جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۷
کد مطلب: 47408
۰
معضلی به نام شبکه های اجتماعی در عرصه بهداشت و درمان:

از خرید داروها در اینستاگرام بپرهیزید

از خرید داروها در اینستاگرام بپرهیزید
به گزارش میگنا، به نقل از سیناپرس، لوئیز رز (Louise Roe) یکی از کاربران اینستاگرام است که حدود 698 هزار نفر دنبال کننده دارد. وی همچنین دارای بیماری پوستی پسوریازیس است که یک بیماری خود ایمنی مزمن محسوب می‌شود که بدن بیماران مبتلا، توسط لکه‌های قرمز یا سفید ملایم پوشیده شده و دارای التهاب است. این کاربر پرطرفدار اینستاگرام با یک شرکت داروئی فعال در حوزه بیوتکنولوژی همکاری می‌کند که داروی ویژه بیماری پسوریازیس را ارائه می‌کند. دنبال کنندگان این فرد در اینستاگرام تنها به‌واسطه زیبایی ظاهری و شهرت وی، حرف‌هایش را پذیرفته و محصولات معرفی‌شده توسط وی را خریداری می‌کنند.

در سال‌های اخیر شرکت‌های متعددی کسب‌وکار و استراتژی‌های تبلیغاتی خود را بر مبنای افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و به‌ویژه در اینستاگرام تعریف کرده‌اند. این برنامه یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که توسط فیس بوک تأسیس‌شده و خیلی زود از شرکت مادر؛ یعنی فیس بوک پیشی گرفته و در سال 2019 بیش از 111 میلیون کاربر دارد که بر اساس آمارها، بیش از نیمی از آن‌ها در رده سنی 18 تا 29 سال هستند. این فضا به شرکت‌ها فرصتی برای سرمایه‌گذاری برای تبلیغاتی با مخاطبینی بالغ‌بر هزاران نفر از داده و ضریب نفوذ بالایی را برای تبلیغات فراهم می‌کند.

تخمین زده می‌شود برای تبلیغات اینستاگرام به ازای هر 100 هزار دنبال کننده، هزار دلار هزینه پرداخت شود و به همین دلیل است که امروزه طیف وسیعی از محصولات در تمام شئون زندگی در این رسانه تبلیغ می‌شوند.

شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای خرید یک آگهی یک‌صفحه‌ای در روزنامه‌ها یا تیزرهای تلویزیون یا رادیویی، در اینستاگرام تبلیغ کرده و مخاطبان بیشتری را داشته باشند. این تبلیغات حوزه‌های مختلفی ازجمله لباس و پوشاک، کفش، تجهیزات الکترونیکی و ... را شامل می‌شود اما یکی از حوزه‌های بسیار مهم که در اینستاگرام تبلیغ می‌شود، فروش داروها، وسایل پزشکی و سایر محصولات مرتبط با سلامت است.

یکی از حوزه‌های بسیار مهم که در اینستاگرام تبلیغ می‌شود، فروش داروها، وسایل پزشکی و سایر محصولات مرتبط با سلامت است. متأسفانه عدم نظارت در این حوزه و تعریف نشدن استانداردهای لازم، خطرات زیادی را ایجاد می‌کند.

متأسفانه عدم نظارت در این حوزه و تعریف نشدن استانداردهای لازم، خطرات زیادی را ایجاد می‌کند برای مثال در اواخر سال 2018 میلادی یکی از سلبریتی های مشهور در اینستاگرام اقدام به تبلیغ نوعی ایمپلنت زیبایی برای خانم‌ها و همچنین محصول بوتاکس کرد که موجب افزایش بسیار زیاد فروش این محصولات شد اما سازمان دارو و غذای ایالات‌متحده آمریکا با بررسی و آزمایش این محصولات، اعلام کرد که استفاده از آن‌ها خطرناک بوده و موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان خواهد شد.

این داستان را نمی‌توان تنها نمونه تلاش برای فروش محصولات غیراستاندارد در بستر فضای مجازی دانست زیرا نمونه‌های فراوانی از محصولات پزشکی و زیبایی بدون تائید مراکز معتبر در فضای مجازی به فروش می‌رسند. شکی نیست که این نوع تبلیغات دارو و محصولات مراقبت‌های بهداشتی به‌خوبی با حفره‌های قانونی مقررات آشنا بوده و معمولاً به‌طور قانونی فعالیت می‌کنند اما سؤال مهم دیگری که باید پرسید ه شود این است که آیا این تبلیغات اخلاقی هستند؟

در این رابطه باید توجه داشت که موارد تبلیغ‌شده بسیار مهم‌تر از محلی است که این تبلیغات در آن انجام می‌شود و متأسفانه باید پذیرفت که رشد دنیای مجازی و پیشرفت‌های فنّاورانه منجر به رونق در حوزه تبلیغ محصولات دارویی و پزشکی شده است. بسیاری از روش‌های درمانی تبلیغ‌شده و هشتک‌های اینترنتی که در بازارها عرضه می‌شوند هنوز از مرحله ثبت اختراع عبور نکرده و در بسیاری از موارد مورد تائید مراکز علمی نیز نبوده و صرفاً جنبه تجاری داشته و سود فروشندگان در این تبلیغات مدنظر قرار دارد.

در سال 1905، ساموئل هاپکینز آدامز، مجموعه‌ای از مقالات دربارۀ طب سنتی منتشر کرد. بر این اساس مشخص شد که بسیاری از این مواد اعتیادآور و سمی در داروهایی که برای کودکان به فروش می‌رسند، به چشم می‌خورد. به‌زودی پس از انتشار این مقالات، قوانین مرتبط با مواد غذایی در سال 1906 به تصویب رسید که توسط سازمان غذا و دارو تنظیم‌شده و مشخص می‌کرد که داروها و مواد غذائی چگونه به فروش برسند.

ازلحاظ تاریخی در این استانداردها، بیماران و مصرف‌کنندگان به‌طور جداگانه‌ای در نظر گرفته شدند، اما اکنون‌که هدف قرار دادن افراد خاص بیمار در تبلیغات رسانه‌ای مدنظر قرار دارد، رسانه‌های آنلاین به‌طور مستقیم در امور پزشکی مداخله کرده و ذهنیت مصرف‌کنندگان را شکل می‌دهند.

بازاریابی دارویی چگونه بر مخاطب تأثیر دارد؟

رسانه‌های اجتماعی کاربران را قادر می‌کند تا از طریق منافع مشترک، مکان‌ها و حتی بیماری‌ها به یکدیگر متصل شده و هم ذات پنداری کنند. با استفاده از این فرمول، شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند از این اشتراکات بهره گرفته و برای رسیدن به مخاطبان و ایجاد اعتماد استفاده کنند. از سوی دیگر پیوند عاطفی مردم و افراد مشهور و سلبریتی ها موجب می‌شود این افراد بر مخاطبان تأثیر داشته نقش مهمی در افزایش استقبال از یک محصول ایفا کنند. کارشناسان به این عامل، استثمار عاطفی می‌گویند.
 
 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.