پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۳
کد مطلب: 47730
۱

حوزه روان شناسی مثبت مغفول مانده است

حوزه روان شناسی مثبت مغفول مانده است
میگنا: «دکتر محمود گلزاری» عصر دیروز در نشست «نشاط در جامعه ایرانی با مرور بر تولیدات سینما و تلویزیون» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: وضعیت جامعه ما از نظر شادی و نشاط مطلوب نیست. مجله علمی پزشکی زیر نظر فرهنگستان علوم پزشکی ایران در شماره 2017 خود یعنی آبان 96 یک گزارش 130 صفحه ای در مورد روند سلامت ایرانیان 15 ساله و بزرگ تر منتشر کرد. در آن پژوهش آمده بود که 24 درصد کل جمعیت ایران دارای مشکلات عصبی و روانی هستند.
 
این روان درمان گر، نویسنده، مشاور و پژوهشگر ادامه داد: طبق پژوهش مجله علمی پزشکی 27.6 درصد زنان و 19.2 درصد مردان دچار مشکلات عصبی هستند. میزان روان رنجوری در زنان 1.6 درصد و در مردان 4.4 درصد است. این نشان می دهد که مردان از سال 1999 تا 2015 در کشورمان دچار مشکلات روانی بیشتری شدند به گونه ای که میزان مشکلات عصبی و روانی مردان در این سال ها سه برابر زنان است. طبق گزارش این مجله 23 درصد متاهلان و 43 درصد کسانی که همسرشان فوت کرده یا از همسر خود جدا شدند، دارای ناراحتی روانی هستند. افراد بالای 60 سال 43.5 درصد دارای اختلالات روانی هستند و روستاییان بیش از شهرنشینان به اختلالات روانی دچار می شوند. از طرفی افزایش طلاق در سال های اخیر چند برابر شده است. امروزه از هر سه ازدواج یکی به طلاق می رسد. خشونت در خانه و خیابان ها افزایش یافته و آمار افسردگی در بین جوانان و اقدام به خودکشی زیاد شده است. تمام اینها حاکی از این است که وضعیت خوبی از نظر شادی نداریم.
 
وی با بیان اینکه توجه به هیجانات مثبت و شادی از سال 1995 در دنیای روانشناسی مطرح شد، عنوان کرد: یک رویکرد تجربی و علمی با نام روانشناسی مثبت داریم که بیش از هزار کتاب و ده ها سمینار بین المللی در مورد شادی و هیجانات مثبت انجام شده است. در روانشناسی هیجان مثبت و منفی داریم. اضطراب، خشم و غم هیجان منفی هستند. هیجانات مثبت نیز عبارتند از شادی، رضایت، عشق، ایده، الهام، افتخار و شگفتی. روانشناسان باید به طرف 75 درصد جمعیت جامعه بروند که سالم هستند، در واقع آنها باید به بخش های سالم انسان توجه کنند. متاسفانه روانشناسی مثبت مغفول مانده است.
 
گلزاری با اشاره به اینکه شادی و نشاط در روانشناسی تفکیک شده است، بیان کرد: نهاد و سازمانی مثبت است که هیجانات مثبت در آن سه برابر هیجانات منفی باشد. انسان شکوفا کسی است که در بازه دو هفته ای میزان شادی اش سه برابر غم، خشم و اضطراب اش باشد. در حقیقت جامعه مثبت محل رشد هیجانات مثبت و بروز آنهاست. شادی های گذرا داریم مثل وقتی که برنامه طنزی از تلویزیون می بینیم و در آن لحظه می خندیم، این شادی گذرا، ناپایدار و حسی است. در دین ما به این شادی نشاط گفته می شود. در واقع نشاط شادی حسی و گذراست. اگر انسان نشاط نداشته باشد، بی حال و خمود است.
 
این روانشناس و پژوهشگر با بیان اینکه شادی در سطح عمیق شادکامی یا شکوفایی است، اظهار داشت: به قول حافظ در شادی عمیق علاوه بر لب خندان دل نیز خرم است. یک روانشناسی روسی الاصل که نویسنده کتاب راهکارهای شادکام زیستن است طی تحقیق و پژوهشی که داشته، اعلام کرده که آدم های شاد در شغل، میزان درآمد، ازدواج، سلامت جسمی و روانی، مقابله با فشارهای عصبی، خلاقیت و انعطاف پذیری موفق تر هستند. مسئولان و مدیران اجرایی باید بدانند که شاخص ها و عوامل شادکامی عبارتند از میزان پایین طلاق، فعالیت در سازمان های مردم نهاد، اعتماد زیاد مردم به مسئولان، حکومت داری مطلوب، درآمد مکفی مردم، مردم سالاری در نهادها و ادارات، باورهای قوی مذهبی، رضایت شغلی کارکنان، بهره وری، سلامت جسمی و روحی، رغبت به ازدواج و استحکام خانواده.
مرجع : خبرگزاری شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...