانی که عمدتا ۳ سال و نیم را تحمل می‌کنند برای این روزها – که البته تحمل کردن سه سال و نیم قبلی، قطعا سخت‌ترین و بدترین روش است.
دوران بالینی خود از دوره‌های کوتاه‌تری تشکیل شده است.
یک سال اول استیودنتی، سال دوم اکسترنی، و زمان باقی‌مانده دوران اینترنی است. البته در خیلی از دانشگاه‌ها به استیودنت و اکسترن، استاژر گفته می‌شود.

این دوران خیلی به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنی بستگی دارد. این که سیستم آموزشی آن دانشگاه چگونه است. من نحوه‌ آموزش در شیراز را می‌توانم شرح دهم:
در دوران استیودنتی، کشیک‌ها تا ۱۰ شب هستند که اگر بخش خلوت باشد و کاری نباشد، معمولا به تو اجازه‌ زودتر رفتن می‌دهند. البته معتقدم که خودت ضرر می‌کنی هر چقدر که زودتر بروی.

دوران استیودنتی شیراز از پنج بخش تشکیل شده است: سه ماه داخلی، سه ماه جراحی، سه ماه اطفال و دو ماه زنان و زایمان. یک ماه باقی‌مانده به دو درس استدلال بالینی و اخلاق پزشکی اختصاص دارد که استدلال بالینی برای گروه داخلی است.

پایان هر بخش امتحان وجود دارد و تو از هر بخش، هم نمره‌ی تئوری و هم نمره‌ی عملی خواهی داشت.

راستی، تعطیلات هم از این زمان تغییر می‌‌کند. در علوم پایه، تابستان تعطیل هستی. در فیزیوپات،‌ تعطیلی تابستان به چند هفته تقلیل می‌یابد و در دوران بالینی، یک هفته دی ماه و یک هفته تیر ماه و یک هفته در دوران عید نوروز تعطیل هستی.

در دوران اکسترنی، همه‌ی بخش‌ها یک ماهه است. کشیک‌های شب شروع می‌شود و تو صاحب مهر می‌شوی و می‌توانی Order‌ بگذاری. تعداد کشیک‌ها بر اساس سیستم دانشگاه این است که در ماه‌های ۳۱ روزه، ۱۱ کشیک و در ماه‌های ۳۰ روزه، ۱۰ کشیک خواهی داشت. چه در دوران اکسترنی و چه در دوران استیودنتی.
البته به خاطر تعداد زیاد دانشجو، معمولا تعداد کشیک‌ها کمتر می‌شود.

به نظر من، بیشتر از این که کدام بخش باشی، بستگی به این دارد که با کدام استاد باشی. در بیخودترین و بی‌آموزش‌ترین بخش‌ها برای دانشجوی عمومی (مثلا بخش آنکولوژی)، بودن با یک استاد خوب،‌ بهتر از این است که یک بخش فوق‌العاده مانند داخلی عمومی ولی با یک استاد بیخود و بی‌سواد باشی.

راستی، یک پایان‌نامه هم در انتظار است که قبل از شروع اینترنی، باید ثبت بشود. در ضمن، از زمان اکسترنی که کشیک شب شروع می‌شود، یک حقوق بخور و نمیری هم داری.

در پایان اکسترنی، آزمون جامع پیش‌کارورزی در انتظار است و پس از آن دوران اینترنی شروع می‌شود.
اینترنی کمی بیشتر از اکسترنی طول می‌کشد و در پایان آن تو فارغ‌التحصیل دوران عمومی هستی.
از این لحظه عنوان پزشک را یدک می‌کشی؛ ولی این که واقعا پزشک باشی یا نه، انتخاب توست.
 
۴. رزیدنتی و فلوشیپ
در کل دوران پزشکی عمومی‌ات، این اصطلاح را احتمالا زیاد می‌شنوی: «استریت هستی؟»
البته معنایش با Straight‌ بودن در ادبیات روزمره‌ی انگلیسی، زمین تا آسمان، تفاوت دارد. اینجا منظور از استریت بودن این است که آیا بدون رفتن طرح دوران عمومی حق داری در امتحان تخصص شرکت بکنی یا خیر؟
درصد خیلی کمی کلا از طرح معاف هستند. مثل کسانی که یک تا سه کشوری در آزمون پیش‌کارورزی می‌شوند. افراد دیگری هستند که حق دارند یک بار در آزمون رزیدنتی شرکت بکنند و اگر قبول شدند، طرح دوران عمومی خود را نروند.

وقتی دانشجوی دوران تخصص شدی،‌ به تو رزیدنت یا دستیار تخصصی می‌گویند.
رزیدنتی خود بحثی جداست که فعلا آن‌‌قدر در مورد آن اطلاع ندارم که در موردش بنویسم. پس از رزیدنتی دوران فلوشیپی فرا می‌رسد که دوره‌های فوق‌تخصصی هست.
این دوران‌ها نیز آزمون‌های مخصوص به خود را دارد که خود داستان‌های جداگانه دارند. آزمون ارتقا. آزمون بورد. آزمون فلوشیپ.


ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:
با پایان دوره تحصیل و گذراندن دو سال طرح مناطق محروم (و سربازی برای مردان) پزشکان عمومی می توانند در آزمون دستیاری شرکت نموده و برای رشته های مختلف رقابت کنند. رشته های تخصصی که در حال حاضر در ایران ارائه می شوند و از آینده خوبی، برخوردارند عبارتند از: رادیولوژی، چشم پزشکی، جراحی زیبایی و داخلی قلب.

از جمله شرایط مورد نیاز برابر ضوابط کمیسیون پزشکی وزارت بهداشت و درمان برای داوطلبان این رشته، سلامت کامل روحی، جسمی و عقلی می باشد و با توجه به نمره های مورد نیاز که توسط سازمان سنجش اعلام می شود، شما مجاز به انتخاب رشته می شوید که میانگین رتبه های قبول شده از ۲۰۰۰ تجاوز نمی کند.

ادامه رشته های تخصصی تر منوط به قبولی در آزمون دستیاری می باشد. همچنین شما می توانید در رشته های دیگر از جمله: مدیریت سلامت و بهداشت و کارشناسی ارشد علوم پایه شرکت کنید. در دوران رزیدنتی یا همان دوره دستیاری، دانشجویان با توجه به رشته های تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل، حقوق ۱ تا ۳ میلیون تومانی خواهند داشت.

آینده شغلی:
بازار کار در ایران
ممکن است شما هم زیاد شنیده باشید که بازار کار پزشکی خراب شده است و دیگر خیلی وضعیت مناسبی ندارد اما هنوز در بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم با کمبود پزشک مواجهیم. از طرفی فارغ‌التحصیل پزشکی حتماً نباید در مطب بنشیند و بیماران را ویزیت کند بلکه در زمینه پزشکی شغل‌های مختلفی هست که می‌توان انجام داد. مثلا زمینه‌های تحقیقی بسیاری در این رشته وجود دارد. امّا متأسفانه تعداد فارغ‌التحصیلانی که مایلند در این زمینه کار کنند، بسیار کم هستند و همه به دنبال کار عملی هستند.

بازار کار رشته پزشکی از کلینیکها، بیمارستانهای دولتی و خصوصی تا اورژانس ها و مطبها گسترش یافته است.

 درآمد: بازه درآمد برای یک پزشک عمومی به عوامل متعددی وابسته است از جمله: تجربه طبابت، محل مطب و نحوه برخورد با بیماران.

درآمد و حقوق متوسط درآمد پزشک عمومی در کشور ما بین 5 تا 10 میلیون تومان است. در آمد پزشکان در تخصص های مختلف با هم متفاوت است؛ مثلا درآمد متخصصین جراحی بیشتر از متخصصین غیر جراحی از جمله کودکان داخلی و عفونی است.

این رشته مناسب چه کسانی است؟
از جمله مشکلات رشته پزشکی، طولانی بودن دوره و طاقت فرسا بودن آن است. محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول هم سن و سالانتان و نداشتن درآمد تا پایان دوره تحصیلتان. بر همگان روشن است که مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ، خونریزی و جراحتهای شدید، کم کم بر روحیاتتان تاثیر منفی می گذارد. پس این رشته مناسب کسانی است که توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند.

امّا چرا به جای بازگو کردن از میزان درآمد بالا و کلاس و شان اجتماعی این رشته، بیشتر از سختی ها و مشکلات این رشته برایتان گفتیم؟! زیرا همه مشاغل و رشته ها قابل احترام و مورد نیاز جامعه هستند. نشان دادن زیر و بم یک رشته و سختی های مربوط به آن و مشکلات بازار کار کمک می کند تا واقع بینانه تر و بهتر تصمیم بگیرید، تا آینده ای روشن برای خودتان و جامعه تان رقم بزنید.

برایتان از همه سختی ها گفتم و دلسردتان کردم؟! اگر برایتان نجات دادن جان انسانها با ارزش است؛ اگر می خواهید از احساس لذت برگرداندن یک انسان به زندگی لبریز شوید؛ اگر می خواهید زندگیتان صرف کمک کردن به انسانهای دیگر شود؛ این غولهای کوچک و بزرگ شما را درمانده نخواهند کرد، قدم در راه بی برگشت بگذارید…

منابع:
سایت دکتر کنکور:
امیرمحمد قربانی
سایت مشاوره
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محمدامین
Iran, Islamic Republic of
خدا پدرتو بیامرزه خیلی خوب توضیح دادی
نظر اکثریت پزشکان جوان
Iran, Islamic Republic of
حال واژه پزشکی به جای متبادر کردن یک فرد با روپوش سفید، پرستیژ کاری، امنیت شغلی و شرایط مالی پایدار ما را با قشری آشنا می‌کند که تاکنون دردهایشان شنیده نشده، دردهایی که از تحقیر و توهین سال بالایی و استاد می‌گویند، از مشکلات مالی صحبت می‌کنند، ساعات کاری بیش از استانداردهای بین‌المللی را مطرح می‌کنند و از بار روانی حضور مداوم در بیمارستان سخن می‌گویند.

وجود قوانین ناعادلانه، اختلاف شدید طبقاتی بین پزشکان، قوانین نامناسب، انحصارطلبی پزشکان پیشکسوت، حمایت ناکافی، فشار کاری بیش از حد و روند طولانی استقلال از نظر کاری و مالی سبب شده زندگی و شرایط کاری پزشکان جوان در کشور با سختی های بسیاری مواجه باشد.

یک پزشک پس از گذراندن هفت سال دوره عمومی در دانشگاه دولتی یا آزاد، باید طرحی اجباری به مدت دو سال را در مکان و شرایط تعیین شده توسط وزارت بهداشت، بگذراند،

قبولی در آزمون دستیاری پزشکی پس از گذراندن طرح دوساله پزشکان عمومی، بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد به سهمیه شرکت کنندگان در آزمون بستگی دارد و تقلب نیز در سوابق این آزمون ثبت شده و به طور کلی قبولی در آن بسیار سخت است و پزشک اگر بتواند این خوان را پشت سر بگذارد، ابتدا باید فرم تعهد محضری از دستیاران را امضاء کند.

حق اشتغال شخصی در مطب یا هر مکان دیگری از پزشک عمومی که پس از امضاء تعهدنامه، وارد دوره رزیدنتی شده، ساقط می شود و او تنها موظف است طی این مدت، تمام وقت در اختیار وزارت بهداشت باشد. پس از طی دوره تعهد دستیاری و کار در مناطق محروم با تعریفه های ناچیز دولتی که به تازگی به علت شیوع بیماری کرونا به ۲ تا ۳ میلیون تومان رسیده است، یک پزشک جوان متأهل در سن ۳۰ و چند سالگی برای آغاز کار خود آزاد می شود.

اجاره یک مطب شخصی با هزینه های میلیونی اجاره بهاء برای یک پزشک جوان غیرممکن است

پزشک پس از طی دوره رزیدنتی با شرایطی که گفته شد یا باید برای خود یک مطب شخصی اجاره کند که با هزینه های میلیونی اجاره بهاء مطب ها و دیگر هزینه های جاری اکثر پزشکان جوان چنین سرمایه های هنگفتی برای زدن یک مطب شخصی ندارند و یا در صورت داشتن شرایط و ضوابط از پیش تعیین شده، در یک مرکز درمانی دولتی مشغول به کار شود که درآمد ناچیز و تعرفه های دولتی این مراکز، کفاف زندگی را نمی دهد و بخش زیادی از این هزینه ها که توسط بیمه ها باید پرداخت شود، ماه ها و یا حتی سال ها بعد به دست پزشک می رسد.

پزشک برای کار در مراکز درمانی خصوصی باید سهام بخرد که خرید این سهام ها که گاهی هزینه های میلیاردی دارند، برای پزشکان جوانی که هیچ سرمایه ای نداشته و تازه کار خود را آغاز کردند، دست نیافتنی است به طوریکه عطایش را به لقایش می بخشند و حتی در خواب هم نمی بینند روزی سهامدار مراکز درمانی شوند، از طرفی اکثر سهام بیمارستان های خصوصی تنها بین خانواده های سهامداران و پزشکان پیشکسوت می چرخد و سهامی برای فروش به پزشکان جوان باقی نمی ماند.

پزشکان جوان در صورتی که تمایل به فعالیت به عنوان هیئت علمی را داشته باشند، حق مطب شخصی از آنها سلب می شود این در حالیست که ضمن احترام به اساتید و پیشکسوتان متعهد و درستکار، برخی پزشکان پیشکسوت علاوه بر دریافت حقوق و مزایای هیئت علمی دانشگاه، مطب شخصی دارند و سهامدار چندین بیمارستان خصوصی بوده و حتی اگر کار نکنند، از طریق دریافت پره ویلیج و بیگاری کشیدن از پزشکان جوان، درآمد کسب می کنند.

متأسفانه شرایط خوبی بر زندگی پزشکان جوان در کشور ما حاکم نیست و زندگی آنها گرفتار قوانین ناعادلانه ای شده که توسط برخی پزشکان پیشکسوت و با سابقه که دستی بر آتش قانونگذاری سیستم پزشکی کشور دارند، تنظیم شده و این قوانین چنان عرصه را بر پزشکان جوان تنگ کرده است که پس از سال ها گرفتاری با این قوانین دست و پا گیر، یا باید به تبعیض های سیستماتیک جامعه پزشکی تن داده و با حداقل درآمد که جوابگوی حداقل هزینه های زندگی آنها نیست، کنار بیایند و یا برای ساختن زندگی بهتر و از روی ناچاری به کشور دیگری مهاجرت کنند که آن هم برای بسیاری از پزشکان جوان که هزینه های اولیه مهاجرت را ندارند، امکان پذیر نیست.

در حال حاضر شما هیچ پزشکی پیدا نمی‌کنید که روزی به خودکشی فکر نکرده باشد چراکه با توجه به شرایط موجود اینترن‌ها و رزیدنت‌ها، حس ناامیدی در برخی موارد قوی‌تر است و فرد به زندگی خود، پایان می‌دهد.
روان‌درمانی نیازمند جلسات متعدد است اما دستیاران تخصص، حتی وقت مراجعه به روانپزشک را ندارند چراکه باید ساعات طولانی در بیمارستان باشند، از طرفی پرداخت هزینه‌های درمان با حقوق دریافتی ما هیچ تناسبی ندارد و واقعاً از عهده‌ ما خارج است.
دانشجویان پزشکی از روزی که وارد دانشگاه می‌شوند با قضاوت اساتید، رده‌بندی نمره‌ای، کشیک‌های پرفشار، عدم استراحت مناسب، آزار سال بالایی‌ها و اساتیدی مواجه می‌شوند که به هر علتی می‌خواهند زمان تحصیل ما را طولانی‌تر کنند. این مسائل در صورتی رخ می‌دهد که هیچ مرجعی برای شکایت وجود ندارد و ما در یک سیستم پادگانی قرار داریم که نمی‌توانیم بپرسیم، چرا؟

فشار کشیک‌هایی که بچه‌های دستیاری تحمل می‌کنند در ماه‌های اولیه‌ قبولی، آنقدر زیاد است که برخی دستیاران تا دو ماه در بیمارستان هستند، در پاویون می‌خوابند و حق خروج از آنجا را ندارند، آن هم در شرایطی که ۹ ماه به صورت مداوم برای آزمون دستیاری درس خواندند و به یک‌باره با چنین وضعیتی مواجه می‌شوند.

شما در دوران رزیدنتی ممکن است به علت اینکه زودتر از سال بالایی خود غذا خوردید، تحقیر شوید و در برخی موارد محدودیت‌هایی مانند اینکه دستیاران حق بارداری ندارند و یا اینکه در سال اول نمی‌توانند ازدواج کنند، از سوی اساتید اعمال می‌شود.

دستیاران تخصص به غیر از رشته روانپزشکی که تست‌های محدودی دارند، اصلا تست روانشناسی مناسب ندارند و صرف آزمون و نمره پذیرش می‌شوند و بیدار کردن سال پایینی‌ها از خواب به صورت نامناسب همراه با پرخاش و آزار، پرت کردن پرونده و غذا فقط به علت اینکه زودتر از سال بالایی غذا خوردند، از تحقیرهایی است که علیه دستیاران سال پایینی انجام می‌شود و افراد برای تخلیه‌ روانی خود این چرخه‌ آزار را نسبت به سال پایینی‌ها ادامه می‌دهند.

موارد مختلفی از مصرف موادمخدر به خصوص «گُل» در میان رزیدنت‌ها وجود دارد که در ادامه‌ همین مشکلات روانی است که نمی‌شود کاری برای آن انجام داد و هیچ رسانه‌ای در این رابطه حرف نمی‌زند.

در خارج از کشور فردی که ۲۴ ساعت کشیک دارد، روز بعد باید استراحت کند اما ما هر چقدر کشیک داشته باشیم فردا باید به بخش برویم و این مسائل باعث فرسودگی ما می‌شود، از طرفی در کشورهای دیگر برای افرادی که طرح دارند و چند روز کشیک داشتند، ماشین می‌گیرند تا خودشان رانندگی نکنند اما بچه‌های ما که سرمایه‌های این کشور هستند، در جاده‌ها از بین می‌روند چراکه با خستگی رانندگی می‌کنند.


در رسانه‌های رسمی وزارت بهداشت و نظام پزشکی هیچ وقت در رابطه با مرگ رزیدنت‌ها حرف نمی‌زنند چراکه دستیار برای آنها آدم نیست و این آدم حساب نکردن در حالیست که تمامی درآمدهای متخصصان بیمارستانی از قِبَل کار رزیدنت‌ها است، در صورتی که آموزش مناسب و در خور کارمان هم دریافت نمی‌کنیم چراکه بسیاری از اساتید کارهای خود را فقط به برخی آدم‌های خاص یاد می‌دهند و نگران این هستند که با آموختن دیگران، کارشان را از دست بدهند بنابراین افراد محدودی انتخاب می‌کنند و ما قسمت عمده‌ای از آموزش‌هایمان را از سال بالایی‌ها دریافت می‌کنیم و امکان انتقال اشتباه مطالب در آموزش سینه به سینه وجود دارد.

حقوق بسیار پایینی به دستیاران تحت عنوان کمک هزینه تحصیلی می‌دهند که برای افراد مجرد حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و برای متأهلان حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است در حالیکه برخی از بیمارستان‌های آموزشی پاویون ندارند و دستیار تخصص باید هزینه اجاره خانه هم بدهد، آن هم در شرایطی که دستیاران را نیروی کار حساب نمی‌کند و حتی بیمه هم ندارند اما مهر نظام پزشکی دارند و اگر اشتباهی مرتکب شوند، تبعات قانونی در انتظار آنها است.

غرور و خودبرتربینی پزشکان، نسل به نسل چرخیده و باعث شده نگاه بالا به پایین نسبت به مردم داشته باشند و نتوانند با مردم ارتباط بگیرند که همین مسئله باعث شده امروز، تنهاتر از همیشه باشند اما نسل جوان با وجود اینکه حضور مداوم در بیمارستان باعث می‌شود هوش اجتماعی آن‌ها کاهش پیدا کند، نسبت به این افکار قدیمی مخالف هستند و می خواهند با مردم در ارتباط باشند.


دوره‌ دستیاری رشته‌های تخصصی بالینی یکی از مقاطع‌ تحصیلات‌ عالی دانشگاهی است‌ که‌ متقاضیان‌ واجد شرایط‌ با داشتن‌ مدرک‌ دکترای پزشکی عمومی، پس‌ از موفقیت‌ در امتحان‌ پذیرش‌ دستیاری و گذراندن‌ دوره‌های آموزشی تئوری و عملی و قبولی در امتحانات‌ لازمه‌(تکوینی و نهایی‌)، موفق‌ به‌ اخذ مدرک‌ تخصصی در رشته‌ مربوطه‌ می‌شوند.

در واقع دستیار یا رزیدنت فردی است که‌ با داشتن‌ مدرک‌ دکترای پزشکی عمومی و پذیرش‌ در امتحان‌ ورودی دستیاری‌، برای آموزش های نظری و کسب‌ مهارت های عملی در یکی از رشته‌های تخصصی پزشکی‌، طی مدت‌ زمان‌ مشخصی که‌ برای آن‌ دوره‌ از طریق‌ شورای آموزش‌ پزشکی و تخصصی تصویب‌ شده‌ است‌، به‌ امر تحصیل‌، آموزش‌، پژوهش‌ و انجام‌ فعالیت‌های کارورزی تخصصی می پردازد اما در عمل افرادی که برای آموزش و کسب تجربه می‌آیند به علت به کارگیری تمام وقت در بخش درمانی، علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با بسیاری از مشکلات معیشتی و اجتماعی، با کمرنگ شدن بُعد آموزشی مواجه می شوند.


متأسفانه بسیاری از مردم با عدم آگاهی از مشکلات پزشکان به ویژه پزشکان جوان و رزیدنت ها از جمله ساعات کاری طولانی، عدم وجود سقف ساعات کاری، مشکلات معیشتی و حقوق ناچیز و افزایش خطاهای پزشکی به علت عدم لحاظ سقف ساعات کاری و ایجاد بسیاری از مشکلات روانی به علت اختلال در روابط پزشک با بیمار، گمان می کنند قبولی یک دانش آموز کنکوری در رشته پزشکی یعنی پارو کردن پول و داشتن زندگی مرفه و بدون دردسر و رسیدن به تمام آرزوهای دست نیافتنی! این در حالیست که تا همین یک سال پیش رزیدنت ها که خود عاملی مؤثر در عرصه تأمین سلامت جامعه به حساب می آیند حتی از داشتن بیمه درمانی محروم بودند و پس از کش و قوس های فراوان در نهایت شهریورماه سال۹۹، طی انعقاد تفاهم نامه ای با بیمه سلامت قرار شد این دستیاران تحت پوشش بیمه درمانی قرار بگیرند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام من سی سالمه ومتاهلم دوتاهم پسر دارم دیپلم فنی داشتم پس تصمیم گرفتم ادامه تحصیل بدم دوباره ازاول شروع کردم ودیپلم تجربیو گرفتم البته بعدچندسال سخت بود برام واقعا وامسال خوندم انشالله برای پزشکی واماده ام ومطمعنم ازهمیشه مصمم تر وقویترم وهدفم مشخص شده خوشحالم میخوام بگم هیچوقت برای رسیدن به ارزوتون دیرنیست همونطورکه پروفسورسمیعی گفتن خودشون توشصت سالگی تصمیم گرفتن تازه ادامه بدن به مراتب بالاتر پس ماهم میتونیم یاعلی حق نگهدارتون
Iran, Islamic Republic of
هم ترسیدم
هم بغصم گرفت
فقط...هیچ
رزیدنت جراحی زیبایی
Iran, Islamic Republic of
واقعا درسته حرف دل خیلی از ما ها رو زدی به پشت کنکوری ها و کسایی که میخوان بیان رشته پزشکی توصیه می کنم ی ذره بیشتر فکر کنن من یکی ک واقعا دارم تلف میشم :/
Iran, Islamic Republic of
یعنی اینقدر سخته؟😭
Iran, Islamic Republic of
من خیلی از این شغل خوشم میاد 🌹❣️
Iran, Islamic Republic of
منم
جمالی
Iran, Islamic Republic of
اما اون شغل هم از تو خوشش نمیاد. خخخخخخخ
دانشجو عمران
Iran, Islamic Republic of
خدمت تمامی پزشکی دوستان عزیزمان عرض میکنم که اینقدر تند نرید شما رو سال بعد خواهیم دید که وقتی از کنکور پزشکی در نمیایین زار زار گریه میکنید و چندین سال پشت میمونید فقط بخاطر پزشکی حقیقت تلخه .همتون خودتونو دارین گول میزنید . و بعد به خودتون میاین و میبینید عمرتون از دست رفته امیدوارم همتون از این خواب غفلت زودتر بیدار بشید .یا علی
Iran, Islamic Republic of
تو خیلی خوبی مهندسی عمران چقدر احمقانه /:
مهدی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
بیشتر مشتاق این رشته شدم
ممنون
نگین
Iran, Islamic Republic of
آره واقعا موافقم توضیح هاش خیلی خوب بود منم عاشق پزشکی شدم☺
Iran, Islamic Republic of
عزیزم همه عاشق پزشکین فقط تو نیستی
نوچ ما نیستیم
Iran, Islamic Republic of
😂😂😂
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
کی گفته ؟!!!!!
من اینقدر عاشق مهندسی ام که نپرس ولی پزشکی رو هم دوست دارم به همون اندازه !!!!!!
ممنون مطلب خوبی بود یه کم ذهنیتم عوض شد درباره این رشته .
Iran, Islamic Republic of
منم
نگین
Iran, Islamic Republic of
واقعا ممنون عالی بود
رمضانی
Iran, Islamic Republic of
راستش من بعد از پیدایش کرونا و از بین رفتن بسیاری از پزشکان متخصص و پرستاران در سراسر جهان که مثل برگ خزان ریختن و مردند دیگه از پزشکی و رشته های بیمارستانی اضطراب می گیرم و دارم به دانشگاه فرهنگیان فکر می کنم.
ارزش نداره اینقدر درس سخت بخونی و بعدش زیر 40 سالگی غزل خداحافظی بخونی و بری
زهرا
Iran, Islamic Republic of
دیگه هر کسیه و علاقش...مهم اینه ادم ب علاقش برسه.
United Arab Emirates
این نشون میده که از ته دل عاشق نیستی، من الان 28سالمه و متاهل هستم، الان میخام همسرمو طلاق بدم و به ارزویی که دارم برسم، چون نمیتونم خودمو ببخشم و قانع بشم، من میخام پزشک بشم نه بخاطر در امد فقط بخاطر جان انسانها و مطمئنم موفق میشم، چون حاظر شدم عشقمو بخاطر انسان ها ترک کنم
Iran, Islamic Republic of
فکر می‌کنید کارتون درسته ؟
Iran, Islamic Republic of
خل شدی؟
الهه
Portugal
زندگی.زنتوخراب.میکنی.تا.به.ارزوت.برسی.اینطور.میخوای.انسانهارو.نجات.بدی!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احمق
United Kingdom
شما صلاحیت نداری به عنوان ی دانشجوی پزشکی میگم وگرنه درکنارهمسرتون به ارزوتون میرسیدید شمایی که راحت از کسی که روزی بش علاقه داشتی میگذری قطعا به راحتی از دردکشیدن مریض ها هم میگذری وبرات مهم نیست
Canada
واقعا متاسفم شما ارزش ها رو درک نکردین.
Iran, Islamic Republic of
ادم هاى خود خواه توى رشته پزشكى قبول نميشن
ادم هاى از خود گذشته و دلسوز و با فرهنگ و كسايى كه براى بقيه ارزش قائلن لياقت اين رشته رو دارن
Iran, Islamic Republic of
بله اکثر سهمیه دارها پزشکی قبول میشن.
Iran, Islamic Republic of
تصمیمتون کاملا اشتباهه،چون با اینکار ضربه میخورید تا پزشک بشید!
Iran, Islamic Republic of
برو بابا همسرتو نجات بدی از این بحران بسه ..چقد وقیح
Iran, Islamic Republic of
واقعا که ...
کسی که از همسرش این قدر راحت بگذره، از بیمار بیچاره هزار بار راحت تر میگذره
لابد تو سن ۴۰ سالگی هم میخواید واسه رسیدن به یه هدف دیگه از تعهدات پزشکی تون بگذرید ...
Iran, Islamic Republic of
والا منم دانشجو پزشکی ام از قبل قبولی توی این رشته هم متاهل بودم هم درس میخونم هم زندگی میکنم تو دیگه کی هستی
Iran, Islamic Republic of
سلام
شما فک می کنید برای نجات جان انسانها تلاش می کنید تا به آرزوی پزشک شدن برسید و یکی را نجات دهید؟! در حالیکه نوشته اید می خواهم همسرم طلاق بدهم ، یعنی با همسرتون زیر پا له می کنید و او را نابود می کنید تا یک فرد دیگری را نجات دهید!!! چقدر فکر احماقانه ای ... اول زندگی و همسر خودت و نجات بده بعدا بوسیله ی همسرت راه نجاتی برات پیدا میشه ... بدرود
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سرت ...احمق
Iran, Islamic Republic of
خیلیا ّبا اینکه متاهل هستن پزشک شدن
Iran, Islamic Republic of
بدون طلاق دادن نمیشه به آرزوتون برسید؟
Iran, Islamic Republic of
😐😐😶
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام ، نمیدونید که چقد توضیح و تفسیر قشنگ تون راجع به دوران عجیب و پر ماجرا ی پزشک شدن منو احساساتی کرد ، طوری که تصمیم گرفتم امیدوارانه تر ادامه بدم ، من ادم ضعیفی نیستم اما قدرتمند ترم کرد ،خوشحالم که از سختی های رشته گفتید و اینکه بیماران رو نباید پول و اسکناس دید. شاید اینطوری دانش آموز ها اگاهانه تر انتخاب رشته کنن.ممنونم ازتون
بهنام
Iran, Islamic Republic of
خوش ب حالت ک پزشکی ....
قاسمی
Iran, Islamic Republic of
از روزی که کرونا اومده و پزشکان مجبور شدن به جهت بی شعوری عده ای از مردم که دائم تو بازار و خیابون ولو هستند یا در جاده شمال هستند دائما با ماسک و دستکش و لباس مخصوص پلاستیکی تو بیمارستانها بیشتر بمانند و در این راه نیز کلی پزشک و پرستار و کادر درمان هم جان باختند یا ماهها نتواستند به مرخصی بروند به نظرم کلاس پزشکی اومد پایین . آدم بره همون معلمی بهتره بنظرم؟
Iran, Islamic Republic of
مگه تو بخاطر کلاس گذاشتنپیش بقیه درس میخونی؟؟
چقدر مسخرهه
.
Iran, Islamic Republic of
یعنی کسی که دو ماهه ازدواج کرده بخاطر نجات جون یه مریض بمیره و همه تلاشهاش و زندگیشو از دست بده بیکلاسیه؟این باید ارزوی هرکسی باشه اینا با فرشته ها فرقی ندارن کسی که سه ماه بچه شو نبینه بی کلاسی نیست اونی که 1 هفته نخوابیده بیکلاسی نیست افتخار این مملکته این همون چیزیه که همه باید تو پزشکی دنبالش باشن
Iran, Islamic Republic of
اصلا هم ب درد نمیخورد هیچ سختی هم نداره
یه کاربر
Iran, Islamic Republic of
از کجا میدونی؟
نیلوفر
Iran, Islamic Republic of
واقعا پزشکی اینقدر سخته؟ چرا یکم از خوبیای پزشکی نگفتین؟ همش درس درس درس همش سختی همش کشیک همش امتحان همش خسته و دلسرد شدن..من حتی کنکور هم ندادم ولی انگاری بعد از خوندن این متن از پزشکی دلسرد شدم. بهرحال من به هیچ وجه نمیتونم پامو از این راه بکشم بیرون ..من باید ادامه بدم..و ادامه میدم. چون قراره جون کلی آدمو در آینده نجات بدم..هر کاری هم بخوام انجام بدم سختیه خودشو داره بهرحال..
ممنون از متنی که تو سایتتون گذاشتین..
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به نظرم اگر شما واقعا پزشکی رو دوست داشتید با خوندن این مطالب بهش علاقه بیشتری پیدا میکردید تا اینکه دلسرد شید.
Iran, Islamic Republic of
بله درسته
آیدا
Iran, Islamic Republic of
این رشته واقعا از اونچه که فکرشو میکردم لذت بخش تره واقعا عالیه
با قدرت میخوام بهش برسم هیچ وقت حاضر نیستم لذتی رو که وقتی درسای پزشکی رو یاد میگیرم و انترن میشم رو با چیزی عوض کنم
ممنون از توضیحات بی نظیر شما
یه دانشجوی پزشکی
Iran, Islamic Republic of
خب حقیقت گفته و البته خیلی سخت از اونیه که بشه تصور کرد
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا شما که الان دانشجوی پزشکی هستین اینقد درسا سخته یا دارن کمی زیاده روی میکنن تو این موضوع
Iran, Islamic Republic of
واقعا سخته🥲
Iran, Islamic Republic of
خیر سخت نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تو که راست میگی
.
Iran, Islamic Republic of
👌👌👌
مرضیه
Germany
چجوری بدون کنکور وارد دانشگاه شدین دوست گرامی
دانشجوی پزشکی شماره 63
Iran, Islamic Republic of
☺رشته پزشکی سخت نیست...فقط حجم مطالبش زیاذه..خیلی زیاد و شبیه به هم
تا چندسال درآمد چندانی نداری و به خاطر حجم زیاد نهایت بتونی روزی 1 ساعت کارکنی..به عنوان مشاور خصوصی کنکور درآمد یک ساعتت نهایت 100 تومنه
Iran, Islamic Republic of
نه خیلیم شیرینه
یه انترن پزشکی
Iran, Islamic Republic of
خوب توضیح دادی مرسی ولی در مورد درامد خیلی بدبینانه گفتی ۵ تا میلیون، همسر من چند ماه پیش فارع التحصیل شد الان به عنوان پزشک عمومی ماهی ۳۰ تومن درامد داره تازه متخصص ها و اتندها از اکثرا بالای ۱۰۰ میلیون در ماه درامد دارن
Iran, Islamic Republic of
جدی میگین؟
نیما
Iran, Islamic Republic of
دقیقن من پشت کنکوری ام اینجوری که اینجا درباره پزشکی گفتن یکم پاهام برای ادامه شل شد به فکر مهندسی کامپیوتر افتادم
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام اگه پزشکی رو دوست داری ادامه بده و پزشک شو ... همه رشته ها تو دوران دانشجویی درآمد آنچنانی نداری و اینکه من ارشد هوش مصنوعی دارم ... تا اینجا اومدم نمیدونم واسه کنکور تجربی بخونم یا دکتری بخونم... خواستم بگم همیشه آدما دنبال چیزایی که ندارن میرن ... رشته کامپیوترم مادامی که تلاش نداشته باشی و سختی نکشی به جایی نمیرسی و نهایت تو یه ارگان دولتی یا شرکت خصوصی واسه کسی باید کار کنی یا رانت داشته باشی یه شرکت بزنی که احتمال موفقیت کمه ... به نظرم تو پزشکی بعد 7 سال حداقل خودت آقای خودتی
Iran, Islamic Republic of
ترسیدی
بهار
Luxembourg
توضیحاتتون واقعااا عالی و واضح بود و منو خیلی بیشتر از قبل به رشته پزشکی علاقه مند کرد واقعااا ممنونم از وقتی که برای این مقاله گذاشتید.
نازنین
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی ممنون از توضیحاتون من واقعا علاقه زیادی به رشته تجربی دارم والان با خواندن این متن انگیزه وعلاقم چند برابر شد خیلی ازتون سپاسگزارم
Iran, Islamic Republic of
من کلاس هشتم هستم و با قدرت به سمت جلو حرکت میکنم چون می دونم هر کسی که با تلاش و پشتکار جلو بره به خواستش میرسه
ممنون از مقالتون
تجربی دهم سمپاد
Iran, Islamic Republic of
اینقدر تند میری به دیوار نخوری😂😂
Romania
دوستی که میگی انقدر تند نرو می خوری به دیوار ایشون از الان دارند برای اینده ی خود برنامه ریزی می کنند من هم الان کلاس هفتم هستم وازالان دارم این رشته رو دنبال می کنم پس نگران خودت باش نه ما
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته برای بدست اوردن رشته پزشکی باید برنامه داشته باشی و تلاش کنی و به جای وقت گذراندن الکی باید بشینی و درس بخونی منم از کلاس هفتم شروع کردم و امسال پزشکی قبول شدم
مرضیه
Germany
میشه منو راهنمایی کنید از کجا باید شروع کنم ..من مدرک حسابداری دارم ولی همیشه به پزشکی علاقمند بودم الان جدی تر دارم بهش فکر میکنم ولی نمیدونم باید چکار کنم
آیناز
Iran, Islamic Republic of
ببخشید میشه بگید شما ک از هفتم شروع کردید و ۶ سال تا کنکور وقت داشتید کدوم دانشگاه قبول شدید؟🤔🤔باتوجه ب وقتی ک گذاشتید کمتر از پزشکی دانشگاه های شهر تهران اورده باشید جای تعجبه... کدوم دانشگاه الان درس میخونید؟
Iran, Islamic Republic of
فکر کرده راحته
Iran, Islamic Republic of
من الان کلاس هشتم هستم و خیلی به رشته ی تجربی علاقه دارم ولی کمی شک داشتم اما الان که این مطلب و نظر شمارو خوندن شکم برطرف شد ممنونم از این مطلبی که گذاشتین و همچنین از نظرتون
آیناز
Iran, Islamic Republic of
بابا دمت گرم عالی😇😇😇.. فقط یک سوال کوچولو؟؟کدوم دانشگاه قبول شدبن🤔🤔؟
دلناز
Iran, Islamic Republic of
شیراز
Iran, Islamic Republic of
سلام من مهر ماه میرم کلاس8 کلاس 7معدلم 19و69صدم شد نوبت اول ریاضی و علوم 17 شدم و زبان 19 نوبت دوم همه درس هام 20 شدن فقط ریاضی 17 شدم سال های قبل هم که همه درس هام خیلی خوب بودن بنظرتون میتونم دکتر بشم؟
Iran, Islamic Republic of
مگه به نمره است.فقط به تلاشت تو دبیرستان بستگی داره .اگه به نمره مس بود نصف کشور الان دکتر بودن .
فقط تلاش کن
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام باید علوم و ریاضیت 20باشه برای رشته پزشکی
Iran, Islamic Republic of
نه بابا ۲۰ نباید باشه مقلته نکن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً منم کلاس هفتم هستم و از الان دارم این رشته رو دنبال میکنم تا بیشتر با این رشته آشنا باشم و مطمئن بشم که اگر این رشته رو انتخاب کنم آینده ی خوبی دارم
من خیلی خیلی خیلی به این رشته علاقه دارم بنظرم وقتی جان چندین انسان رو نجات میدی احساس بی نظیری داره ولی خب به علت وضعیت مالی که داریم سعی دارم هرچه زود تر به درآمد برسم تا به خانوادم کمک کنم ولی اینجور که معلومه ۹ یا ۱۴ سال طول می‌کشه تا به درآمد برسم و بهتره که علاقه ی خودم رو بزارم کنار و به خانوادم فکر کنم🥺🤧🖤
Iran, Islamic Republic of
با دندون پزشكى زود تر به درامد ميرسى
.
Iran, Islamic Republic of
بله بنظرم سراغ پزشکی نرید بهتره چون هرکی به فکر پول باشه وسط اون هدف خسته میشه از پزشکی داریم حرف میزنیم نه از بچه بازی که یه پزشک با جون مردم سر کار داره نمیشه که تو دوسال جمعش کرد وگرنه منم زیست خوندم میدونم قلب چیه ریه چیه باید به تسلط کامل برسی تا وقتی مریض اومد گفت شکمم درد میکنه نگی عزیزم شام چی خوردی اونم بگه کله پاچه دکتر بگه اب لیمو بخور درست میشی
سعید
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نکن ... شاید الان به پول برسی و قدمای کوچیک برداری ولی 9 سال دیگه قدمهای مالی بزرگتری برمیداری ... طوری که درآمد این 9 سال رو تو دو سال جمع خواهی کرد ... جایگاه اجتماعیت هم قطعا بهتر خواهد بود ... بحث پول و تحصیل یه مصالحه میخواد
SJHZ
Iran, Islamic Republic of
با شما موافقم. به عنوان کسی که به پزشکی رسیده میگم ، تا کلاس یازدهم خودتو رو خسته نکنید. چیزی که خیلی مهمه انرژی داشتن شما برای دوسال آخره. قبلش فقط در حد یه دانش آموز درس بخونید و خوب درس بخونید. قبلا از دبیرستان باید فقط دروس ریاضی و عربی و انگلیسی رو تقویت کنید. بقیه درس ها هیچ ارتباطی با پایه نداره. علوم هیچ ربطی به فیزیک و شیمی و زیست دوره دبیرستان نداره ادبیات دوره دبیرستان زمین تا آسمون فرق داره پس بیخودی گول مافیای کنکور رو نخورید که از دوران راهنمایی سراغ آزمون های ادرواری و کتاب های تست و کلاس های بیرون برید. همه اینها رو باید سراغش برید ولی زمانیکه وارد دبیرستان شدید. الان با دنبال دروسی برید که به پایه نیاز دارند مثل ریاضی که درسی هستش که باید حتی از ابتدایی قوی بشه یا زبان انگلیسی رو از کلاس پنجم ششم ابتدایی سراغ تقویتش برید. عربی رو سعی کنید دوره راهنمایی با جون و دل یاد بگیرید مفاهیم عربی که دوره راهنمایی یاد میگیرید پایه شما میشه. ارزوی موفقیت
تجربی دهم سمپاد
Iran, Islamic Republic of
اینجا واقعیت ها اشکار شد اما مهم اینه که با علاقت زندگی کنی و هر مسیری که می خوای انتخاب کنی،اگه موتورت کم میاره،تقویتش کن!🏆
e...
Iran, Islamic Republic of
منم کلاس هشتمم و از بچه گی عاشق پزشکی بودم خیلی خوبه که از همیشن الان دنبال اینده مون باشیم
Iran, Islamic Republic of
بله واقعا درست است منم ششم هستم با این که سنم خیلی کمه و شاید بگید برو غاز بچرون ولی من از آرزویی که دارم اصلا ازش دست نمی کشم چون می دونم شاید سخت باشه ولی با نجات دادن جون خیلی از مردم همه ی این سختی ها از بدنم خارج می شود
Iran, Islamic Republic of
خوشحالم که این قدرتلاش می کنی
مبینا
Iran, Islamic Republic of
ممنون از مقاله زیباتون واقعا عالی بود علاقه ام رو نسبت به این رشته خیلی بیشتر کرد
و این که بعضیا می گن این رشته خیلی سخته و همش درس ولی خوبی های دیگه ای هم داره این که در آینده می تونی جون کلی آدمو نجات بدی و حتی تو دوره ی دانشجویی شوخی های دوستان باعث میشه اون سختی هایی که برای درس هست کمتر بشه سختی توی همه رشته هست انسان اگه به کاری که می خواد انجام بده علاقه داشته باشه سختی های کار براش معنی نداره
به نظر من اونایی که میگن خیلی سخته یا علاقه نداشتن و با اجبار وارد این رشته شدن یا اینکه فقط برای درآمد این رشته رو انتخاب کردن
بازم ممنون بابت مقاله زیباتون
SJHZ
Iran, Islamic Republic of
اینکه جون انسان ها رو نجات بدی شاید به نظر خیلیا هدف قشنگی بیاد اما به نظر من چیزهای دیگه هستن که به همین اندازه زیبا و مقدس هستن. به جای نجات دادن جون انسان ها چرا به زیباتر زندگی کردن آدما کمک نکنیم؟ من به عنوان کسی که به تازگی قدم در راه پرشکی گداشتم هدفم اینه که در آینده متخصص پزشکی قانونی بشم چون به نظرم عدالت برای کسی که دستش از این دنیا کوتاهه اونقدر زیباست که به نظز من هیچ چیز مقدس تر از اون نیست . از نظر من مقدس تر از پزشکی حرفه هایی هست که با حقوق انسان ها سر و کار داره من متاسفانه خیلی دیر اینو فهمیدم زمانی که درگیر کنکور تجربی بودم اما دلم میخواد در آینده برای تخصص پزشکی قانونی تلاش کنم تنها رشته ای که من رو به چیزی که برام مقدسه مرتبط میکنه. البته تخصص روانپزشکی رو هم خیلی دوست دارم چون به نظرم زیباتر از نجان جون انسان ها ، کمک به انسان ها برای پیدا کردن آرامش در زندگیشونه که از این نظر، به نظرم رشته روانشناسی داره تقدس خاصیه. با آرزوی موفقیت برای همه
رضا
Iran, Islamic Republic of
منم تو روياها و خيالتم يه روزي ميخواستم پزشك يا جراح بشم . به گفتن نيست.ولي الان فقط دارم ميكروبيولوژي ميخونم. رقابت كنكور تجربي خيلي سنگينه خيلي
نرگس
Iran, Islamic Republic of
من خیلی این رشته رودوست دارم و ممنون از توضیحات قشنگتون
Ali
Iran, Islamic Republic of
این همه دلسرد کردن و پالس منفی دادن که حتما برنامه ریزی شدس ولی کاش دید بهتری به متقاضیان میدادید مثلا بجای گفتن سال های متعدد بی درامدی اشاره میکردید که میشه ضمن دانشجویی توی جای دیگه مثل تدریس به عنوان معلم خصوصی یا هر کار دیگه ای وقت گذروند
با این طرز فکری که طرح کردید که من مطمئنم طرز فکر حتی خود شما هم نیست چون اگه بود به اینجا نمیرسیدید همه باید تو خونشون مینشیتن و هیچ کاری هم نمی‌کردند
یه دانشجوی پزشکی
Iran, Islamic Republic of
درصد دانشجویانی که در کنار تحصیل درامد هم دارن خیلی پایین
و اتفاقا گفتن این سختی ها باعث میشه بچه ها با دید بازتری تصمیم بگیرن و بعد ورود به دانشگاه پشیمون نشن
نرگس
Iran, Islamic Republic of
بله کاملا حق با شماست اینکه اولش از سختیاش بگی درست
ولی اخرش باید امیدوار کننده تموم میشد قطعا بین این همه سختیا کلی قشنگی داره اینکه میتونی تو دانشگاه یا بیمارستان با افرادی که تقزیبا هم عقیدهشما هستن صحبت کنی و درس بخونی یا بری تفریح خودش کلیی💝💖
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Ukraine
وقعا حرف حق رو زدید
Nilia
Romania
من ۱۴۰۰ کنکور دارم، همیشه پزشکی تو فکرم بوده و هست و به این موضوع اعتقاد دارم که هرکس هرچیزی رو بخواد و براش تلاش کنه و بهش برسه، یعنی لیاقت اون رو داشته.
و بنظرم داشتن لیاقتی قشنگ تر از کمک کردن به جسم و روح آدمها وحود نداره...
با همه وجودم ممنونم ازتون بابت نوشتن این همه اطلاعات خوب و مفید راجب پزشکی.
شاید باورتون نشه، ولی حین خوندن خیلی خط ها قشنگ گریه کردم ولی تا اخرشو با شوق و لبخند خوندم و به این فکر کردم که چقدر سخته ولی چقدر قشنگه...
براتون ارزوی موفقیت دارم
و همچنین برای همه ی عزیزانی که واقعا از ته قلب پزشکی رو بخاطر پزشکی دوست دارن! ♡♡♡
محمد
Iran, Islamic Republic of
موفق و پیروز باشید همیشه والا با این توضیحات من که تازه ورودی جدیدم دلم میخواد از پزشکی بزنم بیرون شما سعی کنید برای دندون پزشکی و داروسازی کنکور بخونید و از زندگی لذت ببرید پول هم سریع به دستتون برسه
فاطمه سهرابی
Iran, Islamic Republic of
ممنون که از همه ی جوانب صحبت کردین. و اینکه کامل توضیح دادین.
سارا
Romania
عالی بود خیلی معید بود
Iran, Islamic Republic of
عالی بود واقعا ‌‌...ولی من استرس زیادی دارم...
علی
Iran, Islamic Republic of
از وقتی که کرونا اومد و کلی پزشک و متخصص در بیمارستانها چه ایران و چه در جهان در حین خدمت فوت کردند یا خود و خانواده شون گرفتار این ویروس مرگبار شدن و و روزانه 10 ساعت با ماسک و روپوش پلاستیکی فعالیت کردن من دیگه می ترسم اسم رشته پزشکی رو بیارم و خیلی از میزان علاقه ام به این رشته کم شده .
علی
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت همه دوستان ببینید رشته تجربی همچون سایر رشته ها در حال اشباع شدن هست مخصوصا رشته پزشکی اغلب به خاطر شرایط مالی وفشار خانوادها اما دوستان یک فرد به محض قبولی در کنکور نمیتواند درامد داشته باشد وتازه بعداز هشت سال شما یک پزشک عمومی هستید که درامد انچنانی ندارد وباید در کنکور تخصص شرکت کنید در ضمن مگر یک کشور 80میلیون نفری به چند پزشک نیازمند است در همه دنیا سرانه پزشک به ازای 1000بیمار تقریبا 1 است درحالی که ما نزدیک به 120000پزشک فعال و 55000 دانشجو داریم
Iran, Islamic Republic of
دقیقا واقعا عالی گفتی گل گفتی ممنونم خیلی درسک گفتی
حامد
Iran, Islamic Republic of
عاشقش بودم عاشق ترش شدم...

تو رو خدا جواب بدید این سوالو:اگه معدلمون خیلی بالا باشه میتوانیم حد اقل توی چند سال پزشکی عمومی رو تموم کنیم؟
حوری
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزیز.در شرایط عادی برای هر ترم می تونی ۲۰ واحد برداری.ولی اگه معدل الف بشی، می تونی ۴ واحد بیش تر برداری.که به نظر من خوب نیس.چون همین جوریشم درسا سخته.من ترجیح می دم همون حالت عادی ۲۰ تا واحد رو بردارم ولی با کیفیت درس بخونم.البته می تونی ترم تابستونی هم بر داری که بنظرم کلن خوب نیس.
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
من ۲۲ سالمه می‌خوام پزشکی بخونم ،میتونم قبول شم؟چطوری باید درس بخونم ک قبول شم ،من شیمی گرایش محض میخونم اما از لحاظ ذهنی ارضا نمیشم تو این رشته و همیشه یک خلا دارم،کسی هست بتونه بهم یک مشاوره بده؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
لطفا این سوال رو هم جواب بدید درآمد پزشکی عمومی و تخصص چقدر هست تقریبا
مهیار
Iran, Islamic Republic of
کاش این توضیحات رو داخل دوران انتخاب رشته به خیلیا میدادن که اینقدر عجولانه و نا آگاهانه درباره آیندشون تصمیم گیری نکنن
به هر حال متشکرم از این توضیحات دقیق و روان🌷
ف
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم اینو هرکی این رشته رو میخواد بره بخونه بخونش. ک اگ میخوای بخاطر پولش بری یاموقعیت اجتماعیش اصلا نرو یه کشور ازت ممنونم میشن تا با یه ادم بی اعصاب پول پرست مواجه بشن.
Iran, Islamic Republic of
اسمم محمدکیانی شاعر نیستم وشعرم کامل نیست، عشق آسان نمود اول بعد افتاد مشکل ها براي رسيدن به اهداف اول علاقمند بودن مهمترین است دوم اراده وسوم پشتکار، پشتکارحالا هرچی هدف بزرگ تر باشه سختی بیشتره ولي نتیجه طبیعتا بزرگتره. هر بامش بیش برفش بيشتر دکترا هر چی بگیرن حقشونه چون زحمتشو کشیدن
Iran, Islamic Republic of
سلام بله ولی رشته‌های دیگه‌ای هم هستن که اینجورن، خانم بنده مهندس عمران هست(رشته‌ای که تا اوایل دهه هشتاد اگه نگیم بالاترین رشته بین فنی‌ها حداقل جزوسه‌تای اول بود و باعلاقه هم انتخاب کردن)۶سال ارشدشو گرفت با مدرک ارشد یک سال برای آزمون پروانه اشتغال بایستی سابقه کسب میکرد وگرنه مجوز آزمون نداشت، بعد از قبولی درآزمون هم سال اول بهش کار نمیدادن تا ضریب پروانه رو کسب کنه؛ یعنی عملا ۸سال طول کشید که بتونه خدمت مهندسیشو شروع کنه...متاسفانه الان هم که برای فارغ‌التحصیلان تازه این رشته‌ها فکری نشده و حیرون دنبال کار هستن
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
انشالا مرده های قبرستان را معالجه می کنیم...
😂
Iran, Islamic Republic of
اگه تا اون موقع زنده موندی
leyli81
Iran, Islamic Republic of
سلام.مقاله تون خیلی خوب بود.من میخوام ب خاطر زحمات خانوادم پزشکی قبول شم.آخه اطرافیان مسخره شون می کردن که پسر ندارن...می خوام ثابت کنم یه دختر چیزی از پسرا کم نداره...ولی وقتی ب سختی کار فکر میکنم استرس میگیرم.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
اصلا استرسی نداره
حسین
Iran, Islamic Republic of
آفرین به این غیرت زنونه حتما موفق میشی
Hasti
Iran, Islamic Republic of
خیلیییی ممنون ازتوضیحاتتون

الان من بیشتر امیدوار ترم ک میتونم به هدفم برسم
راضیه ارومیه دانشگر کویه سهند
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود متشکر، ولی من تسلیم نمیشم امیدم به دکتر شدنم بیشتر شد نه بخاطر پول فقط به خاطر کشوره عزیزم ایران
تشکر میکنم که انید وارم کردی به اینده
حسین
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنونم. همین امروز صبح انتخاب رشته کردم و خوندن این مقاله، چنان انرژی بهم داد که فکر نکنم تا 7 سال آینده تموم بشه.
Iran, Islamic Republic of
ممنون از توضیحات عالیتون.
Iran, Islamic Republic of
آهههههههههه دردم گرفت⁦🤦🏻‍♂️🤧
Iran, Islamic Republic of
فاطمه
وااااااااااااای
چقده سخته
یونس
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم واقعا حال کردم منم دلم میخواد پزشک بشم. این مقالات واقعا انگیزه منو دوچندان کرد...
ر. جعفری
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون از توضیحاتتون. رتبه 293 شدم و پزشکی انتخاب کردم اما بعد از انتخاب رشته دلسرد شدم ولی مراحل تحصیل رو انقدر خوب توضیح دادید که الان واقعا مشتاق تر از قبلم. یعنی منتظرم زودتر شروع شه تا بیفتم تو چالشای این دوره. 😂❤️
United Arab Emirates
خوشبحالـــــــــــــــــت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
وای خوش به حالت چه جوری تونستی این رتبه رو بیاری ؟. :)
حانیه
Iran, Islamic Republic of
خیلی رشته خوبیه و درسایی که باید طی این چند سال بخونی خیلی جذابه ولی چرا اینقدر حقوقش کمه؟ینی الان حقوق یک پزشکی عمومی که نوشتین بین 5 تا 10 میلیون با حقوق یه تکنسین اتاق عمل یکیه؟
Iran, Islamic Republic of
نه نه ببین بنظرم این اکثریت رو گفته من خودم یه پزشک عمومی میشناسم از تامین اجتماعی ماهی 40 تا 50 میلیون درامد داره بماند که مطب هم داره
رضوانه
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود بیشتر مشتاق شدم برای کنکور
Iran, Islamic Republic of
چون من شغل پزشکی رو دوست دارم ودر آینده میخوام پزشک بشم عاشقش شدم وخیلی چیز ها ازش یاد گرفتم‌‌‌‌‌‌ خیلی هم نوشته های خوبی داشت و میتونیم خیلی زود متوجه بشیم به حرحال خیلی ازتون ممنونم


‌‌‌‌‌مرسی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
به نظر من این مقاله خیلی دیگه اغراق آمیز بود. پزشکی اونقدرا هم سخت نیس من خودم یه رفیق دارم که میگفت امتحاناشون در حد مدرسه ان.
در کل خواستم بگم زیاد نگران نباشین چون قبولی پزشکی از خود پزشکی سخت تره . بعدش به جای اینکه به سختیش فک کنید به جایگاهش فک کنید به راحتی اش فک کنید
اگه این طور باشه مدرسه هم سخته نباید درس بخونیم. من خودم امسال پزشکی قبول شدم و مطمئن هستم که آینده‌ی خیلی خوبی در انتظار منه.
خیلی ممنون
تینا
Iran, Islamic Republic of
سلام من هم با نظر شما موافقم
موفق باشید
Iran, Islamic Republic of
سلام
من کلاس شیشمم می‌دونم خیلی زوده برای انتخاب رشته،اما خانوادم پشتمن جوری که جونشونو بهم میدن منم خیلی خیلی به دکتری جراحی.... الاقه دارم از بابام هم قول گرفتم برای دانشگاه منو بفرسته خارج اونجا ادامه بدمو و بابام قولاش قوله
حتی الاقع من به دکتری جراحی در این حده وقتی بابام ماهی یا،،،،، میگیره دوست دارم شکمشو باز کنم ببینم توش چی هست و بخیه بزنم خیلی خیلی الاقع دارم و همچنین داداشم اصلا نمیتونه جسد یا خون ببینه اما من عااشق اینام و ادامه میدم نمیگم شاید قبول بشم میگم قبول میشم چون عاااشقشم اونم نه تو ایران در خارج
چاکرم خدافز:)❤️
ممد
Iran, Islamic Republic of
خیلی جوک بود😂😂😂
در حد امتحانای مدرسه؟؟
وقتی چند ترم بگذرونی تازه میفهمی کنکور چقد آسون بوده🙂
آیلار
Iran, Islamic Republic of
مفید و آموزنده بود .ممنون
mr
Iran, Islamic Republic of
سلام اینایی که میگن عاشق پزشکی شدم با خوندن این مقاله اینارو گفتن که کم نیارن وگرنه همتون دلسرد شدید الکی ادای این افراد عشق پزشکیو درنیاریو ۹۰ درصدتون الکی اومدید
زهره
Iran, Islamic Republic of
من خودم خیلی علاقه مند بودم به پزشکی و وقتی این مطالب رو خوندم استرس اومد به سراغم
زهره
Iran, Islamic Republic of
ولی مطالب تون خیلی عالی بود
تینا
Iran, Islamic Republic of
من از وقتی که خیلی کوچیک بودم به این رشته علاقه داشتم و دوست داشتم دکتر بشم با خوندن این مطالب بیشتر علاقه مند شدم و الان کلاس هفتم هستم سخت درس میخونم تا به جایی برسم که دوست دارم ممنون بابت مطالب مفیدتون
کوثر
Iran, Islamic Republic of
واقعا این حقیقت که بیشتر افرادی که دوست دارن پزشکی بخونن و احتمالا هم همین افراد قبول میشن دهن بینانه وارد این رشته میشن نه از روی تحقیق درباره علاقه و استعداد باعث میشه به آینده کشورم نا امید تر بشم چطور ممکنه این حجم از علاقه به عدم تفکر؟!!
شهرزاد
Iran, Islamic Republic of
با این گفته های شما من پزشکی نیارم خودمو میکشم///: چقدر دنیاش قشنگه.خصوصا نتیجه تحصیلت!!نجات دادن یه انسان،نجات دادن یه عالمه آرزو.مرسی از وقتی که برای این مقاله گذاشتید.خیلی واقعی بود،خواننده میتونست خودشو اونجا تصور کنه.
Iran, Islamic Republic of
.من بانظر شما موافقم .👍منم علاقه مند هستم والان کلاس هفتمم .ولی نمیدونم موفق میشم یانه .وخیلی استرسی هستم .ترس ازاین دارم که قبول نشم ودرکل سال تعطیلی نداریم.یه سوال حتی مراسم هایی ،مثل محرم وایناهم تعطیل نیست یعنی؟لطفاجواب بدین😭
علیرصا
Iran, Islamic Republic of
هرچی میخواین از بدیاش بگین ولی لامصب بدی هاشم قشنگه
من که امیدوار تر ادامه میدم
نرگس
Iran, Islamic Republic of
عالییی بود و من مطمعنم روزی به پزشکی میرسم و اصلا هم واسم مهم نیست چقد سخته
هانا
Iran, Islamic Republic of
راستش من رشتم ریاضیه اما الان با خوندن این متن میخوام تغییر رشته بدم و بیام تجربی چون الان دیدم من واقعا ب تجربی و پزشکی علاقه دارم
Iran, Islamic Republic of
خواهر من هم به تجربی علاقه داشت اما برای اینکه تعداد متقاضیان رشته تجربی زیاد بود به رشته ریاضی مراجعه کرد الان واسه خودش مهندس معدن شده.و اینکه هیچ رشته ای نیست که سخت نباشه
معصوم
Iran, Islamic Republic of
سلام . واقعا پزشکی به معنی نجات مردم هستش نه درآمد بالا .علاقه من به پزشکی اینه که می تونم به بشریت کمک کنم نه اینکه در آمد بالا ایی داشته باشم .قبل از اینکه به رشته پزشکی فکر کنم خواهر م در رشته پیرا پزشکی
تحصیل می کرد و واقعا برام درساش لذت بخش بود .من حاضرم رو ز های تعطیلم رو صرف درسم کنم تاکه پزشکی موفق شم.
Raha
United Kingdom
عزیزان میایین میگین با خوندن مطلب علاقم بیشتر شد و فلان یه کم فکر کنین چرا باید همه برن پزشک بشن؟ پس بقیه مشاغل چی مملکت به بقیه شغلا هم نیاز داره.کاملا معلومه خونواده و فامیل همتون از بچگی تو گوشتون خوندن بچم دکتر میشه و فلان. این خیلی تاثیر منفی داره اونا بدون اینکه شمارو درک کنن واسه چشم و هم چشمی یه چیزی گفتن..اینا همش حرفه جون مردمو نجات بدم و... اکثرا به خاطر موقعیتش توی جامعه و درامدش میان.الان چقدر کمبود معلم داریم؟ توی کلاس ۴۰ نفر دانش آموز هستش. یا کمبود بقیه مشاغلا.اینقدر بدون فکر تصمیم نگیرین.
فرد ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من پدرم موقع انتخاب رشته ازم خواست که ر‌شته گرافیک رو انتخاب کنم اما خودم تجربی رو به عشق پزشکی انتخاب کردم
Denmark
من خودم دکترم
باید هم خوب درس بخونی و هم نوع دوست و انسان دوست باشی و از زخم و خون نترسی
نجات دادن جان انسان لذت بخشه
کمک به محرومین هم لذت بخشه
نمیگم پول بده نه اتفاقا عالی هستش ولی پزشکی رو اول به دید انسانیت و سوگندنامه بقراط و حس ناجی بودن نگاه کن بعد از اون موارد دیگه ش
رها
Iran, Islamic Republic of
آره خیلی عالی بود من توی انتخاب رشته هستم و واقعا موندم. این مطالب واقعا خیلی به من کمک کرد و من یه جورایی آیندم رو خواندم. ممنون از توضیحات عالی و کامل شما. به نظرم رشته ی پزشکی چیزی نیست که همه آرزو دارن پزشک بشن پول در بیارن.من خودم اول برای این میخواستم پزشک بشم که پول در بیارم اما با این متن نظرم خیلی عوض شد.
نجات جون آدم ها واقعا ارزش این همه سختی داره. اما آنقدر تو دوران تحصیل به ما سخت میگیرین ما باید حتی تابستان هم سر این رشته باشیم و فقط 3 هفته تعطیلات داشته باشیم حالا الان از 5 ترم آمده به 4 ترم.
تا اینده سالیه. اما بهتر بود یه کم درمورد خوبی هاش هم بیشتر میگفتین. به هر حال من هنوز در حال انتخابم و تغریبا 2 هفته ی دیگه وقت دارم برای تصمیم آخر نجات جون انشان ها افتخار داره انا این رسمش نیست آنقدر به ما سخت بگیرین. من واقعا دلم میخواد یه کم آسون تر بشه 😑
غزاله
Iran, Islamic Republic of
مشخصه نویسنده این مطلب کاملا عقده های خودشو خالی کرده..
رشته پزشکی سخت هست درست!
اما چرا نمیگین در اواخر اون هفت سال میشه در آمد داشت؟کلاس های خصوصی برداشت و همزمان به درس پرداخت؟؟؟
چرا نمیگین بهتره آدم اون اوایل سختی بکشه تا بعدا تو ی خونه لوکس و با آرامش پاهاشو رو هم بندازه تا کل زندگیش سگ دو بزنه واسه ی لقمه نون فقط به دلیل اینکه هفت سال از زندگی شو تلاش نکرده تا به اهدافش برسه
هفت سال زندگی سخت در برابر یه عمر زندگی که هر روزش خودتو لعن و نفرین کنی هیچه...
پریشاد
Romania
سلام .من دانشجوی پزشکی هستم. ترم ۱ هستم .البته یه هفته دیگه باید برم برای انتخاب واحد ترم ۲. دیوانه وار عاشق رشته ام هستم ولی اطلاعاتی درباره دوران دانشجویی نداشتم .ممنون از سایت خوبتون .خیلی خوب همه چیز رو توضیح دادید .
رعد،نور،آتش
Iran, Islamic Republic of
من بیشتر عاشق پزشکی شدم
بنازم من این رشته رو
به امید روزی که کلی آدم رو خوب کنم
دوست دارم پزشکی
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم براتون،پزشکی اصلا اینطور نیست،اصلا خوب نبود،پزشکی جذاب و شیرینه،جوری صحبت کردی که عاشقان پزشکی را کلا دلسرد کردی متاسفم براتون
F
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون از راهنمایی شما
😘
King.mr
Iran, Islamic Republic of
بدیش اینکه فقط برا پول میرن این رشته
Paria
Iran, Islamic Republic of
دلیل نمیشه شما به خاطر پول رشته تجربی رو انتخاب کردید دیگران هم مورد خطاب قرار بدید !!
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز ..من یک پدر وانشجو پزشکی ورودی ۹۹ هستم ...پسرم از نهم شروع کرد وهدفش فقط پزشکی بود خیلی سختی کشید تا کنکور پزشکی قبول بشه واقعا از همه چی دست کشید نه تفریح نه مسافرت نه بیرون رفتن ..‌فقط وفقط درس وکوشش ...شما هم اگر میخواهید پزشک شوید باید از الان از همه چی بگدری باید برا خودت فداکاری کنی .‌‌انشاالله همه جوان ها به ارزویشان برسند
Iran, Islamic Republic of
عالی بود ممنون❤❤
😍Roghayeh😍
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان خیلی متشکرم ازتوضیحات زیباتون😉اگه وقتی به رشته ات علاقه داشته باشی سختی هایش هم شیرین میشه من خودم الانه یازدهم علوم تجربی هستم تاامسال به فکرپزشکی رفتم قبلش حتی به پرستاری هم راضی بودم ولی الان دیگه تصمیم قطعیم روگرفتم که فقط برای پزشکی میخونم ای کاش یکی بودکه کامل درباره رشته پزشکی توضیح مدادنه اینکه اینجوری بااین توضیحاتی که تووب داده انسان حتی ازخودشم ناامیدمیشه😢😢😢ولی بازم پزشکی روعشقه😍😘مرسی ازشمادوستان😍😉🥰🥰انشالله همه باتوکل به خداوتلاش وپشتکارهمه موفق بشند😊😉
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی ممنونم بابت مطالب عالی و مفیدی که گذاشتین واقعا متشکرم خیلی خوب بود
دکتر آینده‌
Iran, Islamic Republic of
بنظر من ارزش همه گونه سختی دارد اگه خدا بخواد قبول بشیم سختیشم به جون می‌خریم . از اینکه آدم ۱۱ یا ۱۲ شب از بیمارستان بیاد خونه مثل جنازه بیفته روی تخت خیلی شیرینه . از اینکه بیمارانی زیادی دیدی و .....
خدایا تو رو به عظمتت قسم میدم همه با عاشقان پزشکی رو به هدفامون برسون .
Ss
Iran, Islamic Republic of
منم کلاس هفتمم ودارم از همین الان خودمو واسه پزشکی اماده میکنم
من رشته ارتوپد
وزنان زایمان رو خیلی دوست دارم
و،واقعا توش استعداد دارم
امیدوارم همه موفق شن
من جز یکی از اونا
ریحانه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
دقیقا چه استعدادی داری؟؟؟
یامور
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود
امیر حسین حیدری
Iran, Islamic Republic of
من فقط میخوام به مردم کمک کنم و امیدی باشم برای دیگران
و هرجا کسی از نظر مالی ضعیف بود بگن یه دکتری هست که آدم خوبیه و بهتون کمک میکنه
برای وضعیت مالی مناسب و کسب در آمد واقعا نسبت به اون چیزی که شما تلاش میکنید و این همه وقت می‌گذارید چیز خاصی دریافت نمی‌کنید
3 سال پشت کنکور بکوب درس و بعدش این همه مدت بازم درس
برای پول دار شدن شما کافیه راهایی آسون تر با سخت کار کردن و تلاش حدود 5 سال به اون چیزی که میخواید برسید اما پزشکی تازه بعد از 10 سال تازه ماهی 5 تا 10 بهتون میدن
Masoud
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی گفتین و بنظر من کار سخت حریف سخت میخواد،اما از اونجایی که امروز زندگی کردن توی ایران خودش خان هفتمه و هر کاری دیگه الآن سختیای بسیار زیاد خودشو داره از نظر من رشته های پزشکی واسه کسی که بهش کوچکترین علاقه ای داره بهترین گزینه هست اما همراه با تلاش،شما یه کارمند یا یه معلم و ببینین که سیو اندی سال از عمرشو به سختی میگذرونه تا بازنشسته بشه حاالا به نظر شما پزشکی واقعا ارزش این سختیو که البته من فکر میکنم با علاقه دیگه سختی نداره،نداره؟!
Masoud
Iran, Islamic Republic of
به نظر من اینطور نیست که ما با تحصیل در رشته پزشکی داریم چند سال از زندگیمون رو از دست میدیم تا بعدش به خواستمون برسیم بنظر من اون سالهاهم بخشی از زندگی ماست و از اون لحظات باید لذت برد چون که شما جزو تعداد کمی از کسانی هستین که به این مرحله رسیدن و خیلیای دیگه جایگاه شما آرزوشونه،بهترین ها رو براتون آرزو میکنم
سونیا
Iran, Islamic Republic of
سلام خیلی ممنون بابت مقاله واقعا عالی بود، فقط یک سوال من متوجه نشدم ۹ سال باید برای پزشکی بخونیم یا ۷ سال ممنون میشم جواب بدید😊
22222
Iran, Islamic Republic of
سلام من کارشناسی حسابداری خوندم اما واقعا دوس دارم روماتولوژیست بشم.ایا باید هفت سال بزشکی رو بگزرونم بعدش تخصص روماتولوژی بگیرم یا روماتولوژی شاخه ش جداس؟
سپخر ۱۳۷۷
Iran, Islamic Republic of
اول ۷ سال پزشکی بعد ۴ سال تخصص داخلی بعد ۲ تا۴ سال تخصص روماتو
Iran, Islamic Republic of
چرا فقط از سختی ها گفتی؟
رشته پزشکی خوبی هاییم داره
شما فقط اومدین بچه ها رو از این رشته ترسوندین
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
برای بررسی هر چیزی بهتر است به نقاط ضعف و تاریک هم توجه شود. بالاخره رشته پزشکی سختی های زیادی هم داره و فرد باید 7 سال فقط درس بخونه و از خوشی های دوران جوانی فاصلخ بگیره و حتی بعلت درگیر شدن یک پزشک با بیماران مختلف در بیمارستان امکان سرایت ویروس و میکروب به پزشک زیاد است. و جان فرد و خانواده اش در خطر است. مسئله ای که از زمان پیدایش ویروس کرونا همه شاهد بودیم بسیاری از متخصصان جوان و پرستاران را براحتی از دست دادیم . بسیاری از پزشکان خوب ما در شهرهای مختلف فوت کردن اما می بینیم راننده تاکسی و شاطر و بقال سرکوچه یا کارمندان دیگر ما هنوز دارن زندگی می کنند. اگه قراره پزشک بشیم و 50 سال عمر کنیم بنظرم بهتره بریم معلم و استاد دانشگاه و کارمند بشیم و بالای 75 سال عمر کنیم. مهم طول عمر و سلامتی است نه مدرک گرفتن خالی. خوبه که به بدی ها و نقاط منفی هم اشاره بشه
Iran, Islamic Republic of
اره دقیقا
فاطمه احمدی
Iran, Islamic Republic of
ممنون بابت توضیحات خوبتون😊
با دونستن اینها انتخاب کردنرو راحت تر کردین👏
دوست خوب
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا از اینکه صادقانه و واضح توضیحاتتون رو ارائه کردید سپاسگزارم
فلسفه خلقت بشر رنج هستش و ما ها کلا در رنج آفریده شده ایم هرکسی که این موضوع رو نپذیره صد در صد در زندگیش دچار مشکلات عمیق روحی و روانی خواهد شد.میگید نه؟ باشه پس بی زحمت به ادم های نزدیک اطرافتون که دچار مشکلات روحی شدند و دائم غر میزنند حرف من رو منتقل کنید و نظرشون رو بپرسیدو بگید صادقانه جواب بدن.
هه!99 درصدشون اصلا نمی تونن این موضوع رو بپذیرن که خدا مارو در سختی آفریده و هیچ آسایش متداومی در این دنیا برای هیچ کس وجود نداره حتی برای اونهایی که خیلی خیلی زیاد از نظر ما خوشبت و پولدار و اینان
با توجه به کامنت هایی که اعتراض کرده بودن راجب تلخی توضیحات بالا مشخص میشه افراد زیادی در دنیا وجود دارن که فلسفه خلقت خودشون رو نمی دونن

لقد خلقنا الانسان فی کبد
ما انسان را در سختی آفریدیم
اگر این نگاه رو به زندگی داشته باشید به زودی مسیر درست رو پیدا خواهید کرد
آریا
Iran, Islamic Republic of
سلام مرسی که زحمت کشیدید این متنو آماده کنید من امید وار شدم که میتونم یه پزشک بشم من 12 سالمه و امید وارم پزشک خوبی بشم
الهه
Portugal
مطمءن.باش.که.میشی:)
G
Iran, Islamic Republic of
سلام
ببخشید من یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدین
یعنی بعد ۷ الی ۹ سال درس خوندن اونم تو رشته سختی مثل پزشکی فقط میشه ۵ میلیون درآمد داشت؟
ناسناس
Iran, Islamic Republic of
خیر سال به سال حقوق پزشکان افزایش پیدا می کند من برادرم دکتر عمومی هستش و ماهی ۲۵و یا ۳۰میلیون حقوق میگیره و تازه اوله کارشه
United Arab Emirates
واقعا دستتون درد نکنه ،عالی بود من بااین توضیحات احساس میکردم که دارم خوب درمورد آیندم تصمیم میگیرم🌹💓🙂🤤
هومن
Iran, Islamic Republic of
ممنون از توضیح های عالیتون . خیلی خوب بود..
اکه ادم هدفش واقعا نجات دادن جون انسان ها باشه از این ک خیلی این رشته سختی داره ناامید نمیشه...
امیدوارم منم بتونم روزی برا کشورم و مردم مفید باشم
Iran, Islamic Republic of
سلام شما دوسه تا از مشاغل پر درامد که در مقدمه گفتید رو نام ببرید
Iran, Islamic Republic of
به خدا ا تا چند دقیقه پیش تو فکر این بودم که به آدم چطوری میتونه این همه مطلب رو بخونه اما الان فکر میکنم که با امید و تلاش میتونی که به آرزوت برسی اما الان فکر میکنم من اگه تلاش کنم میتونم بهش برسم ولی اینم هست مطالب پزشکی سخت نیس ولی حجم مطالبش زیاده
امیر
Iran, Islamic Republic of
سه سال تو رشته ریاضی و شش سالم تو رشته عمران جرخوردم
تا حالا هزار تومنم ازین رشته درآمد نداشتم . بعد میگن رشته پزشکی سخته بخاطر همین درآمدش بالاس. همه درساش حفظیاته دیگه مثل آب خوردن اگه امکانش بود برمیگشتم به ده سال قبل و تجربی میخوندم .حیف که نمیشه....
Iran, Islamic Republic of
واقعا متن خیلی خوبی بود.به نظرم خیلی نکات خوبی رو گوش زد کرده و اینکه دیدتو به این رشته باز تر می کنه.
ناز
Romania
سلام پزشکی ۵تا ۶ سال طول میکشد🌟
امیرحسیم
Iran, Islamic Republic of
دوستان بنظرتون 5 سال پشت کنکور موندن ارزش پزشکیو داره؟؟؟
خیلییی به پزشکی علاقه دارم ولی متاسفانه خیلی دیر به خودم اومدم و الان 21 سالمه تازه سربازیم نرفتم...
بنظرتون بر برا پزشکی باز کنکور بدم؟؟ مطمعنم اگه امسال بخونم میارم ولی فقط نگران سنم هستم تا تخصص بگیرم میشه 36-37 سالم...
نظرتون چیه
Iran, Islamic Republic of
بخون و تلاش کن اگه واقعا علاقه داری چون در برابر این رشته ب این خوبی سن مهم نیست
Iran, Islamic Republic of
درسته هدف مهمه ولی باید زندگی هم کرد تا ۳۷ سالگی فقط بخونی پس خوشگزرونی توی دنیا چی‌میشه مگه آدم قراره چند سال عمر کنه
سعید
Iran, Islamic Republic of
بنظرم بخون چون ارزشش رو داره،من خودم الان28سالمه و میخام بخونم و دیپلم تجربی رو بگیرم و کنکور بدم واسه پزشکی قبول بشم چون خیلی بهش علاقه دارم
Iran, Islamic Republic of
سلام عالی بود
فاطمه الوندی
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی خیلی عالی بود دمتون گرم هزار آفرین خسته نباشید 🌸
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام من ۱۶سالمه و عاشق اینم که پزشک بشم بنظرم پزشک عمومی برام بهتره درسته زیاد سختی داره اما آخرش ارزش داره میخواسم یه بار دیگه اینکه چند سال باید دانشگاه پزشکی بخونم بگید
یک دکتر
Iran, Islamic Republic of
سلام همکار عزیز مطلبتون عالی بود من اومدم سرچ کردم دوره اینترنی جدید ببینم چندماهه هست چون همسرم دانشگاه غیر من پزشکی تحصیل میکنه ایشون هنوز آخرای اینترنی هستند و به سایت شما اومدم . مطالبتون عالی فقط ببخشید درباره پاتولوژی اسمش روشه آسیب شناسی بافت ها دیگه همون درس بافت شناسی هست فقط فرقش اینه تو بافت زیرمیکروسکوپ بهمون لام های بافت های سالم ارگان های بدن رو میدادن در پاتو لام ها از بافت های آسیب دیده و بیمار از ارگانه های بدن هست و البته یادمه که تو امتحان عملی پاتو یک لام داشتیم از حلق که یکبار دیده بودیم و نمای دیگه آورده بودن و سخت بود . به هرحال بقیه اش درست بود درمورد درآمد هم کم لطفی کردین الان عمومی ۲۰ تا ۳۰ میدن ! در مورد استریت شدن هم ماشالله اونایی که سربازیاشون معاف میشن به هردلیل و .... هم میتونن استریت بشن یک نمونه همسر خودم که بلافاصله طرح نمیره و اگر تخصص قبول بشه استریت میشه ! یکم هم کم لطفی کردین ما رشته های دیگه هم دیدیم درس میخونن سختی میکشن حداقل پزشکی بهتره بنظر من سختی هاش ارزش داره !! حالا بگذریم در هرصورت خیلی خوب توضیح دادین ولی راستی مهر رو که تو دوره اینترنی دادن به ما و استاژری مهر نداشتیم شاید شیراز متفاوت باشه!
Iran, Islamic Republic of
خیلی سعی می‌کنید بچه ها رو ناامید کنید از این رشته .متاسفم
Iran, Islamic Republic of
در کل بعد از دبیرستان میشه چنر سال میشه یکی بگه
محراب
Iran, Islamic Republic of
عاالی بود
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
واقعا خیلی خوب توضیح دادین
با خوندن این مطالبتون انگیزه گرفتم
من رویای پزشکیو دارم و خیلی دوست دارم پزشکی قبول شم و الان دارم میرم نهم و سخت تلاش میکنم و درس میخونم برای رسیدن به هدفم و امیدوارم موفق شم میخوام پزشک جراح بشم درکل خیلی عالی راجب مراحل تحصیل رشته پزشکی توضیح دادین و همینطور جزئیات درس هاشو امید وارم بتونم این چیزهایی ک نوشتینو توضیح دادینو خیلی زود تجربه کنم وبهشون برسم ایشالاه
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
بنده جراح قلب عروقم وامیدوارم همه کودکان و نوجوان ها و جوان هایی که به پزشکی علاقه دارن به علاقشون برسن
امیر
Iran, Islamic Republic of
بنده هم جراح پلاستیک و ضایعات هستم . خوشبختم
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر کسی زبانش خوب نباشه پزشکی قبول میشه
علی
Iran, Islamic Republic of
خب دیگه همه بدیاشو گفتین؟ یکم دیگه فکر کنین شاید مونده باشه چیز دیگه ای که بخوان قهوه ای کنین رشته پزشکیو باهش.
اخه با عقل جور درمیاد که 7سال درس بخونی بعد ماهی5 تا10 ملیون حقوق داشته باشی؟ حداقل اطلاعات درست بدین ب ملت
حسین
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان.شاید عده ای فقط نظر بنویسن و آمال و آرزوهای خود را بگویند ولی من که سی سالمه و لیسانس و فوق لیسانس خوندم و دنبال کار تو رشته خودم هم بودم و سربازی هم رفتم و برگشتم؛ نظرمم با بقیه فرق بکنه.پس خواهش می کنم با دید باز بخونین.این همه سختی که در بالا در مورد این رشته خوندین درسته اما یه چیزایی هم هست.جامعه ما وحشیه باید به چیزی بچسبی که تو رو از جامعه وحشی دور کنه و به تو هم خیلی نیاز داشته باشه.پزشکی اون چیز هست.با فوق لیسانس تربیت مدرس که بدون سهمیه رتبه ۴۱ شدم باید برم کارگری تو کارخونه ای که ۱۴ ساعت سرپایی تو خط تولید تازه اگرم اونو پیدا کنی.اما اگه بخوای روزی ۱۴ ساعت درس بخونی در مقابلش آسونه. بعد پنج سال درس خوندن تو این رشته حقوق میگیری یعنی کار یعنی در آینده میتونی در رشته ای که تحصیل کردی مشغول بشی.این یعنی عالی پس هرچقدرم بجنگی جنگه توعه.پس می جنگی.تقریبا همه رشته ها تو ایران بیکارن درس می خونی برای هیچ اما پزشکی و دندان و حقوق فرق داره البته تو حقوق هم باید وکالت قبولی شی که از قبولی تو پزشکی سختره. پس بخونین پزشکی رو و تلاش کنین نه برای پول نه برای منزلت اجتماعیش نه برای عنوانش فقط و فقط به این خاطر که با این رشته آجر آجر می چینین و تو آلونکی که برا خودتون ساختین(شغلتون) دور از جامعه ی وحشی-به دور از آسیب هاش- ولی در خدمت همون جامعه به حیاتتون ادامه میدین. با تشکر از سعه صدرتان در خواندن این مطلب طولانی
honey
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم
من فوق لیسانس حقوق دارم
29 سالمه خانومم
ولی هیچ کاری در رابطه با رشته تحصیلیم ندارم
حیف دانشجویانی که چندین سال درس خوندن زحمت کشیدن واسه آینده شغلی خوب
منم دانشگاه پزشکی میخوام بخونم البته خارج از ایران
تمام سختی هارو به جون میخرم
چون میدونم ارزش داره
این عمر میگذره چه بخوای چه نخوای
پس بهتره تلاشت رو بکنی به بهترین حالت ممکن سپری کنی.
موفق باشید.
امیررضا پناهی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یه دانشجوی تخصص چشم میگم :
جون هر کی دوست داری قَسَمِت میدم :
1) اگه به چگونگی کار کردن بدن علاقه داری بیا سمت پزشکی
2) اگه به چگونگی ایجاد مریضی در بدن علاقه داری بیا سمت پزشکی
3) اگه از نجات دادن یه نفر از مرگ لذت میبری بیا سمت پزشکی
4) اگه از خندیدن یه بچه معصوم به واسطه خوب کردن حالش لذت میبری و کیف میکنی بیا سمت پزشکی
5) اگه آدم صبور و دلسوز هستی بیا سمت پزشکی

وگرنه نیا تو رو به خدا نیا که عمرت جوانیت رو هدر دادی و به خودت ظلم کردی به خدا که ظلم کردی
حضرت عباسی اگه برای پول درآوردن دنبال پزشک هستی راه های دیگه هم هست مثل :
کاشت ناخن خانم ها / آرایشگری خانم ها / یوتیوبر شدن / مترجم زبان انگليسي / برنامه نویسی / مهندس ژنتیک / پرستار بچه /.........
Kimia
Iran, Islamic Republic of
ینی بهترین سایتی که تو عمرم دیدم . از سیر تا پیازش گفتی من واقعا از خیلی چیزا اطلاع نداشتم دمت گرم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود یه چیزه اضافه تر هم من بگم . رشته های پزشکی فوق العاده با وقار و از احترامات بالا برخوداره و همین طور قهرمانانه .

بی شک من که مهندسی خوندم ول معتلم و هیچ کدوم از اون امتیازات پزشک رو ندارم و نخواهم داشت چه برسه به نگهدار و محافظ نه تنها ازما
مهندسا محافظت نمیشه بد و بد تر هم میشه و همه جای دنیا با استرس و خطر مرگ روبرو هستیم.
یه چیزه خیلی مهمتر پزشکی هر جای دنیا باشه آسوده و راحته چه در شروع کار مستقل پزشکی و چه بعد پایان کار پزشکی فکر و خیال راحت به دور از دنیای مجازی و دستگاه بدون دغدغه .
الهه
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بود ممنونم
Iran, Islamic Republic of
سلام من کلاس هشتمم معدل پارسالم شد ۱۸و۶۵ صدم امسال هم ۱۷ میتونم تجربی بردارم؟

ریاضی هفتم۱۹ علوم هفتم۲۰
ریاضی هشتم ۲۰ علوم هفتم ۲۰

نمره معدلم بقد به خاطر زبان کم میشه متنفرم از زبان

زبان که ربطی به تجربی نداره؟
Nana
Iran, Islamic Republic of
پس از مدت ها
یکی پیدا شد که بگه پزشکی فقط پول نیست
من یه آدم ترسو هستم از خون و اینا نمی‌ترسم اما خب کی اوکیه با شرایط بیمارستان
مغزم میگ ولش کن یه محیط استرس زاس
قلبم براش میزنه نمیدونید اولین باره نمیتونم جلوی خودمو بگیرم
خیلی میترسم اما خیلی این رشته رو دوست دارم
میدونید من همش تحت تاثیر آدما ی اطرافم قرار میگیرم من از درس خوندن بدم نمیاد
چیزی ک منو سر پا نگه میداره جمله ی اخرتتونه.
ممنون که همچین مقاله ی مفیدی گذاشتید با اینکه سرتون شلوغه
همه ی شغل ها سختی خودشو داره
پس بهتره به کاری مشغول شیم که دوستش داریم براش غر نمی‌زنیم
و جا نمی‌زنیم
برایتون آرزوی موفقیت میکنم و از خدا براتون موفقیت های بیشتر خواهانم
شما من را به این رشته امیدوار کردید
این که میبینم کسایی دیگه هم هستن که با اینکه سختی میکشن هدف بالاتری دارن خوشحال میشم
همون طور که حال حاضر قابل پیش بینی نبود
10 سال دیگه هم قابل پیش بینی نخواهد بود
بیایید با تکیه بر خدا و توان های خود به علایق و هدف های خود برسیم
زندگی کوتاه است
روزبه
Iran, Islamic Republic of
اینجوری که اینجا نوشته باید وضع مالی درجه یک داشته باشی که به طور میانگین خرج 12 سال را داشته باشی
ما اگه پول داشتیم می‌رفتیم خارج پزشکی می‌گرفتیم نه ایران
Iran, Islamic Republic of
بسیار بسیار عالی واقعا هرگز سایتی مانند سایت شما ندیده بودم
Iran, Islamic Republic of
بابا کسی که علاقه داشته باشه روزی هزاران بار بیان این حرفا رو دره گوشش تکرار کنن بازم براش مهم نیس من که زره ای به علایقم لطمه نخورد ببینید اینکه میگید درس درس درس سختی و اینجور چیزا شاید واقعا کسی علاقه داره کسی که علاقه داشته باشه سختی تبدیل میشه به لذت نه اینکه بیاد بگه سخته و جا بزنه
جواد
Iran, Islamic Republic of
جامعه‌ای که مریض باشد، پزشک آن جامعه می شود خدا...
فرض کنید جامعه ای را که در آن مریضی نباشد، در آن جامعه پزشک هیچ ارزشی نخواهد داشت.
سارینا
Iran, Islamic Republic of
جیغغغغغغغغغ
یا حضرت نامجون 😣 کی این همه درس بخونه
پژمان
Iran, Islamic Republic of
جوری گفتی 14سال از زندگیتون به باد که قشنگ امیدمون رو شستی گذاشتی رو بند آخه این چه توصیه ایه به من پشت کنکور تجربی واقعا نمیدونم چرا پستتو خوندم اولش خوب بعد ترررر زدی
شقایق
Iran, Islamic Republic of
باسلام
من ۲۱ سالمه .و چند سال از درسام دور بودم .من تو دوران دانش آموزی درس خون بودم و کلا یا شاگرد اول میشدم یا دوم...اما تو کنکور موفق نبودم در واقع بعد از دوران فارغ‌التحصیلی دیگه از درس دور شدم و برام کنکور دیگه مهم نبود.درواقع بعد از کنکور، مث خیلی از دخترای اطرافم منتظر شدم تا موقعیت ازدواج برام جور بشه.اما بدلیل سخت گیری های بابام و خانوادم جور نشد .من بدلیل ارزش های اخلاقی که برای خودم قائلم هیچ وقت سمت روابط با جنس مخالف نرفتم و در کل همیشه توی زندگیم تنها بودم........ .
اما حالا که ۲۱ سالمه تصمیم گرفتم دوباره سمت درسام برم .ازبچگی بزرگترین آرزوم پزشک شدن بوده .و خیلی دوست دارم پزشک بشم و امید وارم که بتونم چون از صمیم قلب این آرزو رو دارم.
والا قبل از اینکه این مقاله رو بخونم میخواستم اگه خدا خواست و پزشکی رو اوردم تمام تلاشمو بکنم تا بورس بشم.و خب طبیعتا یکی از شرایط دریافت بورس تحصیلی داشتن حداقل یک مدرک زبانه.خب با این برنامه فشرده ای که دانشجویان پزشکی دارن ،کی وقت میکنم یه زبان دیگه مطالعه کنم؟؟؟؟
واقعا این موضوع یکم فکرمو درگیر کرده....
ممنونم که پای صحبت هام نشستین🌸
برای همه دوستان کنکوری و همه کسانی که باهمه ی موانع باز هم بدنبال رسیدن به هدفشون هستن ،آرزوی موفقیت میکنم،🌹🍃
ملکی
Iran, Islamic Republic of
عااالی بود واقعا.
Iran, Islamic Republic of
من اول دبیرستانم
واینکه سال نهم به خاطر کرونا ومجازی بودن نتونستم معدل واسع تجربی بیارم
و رشتم گرافیک کامپیوتر ولی دلم میخاست دکتر بشم چیکار کنم ⁉️
رها
Iran, Islamic Republic of
ممنون از شما
من با خوندن این مطالب انگیزه بیشتری برای ادامه دادن گرفتم
Iran, Islamic Republic of
کار فقط معلمی عشق. ... وقتت آزاد بدون هیچ استرس کار راحتی هست
محمدرصا
Iran, Islamic Republic of
سلام حقوق کارگر اونجا چقدره و چعطوری پولمون رو به ایران بیاریم امکانش هست
سلام من هم مرزم مریزی کولن بدن خوشکی دلریم خو ن هم خراب میخاستم دکتور میرم کوجا باید بیرم
نازنین
Iran, Islamic Republic of
میدونم سخته خیلی سخته بدجور سخته ولی شاید بتونم مثل یه خفاش شب و روز درس بخونم
Iran, Islamic Republic of
خیلی جامع توضیح دادید من خیلی مشتاق شدم بیام توی این رشته ممنون
Iran, Islamic Republic of
توضیح عالی بود واقعن کامل تر از بقیه جاها
Iran, Islamic Republic of
پروتز دندان چندسال عمومی؟ وچندسال تخصص داره؟
وچه رتبه‌ای رو قبول میکنه؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن