کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر محمد حاتمی:

سازمان نظام خانه دوم همه روان شناسان و مشاوران است

17 تير 1398 ساعت 23:23

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در مراسم تحویل پروانه های فعالیت تخصصی اعضاء گفت: روان شناسان و مشاوران با حضور در میان مردم، نهادها و ارگان ها سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را معرفی نمایند.


به گزارش میگنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، دکتر محمد حاتمی، در مراسم اعطای پروانه اشتغال تخصصی و حرفه ای، ۱۲۵نفر از روان شناسان و مشاوران که روز پنجشنبه، ۱۳ تیر ماه، در تالار "سلام" سازمان برگزار شد، ضمن تبریک به این گروه از روان شناسان و مشاوران که موفق به دریافت پروانه اشتغال تخصصی شده اند، اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره، با برنامه ریزی که برای کاهش صف نوبت دهی صورت گرفته است، جلسات کمیسیون های تخصصی افزایش داشته و افراد بیشتری موفق به حضور در کمیسیون ها شده اند که این امر یک موفقیت است.

وی، ادامه داد: از اسفند سال گذشته که مسئولیت ریاست سازمان را بر عهده بنده گذاشته اند، تلاش شده است تا ضمن ایجاد تغییر و تحولات اساس در سازمان، مرجعیت سازمان در کشور نهادینه شود.

دکتر حاتمی با تقدیر و تشکر از اعضاء کمیسیون ها، سازمان را خانه دوم همه روان شناسان و مشاوران عنوان کرد و با ابراز تاسف از مشکلات سازمان طی چند سال گذشته، از تلاش های مضاعف برای جبران کاستی ها خبر داد و اظهار داشت: اکنون مجلس، سازمان صدا و سیما، نهادها، ارگان ها، دستگاه ها و غیره، مرجعیت سازمان را پذیرفته‌اند، همان طور که پزشکان پروانه طبابت خود را از سازمان نظام پزشکی کل کشور دریافت می کنند، طبق قانون، تمام روان شناسان و مشاوران نیز باید پروانه اشتغال تخصصی خود را از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور دریافت کنند.

وی تاکید کرد: صفر تا صد مسائل روان شناسی بر عهده سازمان است و ما بر موضع خود قاطعانه ایستاده ایم. مردم، مسئولان و دست اندرکاران بدانند که هر آن چه به سلامت روان مربوط است باید از طریق سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور عبور کند.

به وزیر بهداشت پیشنهاد ایجاد معاونت سلامت روان را دادم
دکتر حاتمی با اشاره به دیدارش با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: دکتر نمکی به چهار بعدی بودن سلامت معتقد است و این وزارت خانه تلاش می کند تا سلامت روان را نهادینه کند که این موجب خرسندی است و بنده به ایشان پیشنهاد تشکیل معاونت سلامت روان را داده ام.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: امروز که پروانه های اشتغال تخصصی خود را دریافت می کنید می توانید به کار و فعالیت حرفه ای بپردازید و باید تلاش کنید در همان چارچوب و مرزی که کمیسیون تخصصی مشخص کرده است فعالیت کنید.

وی افزود: روان شناس و مشاور باید بر کلیت علم اشراف داشته باشد، اما در حیطه ای مشخص تخصص کسب کرده و فعالیت کند.

دکتر حاتمی با تاکید بر اشراف کامل روان شناسان بر آسیب شناسی روانی بر پایه DSM-5 و مصاحبه تشخیصی، خاطر نشان کرد: روان شناس باید بتواند مصاحبه تشخیصی خوب یاد بگیرد و با معاینه وضعیت روانی مراجع برای او پرونده تشکیل دهد تا به تشخیص برسد تا بعد از تشخیص، با رویکرد تخصصی خود، وارد فاز روان درمانی شود.

این استاد روان شناسی گفت: منظور از صلاحیت حرفه ای یعنی توانایی ارزیابی روانی و مداخله درمانی به منظور کمک به مراجعان است.

وی از اجرای دوره های بازآموزی جهت متقاضیان تمدید پروانه اشتغال تخصصی خبر داد و افزود: در این طرح برای متقاضیان امتیازاتی قائل می شویم.

دکتر حاتمی، با بیان این که یکی از دغدغه های سازمان، کارگاه ها و دوره های بازآموزی است، اظهار داشت: باید فارغ التحصیلان را راهنمایی کرد و به آن ها افراد متخصص را در این زمینه معرفی کنیم، متاسفانه روزانه گزارش های نگران کننده ای از سراسر کشور به سازمان داده می شود.


همه اعضاء سازمان تحت حمایت هستند
وی مدعوین در جلسه را، سفیران سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور برشمرد و اظهار داشت: اکنون ۳۰ هزار نفر عضو سازمان هستند و حدود ۶ هزار نفر نیز، پروانه اشتغال تخصصی دریافت کرده اند. وقتی روان شناس یا مشاوری عضو سازمان باشد تحت حمایت ما است، اما اگر عضو سازمان نباشد نمی توانیم از او حمایت کنیم و در صورت مشکل از حمایت سازمان محروم می شود. بنابراین اگر فردی را می شناسید که هنوز به عضویت سازمان در نیامده است، او را تشویق به عضویت در سازمان نمایید. از طرفی فردی که عضو سازمان است می تواند کارورزی اش را شروع و زیر نظر استاد ناظر فعالیت حرفه ای کند.


صدور کارت جدید برای اعضاء پروانه دار
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، از صدور کارت شناسایی جدید برای اعضاء پروانه دار خبر داد و افزود: کارت اعضاء پروانه دار از سایر اعضاء متفاوت بوده و طراحی آن به صورت دو زبانه(یک رو فارسی و روی دیگر انگلیسی) است.


تدوین نظام نامه اخلاق حرفه ای
دکتر حاتمی، گفت: از این پس برگزاری دوره های اخلاق حرفه ای را در سراسر کشور خواهیم داشت تا اعضاء با این مقوله بیش از پیش آشنا شوند و تلاش می کنیم نظام نامه اخلاق حرفه ای را تدوین کنیم.

وی، ادامه داد: باید ساختارهایی را در استانها ایجاد کنیم تا موجب کاهش صف طولانی نوبت دهی شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با اشاره به سفر اخیرش به استان خراسان رضوی و دیدار با استاندار، تصریح کرد: دانشگاه فردوسی مشهد با دارا بودن اساتید با تجربه، ظرفیت بسیار خوبی برای برگزاری کمیسیون های تخصصی دارد و در این سفر طی دیدار با استاندار خراسان رضوی، ایشان قرار شد ساختمانی را جهت این امر در اختیار سازمان قرار دهد، همچنین ایشان رئیس شورای استانی را به سمت عضو شورای اجتماعی استان منصوب کرد.

وی افزود: سازمان مرکزی بیشتر باید نقش نظارتی و سیاستگذاری داشته باشد و آئین نامه ها را تدوین کند و شوراهای استانی امور دیگر را انجام دهند.
 

در پایان این مراسم رئیس سازمان نظام و معاونین  آموزش و پژوهش ضمن پاسخگویی به سوالات مدعوین  و پروانه اشتغال تخصصی به داوطلبان اعطا کردند.

 


کد مطلب: 47667

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47667/سازمان-نظام-خانه-دوم-همه-روان-شناسان-مشاوران

میگنا
  https://www.migna.ir