کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان:

کمبود عزت نفس شالوده تمام آسیبهای دوران نوجوانی است

خبرگزاری مهر , 11 مرداد 1398 ساعت 11:08

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان اصفهان با بیان اینکه کمبود عزت نفس شالوده تمام آسیبهای دوران نوجوانی است، گفت: با روان شناسی مثبت‌گرا می توان زمینه اختلالات روانی را در جامعه کاهش داد.


میگنا: مهدی قربانی با اشاره به اینکه رشته روان شناسی مثبت گرا در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایران تدریس می شود، اظهار داشت: تمرکز رشته روان شناسی مثبت گرا بر افزایش مهارت های زندگی و مثبت اندیشی طیف وسیعی از افراد سالم در جامعه است.

وی افزود: بر طبق تعریف انجمن روانشناسان امریکا درصد اندکی از افراد جامعه با اختلالات روانی پایدار درگیر هستند؛ مابقی افراد به صورت مقطعی و حالت های تنش گونه و اضطرابی در رنج هستند که با روانشناسی مثبت گرا می توان از مزمن شدن حالات روانی این افراد جلوگیری کرد.


رویکرد روان شناسی مثبت گرا آموزش مهارتهای لازم به جامعه است
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با بیان اینکه رویکرد روان شناسی مثبت گرا این است که به انسانهای سالم جامعه مهارت های لازم را  آموزش دهد، ابراز داشت: فلسفه روان شناسی مثبت گرا بر این اصل استوار است که اگر افراد جامعه به مهارت های مورد نیاز توانمند شوند در آینده درصد کمتری از افراد جامعه دچار بیماری و اختلال خواهند شد. 

وی ادامه داد: بارها شنیده ایم کودکی که فضای بازی و هم بازی لازم ندارد با برچسب بیش فعال شناخته می شود؛ این در حالی است که علایم بیش فعالی در ۶ ماه متوالی و در تمام محیط هایی که کودک حاضر است ثابت بوده و باید با دقت بیشتری از واژه بیش فعالی برای کودکان استفاده کرد.

قربانی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای آموزش مهارت های مثبت اندیشی روانشناختی برای نوجوانان و به منظور تقویت و بهبود ارتباط مثبت با خود و دیگران و افزایش عزت نفس مصمم به برگزاری دوره ای برای نوجوانان است، تصریح کرد: رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گذشته بر آموزش مهارت های زندگی استوار بود.


تکیه بر اصول روان شناسی مثبت گرا در کانون پرورش فکری
وی بیان داشت: امروزه با تکیه بر اصول روان شناسی مثبت گرا درصدد هستیم تا مراکز هر شهرستان را به صورت پایلوت با مربیان آموزش دیده درجهت رسیدن به اهداف روان شناسی مثبت گرا که بر هشت مهارت خوشبینی، عزت نفس، شادی، امید، نشاط، ابراز وجود، روابط مثبت، معنویت و هوش هیجانی است اقدام کنند.  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان ابراز داشت: متاسفانه در دهه های اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نتوانسته است به اهداف واقعی و نهادینه شده خود جامه عمل بپوشاند.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی شایع در دوران نوجوانی تصریح کرد: نوجوانان اطلاعات مورد نیاز خود را از گروه همسالان دریافت می کنند؛ خانواده ها در این راه ناآگاهند و با غفلتی که صورت گرفته متاسفانه رده نوجوانی آسیب پذیر شده است.


عدم عزت نفس کلید اساسی آسیب های دوران نوجوانی است
قربانی با بیان اینکه عدم عزت نفس کلید اساسی آسیب های دوران نوجوانی است، بیان داشت: کمبود عزت نفس شالوده تمام آسیب های دوران نوجوانی است؛ عزت نفس مهارتی است که از دوران کودکی باید در فرایند کوچکترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده زیرلایه سازی شود و در مسیر تربیتی در کودک نهادینه شود.

وی گفت: کودکی که دارای عزت نفس است به مهارت نه گفتن مجهز می شود و می تواند مسیر پرتلاطم نوجوانی را به آسانی طی کند. حقارت های دوران کودکی بستر کمبود عزت نفس را در افراد جامعه فراهم می کند.
 
 


کد مطلب: 47853

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47853/کمبود-عزت-نفس-شالوده-تمام-آسیبهای-دوران-نوجوانی

میگنا
  https://www.migna.ir