کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش بیوفیدبک در روان شناسی شناختی

خبرگزاری آنا , 13 مرداد 1398 ساعت 22:38

محقق علوم شناختی با بیان اینکه بیوفیدبک می‌تواند میگرن را درمان کند، گفت: هرگاه فردی دچار سر درد شد می‌تواند با تمرکز امواج آلفا را در مغز خود ایجاد کند که در این حالت سر درد رفع خواهد شد.


میگنا: محمد حیدری با بیان اینکه وقتی دستتان را بلند می‌کنید تا برای دوستتان دست تکان داده و سلام کنید یا پایتان را بلند می‌کنید تا قدم بعدی را بردارید، این فعالیت‌ها را با اراده و کنترل خود انجام می‌دهید، تصریح کرد: دیگر فعالیت‌های بدن، مثل ضربان قلب، دمای پوست و فشار خون بطور غیر ارادی توسط سیستم عصبی کنترل می‌گردند.

وی افزود: شما در مورد سرعت ضربان قلبتان فکر نمی‌کنید زیرا این عملی است که در پاسخ به محیط، انجام می‌گیرد، مانند وقتی شما عصبی، هیجان زده و یا در حال ورزش کردن هستید.

محقق علوم شناختی با بیان اینکه یکی از روش‌ها یا تکنیک‌هایی که به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری بر اعمال طبیعی غیر ارادی داشته باشید، بیوفیدبک نام دارد، تصریح کرد: از این روش درمانی در پیشگیری یا درمان بیماری‌هایی مثل سردردهای میگرنی، دردهای مزمن، بی‌اختیاری ادرار و فشار خون بالا استفاده می‌کنند.

محقق و استاد دانشگاه ادامه داد: در بیوفیدبک شما به سنسورهای الکتریکی متصل می‌شوید که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی (فیدبک) از بدنتان (بیو) دریافت کنید. این فیدبک به شما کمک می‌کند بر ایجاد تغییرات ظریف در بدنتان، تمرکز کنید، مثل شُل کردن عضلات خاص برای رسیدن به هدفی که مد نظرتان است مثل کاهش درد.

حیدری افزود: در واقع بیوفیدبک قدرت استفاده از فکر برای کنترل بدن است و اغلب برای کمک به یک بیماری یا عملکرد فیزیکی به‌کار می‌رود. بیوفیدبک اغلب به‌عنوان یک تکنیک آرام سازی استفاده می‌شود.

این محقق با بیان اینکه شخصی که دچار عارضه میگرن است در هنگام حمله، امواج طیف آلفا در مغز ندارد، تصریح کرد: برای او شکل امواج آلفا توضیح داده  و سپس الکترودهای نوار مغزی روی سر او متصل می‌شود و در حالی که امواج مغزی خود را روی صفحه مانیتور می‌بیند، با تمرکز سعی می‌کند که امواج مغزی خود را به آلفا تبدیل نماید.

پس از چندین جلسه تمرکز و کوشش، بیمار قادر به این کار خواهد شد و ایجاد امواج آلفا برای او راحت‌تر امکان ‌پذیر می‌شود، تا به جایی می‌رسد که دیگر احتیاج به دیدن امواج مغزی خود ندارد و هرگاه که دچار سر درد شد می‌تواند با تمرکز امواج الفا را در مغز خود ایجاد کند که در این حالت  سر درد رفع می‌شود.
 


کد مطلب: 47883

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47883/نقش-بیوفیدبک-روان-شناسی-شناختی

میگنا
  https://www.migna.ir