جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ / ۱۱:۳۲
کد مطلب: 47650
۱

دختران امروزی از چه مشکلاتی ‌رنج می‌برند؟

دختران امروزی از چه مشکلاتی ‌رنج می‌برند؟
میگنا: ‌جواد قاسمی‌نیا در خصوص بیشترین دغدغه دختران اظهار کرد: دغدغه و مشکلات دختران امروز بیشتر درک‌نشدن یا نادیده‌گرفته‌شدن، مشکلات روحی و روانی، اعتماد به نفس پایین، وجود مشکلات ارتباطی و عاطفی، نگرانی درباره آینده (تحصیل، اشتغال، ازدواج)، نارضایتی‌ها در مورد تبعیض‌های جنسیتی و محدودیت، گرایش به اعتیاد و… است.

وی افزود: بسیاری از والدین به دلیل نیازهای روان‌رنجور خودشان، سبک فرزندپروری اشتباهی را انتخاب می‌کنند و اغلب فرزندشان را مورد سلطه‌گری، بی‌توجهی، طرد یا توجه افراطی و ارضاء بیش از حد خواسته‌ها قرار می‌دهند.
این روانشناس بالینی بیان کرد: همچنین بی‌توجهی به خواسته‌ها و نیازهای دختران از طرف خانواده، باعث می‌شود که آن‌ها توجه بیشتری به رابطه با همسالان و در نتیجه دورشدن از خانواده یا توجه بیشتر به دنیای بیرون داشته باشند.

قاسمی‌نیا خاطرنشان کرد: پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده است تا اختلاف نگاه و سلیقه بین نسل‌ها به شدت افزایش یابد و همچنین این دوگانگی بین تفکرات سنتی و مدرن منجر به شکل‌گیری یک سردرگمی نقش در نسل نوجوان و جوان امروزی شده است که این مسئله بیشتر دختران را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: دوره نوجوانی دوره‌ای است که افراد به دنبال درک هویت خودشان هستند و هر مانعی در این راه می‌تواند در به وجود آمدن یک بحران شدید کمک کرده که تبعات آن می‌تواند در بزرگسالی ادامه داشته باشد. زمانی که خانواده و جامعه به هر نحوی به استعدادها و علایق دختران اهمیت ندهد، مطمئناً دختران شادابی و نشاط خود را از دست خواهند داد.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: دخترانی که مادران فردای ایران زمین هستند و قرار است نسل آینده را تربیت کنند، در صورت داشتن مشکلات، دچار ناراحتی‌های روحی و بی‌انگیزگی خواهند شد و نمی‌توانند نسل سالمی را برای جامعه آینده تربیت کنند.

قاسمی‌نیا عنوان کرد: مشکلات ارتباطی و عاطفی دختران در حوزه‌های مختلف خانواده، اجتماع و همسالان مخصوصاً با جنس مخالف از علل مراجعه به روانشناس است. دختران به دلایل مختلفی از هر گونه تعامل با پسران خودداری کرده و گاهی الگوهای نابهنجاری را اتخاذ می‌کنند.

وی افزود: در حالی که هر دو جنس باید در سنین مشخصی برخی تعاملات و گفتگوهایی را با جنس مخالف خود داشته باشند تا به درک روشنی و شناخت بیشتری دست یابند. در حالی که با اطمینان می‌توانم تاکید کنم که یکی از دلایل ازدواج‌های ناموفق، چرخه‌های معیوب و ناسالم روابط زناشویی و حتی طلاق‌های فراوان امروزی، نداشتن آگاهی‌ها و اطلاعات لازم نسبت‌به جنس مخالف و عدم آشنایی با زندگی و عدم داشتن مهارت‌های ارتباطی سالم است.

وی در خصوص مشکلات روحی و روانی شایع در دختران امروزی، گفت: یکی از این مشکلات شایع، افسردگی است که می‌تواند ناشی از انتظارات نامعقول جامعه یا خانواده، درک‌نشدن یا بی‌توجهی، اعتماد به نفس پایین، نگرانی و ناامیدی درباره آینده و برخی کسالت‌های خفیف باشد.

این روانشناس بالینی بیان کرد: باید بپذیریم که رفتار و اعمال دختران در جامعه تحت تأثیر انتظارات خانواده‌ها، جامعه و نگرش فرد نسبت‌به خودش است. تبعیض بین دختران و پسران در نسل‌های گذشته یک مشکل عمده و اساسی بوده است، ولی در حال حاضر حس برتری پسر بر دختر در جامعه و خانواده‌های ما نسبت‌به گذشته کاهش داشته است. به واقع این نگرش تغییر کرده است و خانواده‌های زیادی را می‌بینیم که یک برخورد مساوی با هر دو جنس داشته و حتی گاهی دیده می‌شود که برخی خانواده‌ها توجه بیشتری به دخترها نشان می‌دهند.

قاسمی‌نیا خاطرنشان کرد: لازم به یادآوری است که ناراحتی‌هایی که در اتاق درمان بیشتر مشاهده می‌شود شامل یکسری مشکلات مشترک با موضوع درک‌نشدن و دیده‌نشدن یا بی‌توجهی به نیازها در هر دو جنس است. به خانواده توصیه می‌کنم که برای فرزندان وقت بیشتری بگذارند. عشق و علاقه خود را به آن‌ها مدام ابراز کنند. فرزندان شما اگر مهر محبت لازم را دریافت نکرده باشند دچار خصومت بنیادی خواهند شد و مطمئناً نمی‌توانند مهر و محبت را به دیگران بدهند.

وی افزود: همچنین در مورد نگرانی‌های خود با فرزندانتان حرف بزنید. در همه مسائل زنگی و تصمیم‌گیری‌های مهم با آن‌ها مشورت کنید و به انتخاب‌های آن‌ها نیز احترام بگذارید. قواعد و قوانین مشخصی را وضع کنید که منصفانه باشد و روابط فرزندتان را زیر نظر داشته باشید. در موارد لزوم به فرزندانتان آگاهی بدهید.

این روانشناس بالینی بیان کرد: گفتیم که دختران امروزی دچار سردرگمی نقش هستند، وظیفه جامعه و نهادهای رسمی این است که با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها در جهت تغییر انتظارات و باورها، تغییر الگوهای تربیتی و آموزش سبک فرزندپروری سالم و همچنین اجرای دوره‌هایی برای افزایش خودباوری و خودآگاهی بیشتر، کمک برای رسیدن به هویت واقعی خود و پذیرش نقش جنسیتی و لذت‌بردن از نقش زنانه خودشان، شناخت استعدادها و توانمندی‌ها و پرورش آن‌ها، آموزش مهارت‌های ارتباط مؤثر و جرأت‌مندی برای دختران صورت گیرد. برای دختر امروز باید الگوسازی کرد، آن هم الگوهایی که با زبان نرم و امروزی برایش معرفی شود تا حدی که باورپذیر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.