پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ / ۲۱:۱۳
کد مطلب: 47432
۳

چرا کتاب خواندن برای انسان مفید است

بنفشه نیک‌بخت
چرا کتاب خواندن برای انسان مفید است
میگنا: کتاب خواندن، یکی از عادات مشترک تمام افراد موفق است. همان‌طور که اندام‌های بدن برای قوی شدن به تمرین‌های منظم ورزشی وابسته‌اند، مغز انسان نیز برای قوی شدن و سالم ماندن به تمرین نیاز دارد و کتاب خواندن بهترین تمرین ورزشی برای مغز است.

ضعیف شدن حافظه و عملکرد مغز، عوارض جانبی افزایش سن بوده و غیرقابل اجتناب هستند اما این به این معنا نیست که نمی‌توان از بروز آن اجتناب کرد؛ کتاب خواندن به‌طور منظم مغز را فعال نگه می‌دارد و روند پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد.

علاوه‌براین این روزها همه جا صحبت از کتاب خواندن است و همه‌ی افراد شناخته‌شده، مردم را به خواندن کتاب تشویق می‌کنند، اما کتاب خواندن چه مزایایی برای ما دارد؟

۱- کتاب خواندن عمر را افزایش می‌دهد
نتیجه‌ تحقیقات دانشگاه ییل نشان می‌دهد افرادی که کتاب می‌خوانند، تقریبا دو سال بیشتر از افرادی که کتاب نمی‌خوانند عمر می‌کنند. این موضوع در مورد افراد علاقه‌مند به خواندن روزنامه هم صدق می‌کند، اما رابطه‌ میان آن کمی ضعیف‌تر است. نویسنده‌ی این تحقیق می‌گوید:

کتاب و روزنامه خواندن رابطه‌ مستقیمی با افزایش عمر دارد، اما میزان افزایش آن در افراد کتاب‌خوان نسبت به افراد روزنامه‌خوان، به‌طور قابل توجهی بیشتر است؛ افراد کتاب‌خوان ۲۳ ماه بیشتر از افرادی که کتاب نمی‌خوانند عمر می‌کنند.

در توضیحات تحقیق نوشته شده است که عمیق خوانی، حس همدلی و هوش هیجانی یعنی درواقع همان فرآیندهای شناختی افزایش دهنده‌ طول عمر را تقویت می‌کند.


۲- کتاب‌های فیزیکی بهتر از کتاب‌های الکترونیک هستند
نتیجه‌ برخی مطالعات نشان داده است دانش‌آموزان با مطالعه‌ کتاب‌های کاغذی اطلاعات بیشتری نسبت به کتاب‌های الکترونیک به دست می‌آورند؛ بنابراین خواندن کتاب‌های کاغذی نسبت به خواندن کتاب‌های الکترونیک بهتر است. نتیجه‌ تحقیقی در نروژ نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که کتاب‌های چاپ شده می‌خوانند نسبت به دانش‌آموزانی که کتاب الکترونیک می‌خوانند، نمره‌ بهتری کسب می‌کنند.

نتیجه‌ تحقیق دیگری نشان داده است خوانندگان مطالب پیچیده‌ای که روی کاغذ چاپ می‌شوند را بهتر از نسخه‌ دیجیتال آن درک می‌کنند.


۳- کتاب خواندن مهارت‌های لازم برای آینده را توسعه می‌دهد
شواهد نشان می‌دهد، کتاب خواندن رابطه‌ مستقیمی با دستاوردهای آموزشی دارد. به‌عنوان مثال والدین در خانه‌هایی که کتابخانه دارند، باسوادتر هستند، اعداد و ارقام را بهتر درک می‌کنند و مشکلات را با استفاده از فناوری حل می‌کنند.

نسل‌های جوان‌تر، درواقع همان رهبران انقلاب صنعتی چهارم هستند و به همین دلیل روزبه‌روز اهمیت یادگرفتن چنین مهارت‌هایی افزایش پیدا می‌کند. نتیجه‌ تحقیقات نشان می‌دهد، تقاضای استخدام افرادی که دارای مهارت‌های نرم در محیط کار هستند در حال افزایش بوده و اغلب این مهارت‌ها ازطریق کتاب خواندن قابل کسب هستند.


۴- کتاب خواندن، دایره‌ لغات را گسترش می‌دهد
کتاب خواندن، علاوه‌بر افزایش هوش هیجانی و شناختی، دایره‌ لغات را نیز گسترش می‌دهد. نتیجه‌ تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد، دانستن لغات نقش مهمی در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان دارد و افرادی که دایره‌ لغات محدودی دارند، از نظر تحصیلی ضعیف‌تر هستند.

کتاب خواندن با صدای بلند، بحث کردن در مورد یک کتاب و کتاب‌خوانی به‌صورت مستقل در مدرسه و خانه دایره‌ لغات را افزایش می‌دهد.


۵- کتاب خواندن از تخریب مغز جلوگیری می‌کند
طبق اعلام مرکز آلزایمر، ورزش دادن مغز احتمال زوال عقل را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال پیدا کردن کاری که از انجام آن لذت می‌برید و در عین حال ذهنتان را به چالش می‌کشد، مانند خواندن کتاب، روش خوبی برای ورزش دادن مغز است.

چالش‌های فکری، توانایی مغز برای مبارزه با بیماری‌های را افزایش می‌دهد همان‌طور که شعار این مؤسسه می‌گوید: «یا از مغزت استفاده کن یا آن را از دست بده».

اگر می‌خواهید مغز خود را ورزش داده و تواناهایی آن را بالا ببرید، بهترین کار این است که همین حالا کتابی از نویسنده‌ مورد علاقه یا کتابی با موضوع جذاب پیدا کنید و در دنیای شگفت‌انگیز آن غرق شوید.


نویسنده: بنفشه نیک‌بخت
منبع : زومیت
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.