پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ / ۱۸:۳۶
کد مطلب: 47695
۴
۱

روان‌شناسان و مشاوران بیشتر در بین مردم حاضر شوند

روان‌شناسان و مشاوران بیشتر در بین مردم حاضر شوند
میگنا: دکتر محمد حاتمی اظهار کرد: معاونت پژوهش سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور ماموریت دارد تا اعتبار بخشی دانشگاه‌ها را انجام دهد زیرا یکی از چالش‌های اصلی ما همین است. در روان‌شناسی و مشاوره به دلیل قدمت کم سازمان و عدم نهاد سازی در بدنه حاکمیت و مشخص نشدن جایگاه روان‌شناسی و مشاوره نیاز است که این اعتبار بخشی صورت گیرد.

وی با بیان اهمیت جایگاه روان‌شناس و مشاور، گفت: باید جهت گزینش حرفه‌ای و اخلاقی دانشجویان رشته‌های روان‌شناس و مشاوره و اعتبار بخشی سطح دانشگاه‌ها تلاش کنیم.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور از همکاری و کارآموزی دانشجویان رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره به عنوان «روان‌شناس و مشاور همراه» نام برد و از فارغ‌التحصیلان خواست تا بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل عضو سازمان شوند.

حاتمی تصریح کرد: فردی که عضو سازمان می‌شود می‌تواند به عنوان کارورز در مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره مشغول به کارورزی شود.

وی، ادامه داد: سازمان از اعضای خود حمایت می‌کند، بنابراین توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی عضو سازمان شوند.

حاتمی تصریح کرد: همه روان‌شناسان و مشاوران باید فعالیت حرفه‌ای و تخصصی داشته باشند این یعنی؛ تشخیص و درمان. وظایف روان‌شناس یا مشاور تشخیص با مصاحبه تشخیصی و بهره‌گیری از ابزارهای تشخیصی و سپس مداخله بر پایه رویکرد است.

وی با ابراز تأسف از صدور مجوز توسط برخی نهادهای موازی، اذعان کرد: طبق قانون، تائید صلاحیت حرفه‌ای روان‌شناسان و مشاوران تنها بر عهده سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با ابراز خرسندی از داشتن 30هزار عضو سازمان و 6 هزار روان‌شناس و مشاور دارای پروانه اشتغال تخصصی، گفت: روان‌شناسان و مشاوران سرمایه‌ای بزرگ به لحاظ اجتماعی بوده و خوشبختانه در حال انسجام هستند.

وی افزود: امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌ها، ارگانها، نهادها و سازمان‌ها، روان‌شناسی و مشاوره جایگاه اصلی خود را به دست آورد.

حاتمی گفت: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، کتب روان‌شناسی جزو کتاب‌های پر اقبال برای خرید از سوی بازدیدکنندگان بوده است، همچنین 32 درصد فضای مجازی مطالب به روان‌شناسی و مشاوره است.
وی گفت: حضور روان‌شناس نماها در جامعه موجب تضعیف حق روان‌شناسان و مشاوران متخصص می‌شود.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، اظهار کرد: به تمام همکاران روان‌شناس و مشاور در کشور می‌گویم از دفاتر خود خارج شده و در جامعه حاضر شوید و باب گفتگو را با مردم باز کنید. مثلا در مدارس، فرهنگسراها حاضر شوید و جایگاه خود را در جامعه پیدا کنید.

وی افزود: روان‌شناس و مشاور پزشک نیست. شعار ما باید «ورود به محافل عمومی و گفتگو با مردم» باشد.

حاتمی ادامه داد: سازمان ملل متحد 10 رشته پول ساز جهان را معرفی کرده و در بین این لیست سومین شغل روانشناسی است.

وی افزود: در حال رایزنی برای حضور روان‌شناس یا مشاور کنار قضات هستیم، همچنین روان‌شناس یا مشاور خانواده یکی از ضروریات است.اکنون 22 میلیون خانواده در کشور داریم وا گر با استانداردهای جهانی پیش برویم بیش از 600 هزار روان‌شناس و مشاور نیاز داریم.

وی گفت: هر مدرسه‌ای باید دو روان‌شناس و مشاور داشته باشد و اکنون 15 هزار روان شناس یا مشاور با تحصیلات مرتبط در آموزش و پرورش هستند. این در حالی است که 120 هزار واحد آموزشی در کشور داریم.

وی با انتقاد از کسانی که برای اطلاع سازمان تلاش نمی‌کنند، ابراز امیدواری کرد: در اسفند سال گذشته 2هزار نفر در کمیسیون روان‌شناسی عمومی در صف انتظار بودند، اکنون این کمیسیون هفته‌ای سه جلسه برگزار می‌شود تا صف نوبت دهی کاهش یابد. کمیسیون بالینی نیز با دو هزار متقاضی در صف انتظار مواجه است که تلاش می‌کنیم روند مصاحبه آنها نیز تسریع شود.

حاتمی با اشاره به ظرفیت چهار استان برای برگزاری کمیسیون‌های تخصصی، به سفر اخیر خود به مشهد مقدس و دیدار با استاندار خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: درصدد هستیم با ایجاد ساختارهای مناسب در تبریز، کرمان، اردبیل، شیراز، اصفهان و کرج، پتانسیل لازم را برای برگزاری برخی کمیسیون‌های پر متقاضی ایجاد کنیم.

وی درباره جایگاه روان‌شناسان و مشاوران در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: معتقدیم روانپزشکان باید کار تجویز دارو را انجام بدهند هر چند فلوشیپ روان درمانی نیز برای روانپزشکان وجود دارد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: اکنون طراحی کارت عضویت افراد پروانه‌دار انجام شده که با سایر اعضا متفاوت است.

حاتمی با بیان اینکه فرایند نظارت در حال تکمیل است، از نظارت بر تمام ارگان‌ها و نهادهایی که روان‌شناسان و مشاوران در آن مشغول هستند توسط  ناظران محسوس و نامحسوس خبر داد.

وی افزود: در آینده‌ای نزدیک شبکه نظارت و کنترل راه می‌افتد. بازرسی و کنترل با نظارت تخصصی متفاوت است. باید علاوه بر بازرس، ناظر تخصصی که دانشیار به بالا است داشته باشیم تا از این طریق بر بخش حرفه‌ای نیز نظارت کنیم.

حاتمی خاطرنشان کرد: امیدواریم از طریق انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد، اجتماعات و همگرایی‌های روان‌شناسی و مشاوره را داشته باشیم. ارتباط اعضا با سازمان می‌تواند از طریق شوراهای استانی باشد هر چند درصدیم در مرکز نیز این ساختار جهت نشست روان‌شناسان و مشاوران ایجاد شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
این کاروزی که گفتن به چه صورته دقیقا؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.