کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متخصصان رشته روان شناسی برای حل مشکلات راهکار ارائه دهند

16 تير 1398 ساعت 8:39

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: متخصصان رشته روانشناسی باید برای حل مشکلات راهکار پیشنهاد دهند.


ميگنا: جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

يكي از دستورات مهم اين جلسه، بازنگری در برنامه درسی و سرفصل‌ آموزشی رشته روان شناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد بود که گزارش کارگروه روان شناسی در این زمینه ارائه شد. در این گزارش با اشاره به ارتباط این رشته درسی با رشته روان شناسی اسلامی و مفاهیم مشترک میان این دو رشته، اقدامات صورت گرفته در زمینه اسلامی سازی، بومی‌سازی، روزآمدسازی و کارآمد سازی تشریح شد.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به اهمیت موضوعاتی مانند روان شناسی رسانه و تبلیغات، روان شناسی سیاسی و... بررسی علمی این حوزه‌ها از سایر خصوصیات این برنامه درسی برشمرده شده است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: بهره‌گیری از میراث گران‌قدر ادبیات عرفانی تمدن اسلامی در جهت غنی‌سازی مباحث روانشناسی، پرداختن به اصل موضوع روان شناسی اجتماعی، توجه به تأثیر فضای مجازی و ساختار روان شناسی اجتماعی، دقت در انتخاب منابع درسی و در نظر گرفتن مطالعات تطبیقی و میان فرهنگی.

حداد عادل گفت: بی توجهی به روان شناسی اجتماعی مدیران جامعه را در تصمیم سازی و همچنین شکل‌دهی افکار عمومی دچار مشکل کرده است.


گسترش غیرقابل‌باور فضای مجازی، افکار عمومی جامعه به شدت متحول کرده است
وی ادامه داد: در ۱۰ سال اخیر و با گسترش غیرقابل‌باور فضای مجازی، افکار عمومی جامعه به شدت متحول شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همین موضوع عامل تشدید دروغ، تشنج و تنش در فضای روانی جامعه شده است.

وی افزود: قطعاً طراحان جنگ روانی علیه ملت ایران در رسانه‌ها و فضای مجازی از ابزار روان شناسی اجتماعی بهره می‌گیرند و باید در مقابله با این جنگ روانی از ابزار روان شناسی اجتماعی استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در برخی مناسک مذهبی هم نوعی افراط مشاهده می‌شود که موجب برخی کردارهای ناپسند می‌شود.


تشدید روحیه نارضایتی ناشی از عدم توجه به روان شناسی اجتماعی است
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به نقش رسانه در ایجاد توازن اجتماعی گفت: این مشکل در برخی تنش‌های قومی و … در میان برخی شهرها و مناطق کشور هم مشاهده می‌شود که نقش رسانه‌ها در این زمینه غیرقابل انکار است.

وی افزود: تشدید روحیه نارضایتی و انتقاد بی‌رویه از همه امور هم ناشی از عدم توجه به روان شناسی اجتماعی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متخصصان رشته روان شناسی باید برای حل مشکلات راهکار پیشنهاد دهند.
 
 
 


کد مطلب: 47655

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47655/متخصصان-رشته-روان-شناسی-حل-مشکلات-راهکار-ارائه-دهند

میگنا
  https://www.migna.ir