پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۱
کد مطلب: 47552
۰

غربالگری «سلامت روان دانش‌آموزان» کلیه مقاطع تحصیلی از مهرماه

غربالگری «سلامت روان دانش‌آموزان» کلیه مقاطع تحصیلی از مهرماه
میگنا: مسعود شکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات غربالگری سلامت روان دانش آموزان در سال تحصیلی آینده را تشریح و اظهار کرد: برای سال تحصیلی جاری، غربالگری اولیه سلامت روان بهمن ماه سال ۹۷ انجام شد و نتایج آن جهت استفاده مشاورین در برنامه ریزی‌های درون مدرسه‌ای و فردی در اختیارشان قرار گرفت.

وی افزود: نتایج غربالگری‌ها در سطح منطقه‌ای و استانی نیز مشخص شده و همکاران ما در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌ها برای سال تحصیلی آینده هستند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تا سال گذشته همه دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و بخشی از دانش آموزان پایه نهم مورد سنجش قرار گرفتند اعلام کرد که از مهرماه آینده غربالگری پایه سلامت روان برای همه دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی انجام می‌شود.

شکوهی ادامه داد: چند نوع غربالگری داریم که غربالگری پایه توسط معلمان انجام می‌شود و معلمان مشاهدات خود را در سامانه همگان ثبت می‌کنند. در مراحل بعدی در صورت نیاز مداخلات تخصصی از سطح مشاور مدرسه تا هسته‌های مشاوره در سطوح استانی و واحدهای مددکاری در بیرون آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال ممکن است دانش آموزی نیازمند دریافت خدمات مددکاری، بهداشتی یا حمایتی از بهزیستی باشد که ما موارد را به سازمان‌های ذیربط که جزو اعضای ائتلاف طرح «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) هستند، ارجاع می‌دهیم. البته دانش آموز را رها نمی‌کنیم و تا چند ماه در مدرسه پیگیری و رصد سلامت روانی اجتماعی وی را انجام می‌دهیم.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی انجام این غربالگری‌ها و اینکه آیا قرار است از اول مهرماه دانش آموزان دوره ابتدایی تست‌های سنجش سلامت روان بدهند و مشاوره بشوند؟ گفت: خیر، این غربالگری نشانگان محور است. ما یک سری نشانه‌ها را به معلمان معرفی می‌کنیم تا اگر این نشانه‌ها را در دانش آموزی مشاهده کرد اقدامات اولیه را انجام دهد و اگر نتوانست مشاور مدرسه را در جریان بگذارد.

شکوهی افزود: به عنوان مثال ممکن است معلم نشانه‌های اضطراب را در شاگردش مشاهده کند که کادر مدرسه و تیم مشاوره برای حل مشکل وارد می‌شوند، البته تا قبل از آن هیچ گونه کدگذاری و تشخیصی برای دانش آموز درج نمی شود.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت