کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیماری روانی نتيجه تلخ شرايط جنگي

خطر ۵ برابری اختلالات روانی در مناطق بحران‌زده

خبرگزاری صداوسیما , 23 خرداد 1398 ساعت 0:07

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در مناطق بحران زده و درگیر جنگ‌ زندگی می‌کنند پنج برابر بیشتر احتمال دارد به افسردگی و اضطراب دچار شوند.


میگنا: گروهی از متخصصان دانشگاه کویینزلند، واشنگتن و کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر اساس مطالعات خود اعلام کردند: زندگی کردن در مناطق بحران زده و تجربه کردنِ درگیری های جنگی موجب می شود خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب حدود پنج برابر افزایش پیدا کند.
 

به گفته محققان بار و شدت اختلالات روانی در میان افرادی که در مناطق درگیر بحران زندگی می کنند بسیار بالاست.

به گزارش رویترز؛ نتایج تحقیقات جدید سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد یک پنجم مردمی که در مناطق جنگی زندگی می کنند از بیماری های روانی رنج می برند.

سازمان جهانی بهداشت روز سه شنبه 11 ژوئن( 21 خرداد) اعلام کرد یک نفر از هر پنج نفر که در مناطق جنگی زندگی می کنند دارای افسردگی، اضطراب، استرس پس از آسیب روانی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی است.

این سازمان خاطر نشان کرد بسیاری از کسانی که در مناطق جنگی زندگی می کنند دچار بیماری های شدید روانی هستند.

سازمان جهانی بهداشت خاطر نشان کرد یافته ها تاثیرات بلندمدت بحران های ناشی از جنگ را در کشورهایی از جمله افغانستان، عراق، سودان جنوبی، سوریه و یمن نشان می دهد.

یافته ها نشان می دهد تعداد افراد دارای اختلالات روانی به شکل قابل توجهی در مقایسه با زمان صلح افزایش یافته است به گونه ای که از هر 14 نفر یک نفر بیماری روانی دارد.

این سازمان افزود با توجه به تعداد بسیار زیاد افراد دارای اختلالات روانی نیازمند به درمان و نیز کافی نبودن امکانات درمان این بیماران، سرمایه گذاری گسترده در این بخش بسیار ضروری است.

آمار سازمان ملل نشان می دهد در سال 2016 تعداد درگیری ها به بالاترین میزان افزایش یافت و 12 درصد از مردم دنیا در مناطق جنگی زندگی می کنند. از جنگ جهانی دوم، تقریبا 69 میلیون نفر در سراسر دنیا مجبور شدند از جنگ و خشونت فرار کنند.

نتیجه مطالعه بهداشت روانی سازمان بهداشت جهانی که در مجله پزشکی لنست منتشر شد را یک تیم از محققان سازمان بهداشت جهانی، دانشگاه کوئینزلند استرالیا و مؤسسه معیارهای بهداشت و ارزیابی در دانشگاه واشنگتن و دانشگاه هاروارد آمریکا انجام داده اند.

در این تحقیق نتایج 129 تحقیق و داده های 39 کشور را که بین سالهای 1980 و 2017 منتشر شده اند، بررسی شده است. مناطقی که در ده سال گذشته شاهد درگیری بوده اند در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند و بیماری های روانی در آن کشورها متوسط یا بسیار برآورد شده است.

در این تحقیق فجایع طبیعی یا شیوع بیماری هایی مثل ابولا گنجانده نشده است. نتایج این تحقیق همچنین نشان می دهد میزان افسردگی و اضطراب در مناطق جنگی با افزایش سن، افزایش می یابد و افسردگی در میان زنان شایع تر از مردان است.

در این مطالعه آمده است: چالش زندگی روزانه همراه با بی ثباتی و مشکلات ناشی از جنگ تاثیر عمیقی بر سلامت روان افراد دارد.

همچنین قرار گرفتن در معرض پیامدهای مستقیم و مکرر جنگ تاثیر عمیقی بر سلامت روان دارد.

به علاوه زندگی کردن در این شرایط باعث می شود فرد در معرض استرس فزاینده ای قرار گیرد زیرا افراد برای داشتن زندگی عادی، امرار معاش و تامین غذا با چالش روبرو هستند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان اظهار داشتند: فقر در مناطق جنگ زده فراگیر است و این موضوع با تشدید بیماری های روان ارتباط دارد.


کد مطلب: 47474

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47474/خطر-۵-برابری-اختلالات-روانی-مناطق-بحران-زده

میگنا
  https://www.migna.ir