کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزیدگان جشنواره ملی روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی معرفی شدند

خبرگزاری صدا و سیما , 30 تير 1398 ساعت 9:03

۱۴ برگزیده نخستین جشنواره ملی پایان نامه ها و رساله های روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی روز پنجشنبه طی مراسمی در مشهد معرفی شدند.


ميگنا: معاون علمی آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته جامعه را توسط رهبر معظم انقلاب با رویکرد دینی، قانون، شرع مقدس اسلام، بحث عقلانی و منطقی اداره کرده است.

محمدمهدی نژاد نوری افزود: حاصل این رویکرد در جامعه، تدوین بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت جوانان است و از آنجا که شرایط جامعه در طول زمان به صورت متوالی دچار تغییر و تحولات مختلف است، در این راستا باید برای روانشناسی و مشاوره، محتوای علمی با توجه به رویکرد دینی تولید شود.

وی اظهار داشت: فضای مجازی یکی ابزارهای جدید و تاثیرگذار بر روش های قدیمی روانشناسی و مشاوره است که در آن مباحثی مانند ازداوج سفید مطرح می شود تا این گونه رفتارهای غیر اخلاقی در سطح جامعه گسترش یابد بنابراین برای درمان این معضل در حوزه روانشناسی و مشاوره نیاز به نوآوری است.

وی گفت: مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی زیر مجموعه این معاونت قرار دارد و کار آن تنها مشاوره نیست، بلکه با انجام مشاوره های علمی فشرده از دستاوردهای این مشاوره ها استفاده می کند.

مهدی نژاد افزود: این مرکز در راستای انجام مشاوره های علمی، تخصصی و فشرده از خادمیاران علمی، نخبگان و سربازان محقق، پایان نامه ها و رساله های دانشگاهی و حوزوی بهره می برد.

وی اظهار داشت: این معاونت در راستای بهره گیری صحیح از علم و متناسب با نیازهای جامعه از جنبه موضوعی در حال جهت دهی پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری است، از همین رو از پایان نامه های مشاوره و روانشناسی با رویکرد دینی حمایت می کند.

وی گفت: استادان، دانشجویان، پژوهشگران و محققان می‌توانند با معاونت علمی آستان قدس رضوی تعامل داشته باشند، به گونه‌ای که از سوی معاونت به آنان سفارش داده می شود تا با تحقیقات مفصل و راهکار علمی آسیب های اجتماعی را شناسایی و رفع کنند.

مدیر مرکز جامع مشاوره، رشد و توانمندسازی آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: ادیان و بخصوص ادیان توحیدی به شناخت انسان و نیز به ارائه برنامه برای رشد و تعالی او عنایت ویژه دارند.

سیدمحسن اصغری نکاح افزود: با توجه وجه مشترک بین روان شناسی و مشاوره و نیز در طول پیدایش و بسط روان شناسی مشاوره همواره تعاملات بین این دو حوزه وجود داشته است و بر اینکه روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی چیست و چگونه محقق می شود، همواره نیازمند تامل و اندیشه ورزی و پژوهش است.

وی اظهار داشت: رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد می تواند بخشی از پژوهش هایی باشد که با تحقق و بسط و گسترش اندیشه ورزی در حوزه روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی کمک نماید.

وی گفت: جهت گیری کلی حاکم بر فضای علوم انسانی و بخصوص روان شناسی و مشاوره تحت سیطره سکولاریسم و گاه غرب زدگی قرار گرفته و برای مطالعه و پژوهش در حوزه روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی دشواری هایی ایجاد کرده است.

اصغری افزود: این دشواری ها به حدی است که گاه تلاش های حکیمانه و گاه نافع و جاذب عالمان دینی و متدین و نظریه پردازان حوزه علوم انسانی با رویکرد دینی در غرب و شرق و در اسلام و مسیحیت به فراموشی سپرده شده و نادیده انگاشته شده است.

وی اظهار داشت: هرچند در سالهای اخیر در جهان و ایران تلاش های قابل تاملی در حوزه روان شناسی با رویکرد دینی انجام شده است لیکن به دلایل مختلف، پراکنده کاری و عدم انسجام و عدم انتشار و فقدان فرصت تعامل اندیشه ورزان و متخصصان روان شناسی با رویکرد دینی، این تلاش ها در عین ارزشمندی نمود و تاثیر لازم را نداشته است.

وی گفت: شناسایی و شبکه سازی و هویت بخشی به پژوهش ها و اندیشه ورزی ها و مداخلات درمانگرایانه روان شناسی با رویکرد دینی ضرورت دوچندان می طلبد.

اصغری در تشریح اهداف برگزاری جشنواره ملی مشاوره و روان شناسی با رویکرد دینی افزود: شناسایی و عرضه و شبکه سازی و هویت بخشی به پژوهش ها و اندیشه ورزی ها و مداخلات و درمان گری های روان شناسان با رویکرد دینی بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: از این رو معاونت علمی آستان قدس رضوی ماموریت دارد به سهم خود در مسیر معارف اهل بیت (ع) به تولید و ترویج و دانش برخاسته از اندیشه های دینی اهتمام ورزد و در مسیر هویت دهی و انگیزه بخشی به مجاهدان دینی، استادان، دانشجویان و متخصصان ایفای نقش کند.

وی گفت: ۱۲۶ پایان نامه و رساله از ۴۱ دانشگاه و پژوهشکده به دبیرخانه این جشنواره رسیده و در مجموع ۲۰ هزار و ۷۴۹ صفحه از این پایان نامه ها مورد ارزیابی ۱۴ داور قرار گرفته است.

اصغری افزود: هشت رساله مقطع دکتری و هشت عنوان پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و در مجموع ۱۶ عنوان پایانه نامه و رساله در این جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: با نظر هیات داوران سه برگزیده نهایی، سه نفر شایسته تقدیر و هشت نفر شایسته تحسین در این جشنواره انتخاب شدند.

جشنوراه ملی "پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری روان شناسی و مشاوره با رویکرد دینی" مدت دو روز با حضور استادان مطرح دانشگاهی و حوزوی و نخبگان با ارائه مقالات متعدد علمی و تخصصی از سوی محققان و پژوهشگران فعال در عرصه روانشناسی و مشاوره با رویکرد دینی در مشهد برگزار شد.
 
 


کد مطلب: 47764

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47764/برگزیدگان-جشنواره-ملی-روان-شناسی-مشاوره-رویکرد-دینی-معرفی-شدند

میگنا
  https://www.migna.ir