پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۲
کد مطلب: 47631
۱

روزهای کنکور؛ دوری از اضطراب، امید به آینده

روزهای کنکور؛ دوری از اضطراب، امید به آینده
کنکور، نام آزمونی است که برای سنجش آموزش‌های داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، در برخی از کشورها، برگزار می‌شود، این آزمون، در ژاپن، چین، ایران، افغانستان و برخی کشورهای دیگر که در آن‌ها رقابت بیشتری برای ورود به دانشگاه وجود دارد، برگزار می‌شود.

در ایران، سازمان سنجش آموزش کشور که تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، متولی اصلی برگزاری کنکور سراسری برای ورود به دانشگاه‌های دولتی است، این آزمون در هر سال یک بار در ماه تیر برگزار می‌شود و اولین کنکور ایران در سال ۱۳۴۸ برگزار شد.

کنکور سراسری حدود پنج دهه است که در کشور برگزار می‌شود، هر سال صدها هزار داوطلب در کنکور سراسری با هم رقابت می‌کنند، عده‌ای به دانشگاه‌ها راه می‌یابند و عده‌ای دیگر موفق به راهیابی به مؤسسات و مراکز آموزش عالی نمی‌شوند، بنابراین کنکور آخر راه نیست.

داوطلبان کنکور سراسری در استان گیلان نیز همانند سایر کنکوری‌های کشورمان، خود را برای حضور در بزرگترین رقابت علمی کشور آماده کرده‌اند، کمتر از دو روز دیگر برای شرکت داوطلبان در کنکور سراسری باقی مانده است.

۳۸ هزار و ۲۹۷ داوطلب در گیلان برای شرکت در کنکور سراسری سال ۹۸ ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۲ درصد داوطلبان زن و ۳۸ درصد داوطلبان مرد هستند، آزمون سراسری سال ۹۸ در گیلان قرار است همزمان با سراسر کشور روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری در ۱۳ شهرستان استان در گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی، آزمایشی هنر، علوم تجربی و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی برگزار شود.

پریما یکی از داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۸ در استان گیلان است و امسال سال آخر رشته ریاضی فیزیک را گذرانده و قرار است در کنکور امسال در همین رشته با سایر شرکت کنندگان رقابت کند، او به خبرنگار ایرنا می‌گوید: امسال در کنار درس‌های سال آخر، کتاب‌های سال‌های گذشته را برای آمادگی و شرکت در کنکور مرور کرده‌ام که امیدوارم موفق شوم.
وی بیان می‌کند: تمام سعیم را به کار گرفته‌ام تا آرامش داشته باشم، اما کنکور استرس آور است و از این بابت که نتوانم در کنکور امسال قبول شوم، خیلی نگرانم و اضطراب دارم.

شیدا یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۸ در گیلان و برای دومین سال است که در کنکور سراسری شرکت می‌کند. او به خبرنگار ایرنا می‌گوید: سال گذشته در رشته علوم انسانی فارغ التحصیل شدم، همان سال در کنکور شرکت کردم اما به این دلیل که در رشته مورد علاقه ام قبول نشدم، امسال برای دومین بار در کنکور شرکت می‌کنم.

وی با اضطراب می‌گوید، برای موفقیت در کنکور امسال خیلی تلاش کردم، از بیشتر تفریحات و مهمانی‌های خانوادگی طی یک سال اخیر، گذشتم و خیلی درس خواندم، امیدوارم در رشته‌ای که علاقمندم، وارد دانشگاه شوم.


اهمیت مثبت اندیشی در کاهش اضطراب کنکوری‌ها
دکتری روانشناسی بالینی با یادآوری اهمیت روز قبل از کنکور گفت: برنامه از قبل تعیین شده و آرامش در این روز می‌تواند در فرایند آزمون سراسری تأثیر خوبی داشته باشد.

 

سیدمحمدحسین قاسمی افزود: درس خواندن زیاد و فشار ذهنی روز قبل از کنکور، نظم ذهنی داوطلبان را به هم می‌زند و موجب نگرانی بیشتر داوطلبان می‌شود، بنابراین نباید مبحث جدیدی خوانده شود.

وی از داوطلبان خواست از تفریحاتی مانند فوتبال یا ورزش‌های رزمی که احتمال آسیب دیدگی در آن وجود دارد، پرهیز و روز قبل از کنکور وقت خود را با برنامه‌های متنوع، بی خطر و سالم پر کنند.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: روز قبل از کنکور انجام حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش هوازی (بهترست احتمال آسیب در آن نباشد مانند شنا) می‌تواند به داوطلبان کمک کند.

وی تصریح کرد: داوطلبان یک روز مانده به کنکور مسیر حوزه یا محل آزمون را شناسایی کنند، چرا که به دلیل برگزاری کنکور سراسری، ممکن است ترافیک به نسبت سنگینی نزدیک حوزه وجود داشته باشد و اگر داوطلب حوزه کنکور را از چند جهت شناسایی کند و حوزه را نیز از نزدیک ببیند، موجب می‌شود تا علاوه بر کاهش نگرانی، تأثیر ترافیک بر زمان رسیدن داوطلب از بین برود.

قاسمی با تاکید بر اینکه داوطلبان بایستی وسایل مورد نیاز برای بردن به جلسه آزمون را از روز قبل آماده کنند، تصریح کرد: داوطلب صبح روز کنکور، فرصت جمع‌آوری وسایل را ندارد بنابراین، بهترست یک روز قبل از آزمون کارت ورود به جلسه، ساعت مچی، کارت شناسایی، مداد نرم (۲ عدد)، پاک‌کن، دستمال کاغذی، چند عدد خرما، بطری آب، تراش، سنجاق (برای اتصال کارت به پیراهن یا مقنعه) را آماده کنند.

وی از داوطلبان خواست تا ذهنشان را با مسائلی از جمله رتبه، پیش بینی رتبه، پیش بینی درصد و… درگیر نکنند زیرا این افکار موجب افزایش اضطراب می‌شود.

وی اظهار داشت: داوطلبان کنکور بایستی با دوستانی که افکار مثبت دارند یا با مشاوران صحبت کنند، از بودن در اتاق مطالعه، بحث کردن با دیگران و همچنین وب گردی و کار زیاد با گوشی تلفن هم اجتناب کنند زیرا اینگونه رفتارها انرژی مثبت و مفید را تحلیل می‌برد.

قاسمی درباره تغذیه داوطلبان کنکور نیز بیان داشت: داوطلبان شب قبل از آزمون شام سبک بخورند، از مصرف غذاهایی که با روغن طبخ شده مانند فست فودها و غذاهای پرحجمی که هضم آن نیاز به فعالیت بیش‌تر روده و معده دارد، پرهیز کنند و بهتر است شام شب قبل از آزمون را کمی زودتر از شب‌های قبل صرف کنند.

وی مصرف صبحانه در روز آزمون سراسری برای افزایش تمرکز داوطلبان را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: داوطلبان باید بکوشند وعده صبحانه را متنوع همراه با منابع غذایی حاوی قندهای مرکب و پروتئین‌ها مصرف کنند و توصیه می‌شود داوطلبان در صورت تمایل در کنار وعده صبحانه از خوردن میوه‌های خشک، شیر مخلوط شده از هفت غلات، فرنی، شیربرنج همراه با خلال بادام غفلت نکنند.

این رواشناس بالینی بیان داشت: مصرف درست صبحانه توسط داوطلبان موجب ذخیره انرژی در آنان می‌شود بنابراین توصیه می‌کنیم که علاوه بر خوردن کامل صبحانه، همراه خود از منابع غذایی شامل خرما، کشمش، انواع مغزها، میوه‌های قابل حمل و همچنین بطری آب معدنی (مخلوط شده با آب لیمو و پرتقال) به جلسه امتحان ببرند.

اضطراب، طبیعی است اما بیش از حد، زیان بار است
رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان گیلان نیز درباره موضوع استرس در کنکوری‌ها به خبرنگار ایرنا بیان داشت: به طور کلی هر موقعیت جدیدی که در زندگی ایجاد شود و مهم هم باشد، طبیعتاً استرس ایجاد می‌کند، این استرس تا حد معقول، طبیعی بوده و لازم است ولی توصیه می‌شود که خانواده‌ها در فرصت باقیمانده به آزمون، کاری به فرزند کنکوری خود نداشته باشند.

سیدکاظم حسینی اظهار داشت: اگر استرس از حد معمول بیشتر باشد و موجب اختلال در خواب، غذاخوردن، تمرکز و … شود، آسیب زاست اما در حد طبیعی آن مشکلی ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای آرامش داوطلبان در چند روز باقیمانده کنکور خاطر نشان کرد: عواملی که در چند روز باقیمانده می‌تواند موجب افزایش اضطراب داوطلبان شود، اینست که به سراغ مطالب جدید بروند بنابراین ضروریست تا کنکوری‌ها به سراغ مطالب جدید نروند و به این مهم توجه جدی داشته باشند.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان گیلان از داوطلبان خواست شبیه سازی آزمون داشته باشند به این معنی که یک روز قبل از آزمون، فضایی مانند کنکور برای خود ایجاد کنند و اگر در صبح آزمون دارند، صبح این کار را انجام دهند و اگر عصر آزمون دارند عصر، شبیه سازی آزمون را انجام دهند.

حسینی با بیان اینکه داوطلبان بایستی ساعت بیدار شدن خود را در چند روز باقیمانده به کنکور تنظیم کنند و این کار اهمیت دارد، اضافه کرد: کنکوری‌ها، یک روز مانده به آزمون مطلبی نخوانند، شب کنکور استراحت داشته باشند و سعی کنند زود بخوابند.

وی بیان داشت: داوطلبان در روزهای باقیمانده به کنکور مکرر نفس عمیق بکشند، فضای خوبی را برای خود تصویرسازی کنند، آب به اندازه کافی بنوشند که در ارتقا توانمندی‌های داوطلبان نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به نقش خانواده‌ها برای ایجاد محیطی توأم با آرامش برای داوطلبان اظهار داشت: خانواده‌ها نیز بایستی به کمک فرزند کنکوری خود بیایند، فضا را ناامن نکنند و در فرصت باقیمانده به کنکور، کاری به کارشان نداشته باشند، مهمانی نروند و مهمان دعوت نکنند.

حسینی از داوطلبان کنکور خواست تا در این چند روز باقیمانده به هیچ وجه ریسک نکنند، به این معنی که به مسافرت و گردش نروند، همچنین موتورسواری یا دوچرخه سواری یا هر عاملی را که در ایجاد خطر نقش مهمی دارد، انجام ندهند.

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم