کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آن چه مشاوران برای انتخاب رشته به شما نمی‌گویند!

روزنامه خراسان , 22 مرداد 1398 ساعت 12:04

هرچند انتخاب رشته کنکور در بعضی مراکز مشاوره تا دقیقه‌ای 300 هزار تومان خرج برمی‌دارد اما بعضی نکات هست که قبل از رفتن به آن‌جا باید بخوانید.


میگنا: فرایند انتخاب رشته از ۲۰ مرداد آغاز شده و تا 24 مرداد ادامه خواهد داشت و این یعنی داوطلبان تنها 2 روز تا پایان مهلت انتخاب رشته فرصت دارند.  اگر انتخاب رشته بدون آگاهی کامل صورت گیرد منجر به تبعات جبران ناپذیری در زندگی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ناکامی تحصیلی، نداشتن رضایت شغلی، احساس ناکارآمدی و افسردگی در آینده و ... اشاره کرد.

شاید به دلیل همین اهمیت است که طبق یکی از جدیدترین گزارش‌های فرهیختگان، منشی یکی از مراکز انتخاب رشته می‌گوید: «ما در خصوص انتخاب ‌رشته دو طرح داریم. یکی طرح اول‌مان است که طرح vip  است و یکی هم طرح معمولی. در طرح ویژه‌مان، انتخاب رشته دقیقه‌ای ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد.» باید توجه داشت که معمولا مشاوران در این جلسات، تلاش می‌کنند تا بهترین رشته‌های دانشگاهی را برای داوطلبان انتخاب کنند اما بعضی مسائل هست که به دلیل کمبود وقت، کمتر به آن‌ها توجه می‌شود. در ادامه از نکاتی خواهیم گفت که برای انتخاب رشته مهم است اما مغفول مانده.
 
رایج‌ترین اشتباه در انتخاب رشته
از اشتباهات رایج در میان داوطلبان کنکور، این است که خواسته آن‌ها به قبولی در دانشگاه محدود می‌شود، بدون این‌که به ماهیت رشته‌ای که در آن قبول می‌شوند، توجهی داشته باشند. انتخاب رشته صحیح مستلزم آگاهی از علایق و در نظر گرفتن توانایی‌هایتان است. پس لازم است اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید رشته‌ای متناسب با قابلیت‌های خود انتخاب کنید و زمینه برای شکوفایی استعدادهایتان فراهم شود.
 
به این عوامل در انتخاب رشته دقت شود
انتخاب رشته کنکور تحت تاثیر عوامل زیادی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:
 
نقش خانواده: پدر و مادر نقش پر رنگی در انتخاب رشته فرزندان ایفا می‌کنند. گاهی تفکرات اشتباه خانواده مانند اهمیت بیش از حد به موقعیت اجتماعی و درآمد بالا باعث می‌شود تا فشار زیادی هنگام انتخابِ رشته‌ای خاص به شما تحمیل شود. گاهی نیز والدین می‌خواهند از طریق فرزندانشان به آرزوهای تحقق نیافته خود برسند. به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که اصرار زیادی دارند که فرزندشان در رشته‌های پرطرفدار تحصیل کند.
 
نقش علاقه و توانمندی‌ها: یکی از عوامل بسیار مهم در انتخاب رشته، میزان علاقه‌مندی شماست. علاقه‌مندی به رشته تحصیلی باعث می‌شود تا با پشتکار بیشتری درس بخوانید و سختی‌های احتمالی در مسیر راه را با جان و دل تحمل کنید. البته باید توجه داشته باشید که علاقه به تنهایی کافی نیست و باید توانمندی‌های فردی را نیز در نظر گرفت.
 
در نظر گرفتن فرصت‌های شغلی: انتخاب رشته، مقدمه‌ای برای انتخاب شغل در آینده است. ممکن است انتخاب رشته بر این اساس انجام شود که کدام شغل، بازار کار بهتری دارد. باید به این مسئله توجه داشته باشید که انتخاب یک رشته صرفا به دلیل بازار کار، باعث می‌شود عوامل مهمی مانند علاقه، استعداد و توانمندی‌ها در نظر گرفته نشود. همچنین نیاز به یک تخصص در طول زمان تغییر می‌کند. در بعضی رشته‌ها مانند رشته پزشکی، شخص چندین سال بعد وارد بازار کار می‌شود در حالی‌که رشته پزشکی را بر اساس نیاز امروز جامعه انتخاب می کند.
تاثیر ویژگی‌های شخصیتی: مهم‌ترین عاملی که در انتخاب رشته موثر است، ویژگی‌های شخصیتی است که در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود. هر فردی دارای الگوهایی از تفکر، ادراک، احساسات و رفتار منحصر به خودش است. ویژگی‌های شخصیتی معمولا در طول زندگی فرد ثابت می‌ماند. رشته و به تبع آن شغل، باید به صورتی انتخاب شود که با ویژگی‌های شخصیتی شما هماهنگ باشد. در غیر این صورت در طول تحصیل و زمان کاری دچار ناسازگاری با موقعیت می‌شوید.

نویسنده: فرزانه عطاران، مشاور تحصیلی


کد مطلب: 47970

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47970/مشاوران-انتخاب-رشته-نمی-گویند

میگنا
  https://www.migna.ir