کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمادگی پیش از ازدواج در موفقیت‌آمیزبودن پیوند زناشویی چه تاثیری دارد؟

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 26 تير 1398 ساعت 18:19

یک روان شناس گفت: خانواده یکی از جهانی‌ترین نهاد‌های بشری است که از دو نفر با نیازها، علایق و اهداف متفاوت شکل می‌گیرد و بر نظام اجتماعی اثر گذار است.


میگنا: زهرا زین‌الدینی روان شناس و مشاور خانواده درباره آمادگی‌های مورد نیاز برای یک ازدواج موفق اظهار کرد: خانواده یکی از جهانی‌ترین نهاد‌های بشری است که از دو فرد با نیازها، خواسته‌ها، اهداف و علایق متفاوت شکل می‌گیرد که موفقیتش به طور مستقیم بر روی استحکام جامعه و نظام اجتماعی اثر گذار است.

او افزود: یک ازدواج ناموفق می‌تواند عوارض ناخواسته‌ای از جمله عدم رضایتمندی زناشویی، مشکل در فرزندپروری و پرورش فرزندان آسیب‌پذیر و افزایش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

این روان شناس گفت: ازدواج موفق وابسته به عوامل متعددی است که مهمترین آن‌ها آموزش پیش از ازدواج است. ما برای اخذ گواهینامه رانندگی، مدرک تحصیلی یا استخدام در یک شغل خاص ساعت‌ها آموزش نظری و عملی دریافت می‌کنیم، اما برای مهمترین تصمیم زندگی خود هیچ آموزشی را مد نظر قرار نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: شناخت خود، حل مشکلات شخصیتی، درمان افسردگی و اضطراب در صورت مبتلا بودن و درمان آسیب‌هایی که فرد در زندگی خود از کودکی تا بزرگی تجربه کرده است، اولین موضوع برای داشتن یک ازدواج موفق است.

زین‌الدینی اضافه کرد: این یک باور کاملا غلط است که اگر ازدواج کنیم، مشکلات و یا حال بد ما خودبه‌خود بهبود خواهد یافت، چراکه یک ازدواج موفق بدون هیچ تردیدی نیازمند یک شخصیت سالم، بالغ، پخته و آگاه است.

این روان شناس تصریح کرد: یکی دیگر از ملزومات ازدواج موفق داشتن مهارت‌های ارتباطی موثر مانند همدلی و مذاکره کردن به هنگام اختلافات است، چراکه بدون شک وقتی دو انسان کاملا متفاوت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، تعارض را تجربه خواهند کرد و اگر توانایی مدیریت تعارض‌های خود را داشته باشند، رضایت آن‌ها از زندگی زناشویی‌شان به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: دختران و پسران هیچ آموزشی در زمینه مهارت‌های ذکر شده نمی‌بینند، به همین دلیل بعد از ازدواج ممکن است با داشتن اولین تعارض‌ها دچار سرخوردگی شوند و باعث ناامیدی آن‌ها از زندگی زناشویی‌شان شود. همچنین ممکن است متعاقب این حس به راحتی دست از تلاش بردارند و تصور کنند که فقط آن‌ها این مشکلات را دارند و سایر زوجین کاملا شاد و موفق هستند.

زین الدینی بیان کرد: یادگیری این مهارت‌ها و افزایش دانش افراد راجع به ماهیت ازدواج می‌تواند به مقدار قابل توجهی میزان نارضایتی‌های زنان و مردان را کاهش دهد، این امر نیازمند مسئولیت‌پذیری و تعهد هر دو طرف نسبت به این موضوع است.

این روان شناس گفت: بهتر است دختر‌ها و پسر‌ها باور‌های غلط درخصوص ازدواج را شناسایی و آن‌ها را اصلاح کنند.

وی خاطر نشان کرد: هزینه‌ای که افراد از نظر مالی و زمانی برای مجهزشدن به این ابزار‌ها و آمادگی‌ها صرف می‌کنند، نه تنها غیرضروری نیست بلکه کاملا لازم و حیاتی است.


کد مطلب: 47735

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47735/آمادگی-پیش-ازدواج-موفقیت-آمیزبودن-پیوند-زناشویی-تاثیری

میگنا
  https://www.migna.ir