کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رفتارهای "توهمی" برخی ورزشکاران از کجا آب می‌خورد؟

خبرگزاری ایسنا , 22 مرداد 1398 ساعت 14:52

دکترای روانشناسی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش اصلی خانواده، مدرسه، محیط دوستان و باشگاه در تربیت اخلاقی و رفتاری ورزشکاران، اظهار کرد: ۲ وزارتخانه ورزش و جوانان و آموزش و پرورش نهادهای متولی در این زمینه هستند


ميگنا: دکتر حسن غرایاق زندی، در ارتباط با بروز نامناسب برخی رفتارها از سوی برخی ورزشکاران به ویژه در رده های سنی پایه که ناشی از توهم شهرت است و به واسطه کارکردهای فضای مجازی و توجه بیش از حد رسانه ها ایجاد می شود، اظهار کرد: متاسفانه عدم آموزش های لازم از همان دوران کودکی در خانواده، مدرسه، باشگاه و دانشگاه منجر به بروز چنین رفتارهایی از سوی برخی ورزشکاران می شود و صرفا مربوط به ورزشکاران پایه نیست و شاهد بروز چنین مسائلی حتی در بین قهرمانان ملی هم هستیم.

وی ادامه داد: باید این سوال را مطرح کنیم که آیا آموزش لازم را به ورزشکار خود داده ایم؟ آیا این آگاهی در خانواده وجود دارد که فرزند خود را برای مواجهه با چنین پدیده ای تربیت کند؟ چه میزان از کتب درسی در مدارس و دانشگاه ها به حوزه تربیتی یک ورزشکار اختصاص یافته است؟



ارکان اصلی تربیت ورزشکاران
دکترای روانشناسی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه خانواده، نظام آموزشی مدارس، محیط دوستان و رسانه ها ارکان اصلی این موضوع هستند، بیان کرد: هر یک از این ارکان تاثیر خاص خود را در بروز رفتارهای متفاوت از سوی ورزشکارانی دارد که در آستانه کسب شهرت قرار گرفته و یا سرشناس هستند.

غرایاق زندی، افزود: اگر به میزان لازم و کافی آموزش های لازم به ورزشکاران ارائه شود حق داریم که به همان اندازه از آن ها انتظار رفتار مناسب داشته باشیم، اما در صورتی که این آموزش ها داده نشده باشد انتظار ما پوشالی و نابجا است.
وی با تاکید بر اینکه در نظام آموزشی ورزشکاران باید فلسفه فکری و تربیتی با توجه به فرهنگ آن جامعه تعریف شود، گفت: سوال مهم این است که آیا برای ورزش کشور صرفا بعد قهرمانی و فنی مهم است؟ آیا به مسائل فنی، روانی و اخلاقی به میزان لازم توجه کرده ایم؟

دکترای روانشناسی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به نقش ویژه وزرات ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیتی ورزشکاران، اظهار کرد: آیا نظام آموزشی ما به تغذیه فکری لازم برای ورزشکاران از همان سنین پایه و در مدارس توجه دارد؟ علوم تربیتی ورزشکاران از چه اهمیتی برای وزرات ورزش و جوانان برخوردار است؟ پاسخ به هریک از این سوال ها می تواند منجر به پاسخ پرسشی شود که شما مطرح کرده اید.


چتر فضای مجازی در همه جا پهن شده است
غرایاق زندی با بیان اینکه فضای مجازی چتر خود را در همه جا پهن کرده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما مسئولان بعد از ورود تجهیزات و امکانات مختلف تازه به فکر آموزش می افتند در حالی که باید این آموزش ها قبل از ورود پدیده های مختلف ارائه شود. با این وجود بروید و ببینید چه میزان از کتب آموزشی و یا آموزش های ارائه شده در مدارس کشور به شناخت فضای مجازی اختصاص یافته است؟

وی ادامه داد: فضای مجازی دارای کارکرد دوگانه مثبت و منفی است، به طور حتم باید توجه به کارکرد مثبت آن بیش از کارکرد منفی آن باشد و آموزش های مختلف در این رابطه نه صرفا به ورزشکاران بلکه به تمامی فرزندان این سرزمین از همان سنین پایه ارائه شود.


کدام باشگاه ایرانی به مسائل فرهنگی توجه دارد؟
دکترای روانشناسی ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران همچنین با بیان ضعف عملکرد باشگاه ها در توجه به ابعاد تربیتی، فرهنگی و رفتاری ورزشکاران، اظهار کرد: کدام یک از باشگاه های ورزشی در کشور به بعد فرهنگی خود بیش از بعد فنی و نتیجه گرایی توجه دارد؟ کدام یک از مسئولان ما از بعد فرهنگی به مسائل نگاه می کنند و در این مسیر گام بر می دارند؟ بُعد اول علوم تربیتی مسائل تعلیم و تربیت است که متاسفانه در کشور ما مغفول مانده و در رده های اولویت بعدی قرار دارد.

غرایاق زندی با تاکید بر لزوم استفاده از جامعه شناسان و روانشناسان در کنار تیم ها و باشگاه های ورزشی، گفت: بروید و جستجو کنید و ببینید که چه تعداد از باشگاه های ورزشی در کشور از روانشناس ورزشی برخوردارند؟

وی با اشاره به اینکه یک کودک از همان ابتدا مسائل را می بیند و به آنها توجه دارد، گفت: به طور حتم رفتارهای تنبیهی و تشویقی بر نوع نگاه یک کودک اثرگذار است و ما باید بهترین روش را برای تربیت این قشر انتخاب کنیم. جامعه و ورزش کشور در شرایط فعلی از ورزشکاران توقع برد دارد و ارزش های ذهنی و معنوی آن گونه که باید و شاید از اهمیت برخوردار نیست، به همین دلیل دوگانگی ذهنی در ورزشکاران پدید می‌آید و علی‌رغم شعارهای مختلف در بحث توجه به مسائل فرهنگی و آموزشی اما در عمل شاهد توجه تمام و کمال به مسائل فنی و نتیجه گرایی هستیم.


۲ وزارتخانه مسئول در حوزه تربیتی ورزشکاران
دکتر روانشناسی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که دو وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیتی ورزشکاران نقش اساسی و اصلی را ایفا می‌کنند، خاطرنشان کرد: هر یک از این وزارتخانه‌ها با توجه به سیاست‌های تعریف شده باید نقش اثرگذاری را در تربیت ورزشکاران ایفا کنند. علاوه بر توجه به مسائل فنی و قهرمانی باید توجه جدی به مسائل اخلاقی و رفتاری نیز در دستور کار قرار گیرد در غیر این صورت همان مسیر غلطی که طی سالیان اخیر طی شده ادامه می‌یابد و توجه به ابعاد رفتاری و اخلاقی ورزشکاران تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: آیا توجه به مسائل فرهنگی همانند مسائل  قهرمانی به عنوان پدیده‌ای که در جامعه با تشویق از سوی مسئولان، مردم و رسانه‌ها روبروست، مورد توجه و تشویق قرار می‌گیرد؟ متاسفانه با توجه به این‌که مسائل قهرمانی با تشویق کوتاه‌مدت روبرو هستند و توجه عام و خاص را به همراه دارد به یک اولویت در ورزش ایران تبدیل شده درحالی که توجه به مسائل فرهنگی به عنوان یک پدیده بلندمدت از اهمیت چندانی برای مسئولان، رسانه‌ها و جامعه برخوردار نیست و به همین دلیل شاهد بروز چنین پدیده‌هایی هستیم.


فلسفه فکری ارزشمندی برای ورزشکاران ایرانی تعریف نشده است
غرایاق زندی با اشاره به این‌که متاسفانه فلسفه فکری ارزشمندی طی سالیان اخیر برای ورزشکاران خود تعریف نکرده‌ایم، اظهار کرد: فلسفه فکری، سازه‌های درست ذهنی را برای فرزندان ما ایجاد می‌کند و موجب تعالی یک جامعه از نظر فرهنگی در درازمدت می‌شود. متاسفانه در ورزش اسیر مسائلی شده‌ایم که توجه به اخلاق و رفتار را در سایه قرار داده است و جوانانمان به جای تعلیم و تربیت در حوزه رفتاری صرفا در حوزه فنی آموزش می‌بینند.

وی ادامه داد: باید یک دانش‌آموز و ورزشکار از همان ابتدای امر با کارکردهای فضای مجازی و چگونگی مواجهه با شهرت آشنا شود و با استفاده از ظرفیت‌های علمی روانشناسان و جامعه‌شناسان در کنار باشگاه‌ها بتوانیم قهرمانانی را تربیت کنیم که نه تنها در بعد فنی برترین هستند، بلکه در بعد رفتاری و اخلاقی نیز به بهترین شکل عمل کنند.


کد مطلب: 47974

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47974/رفتارهای-توهمی-برخی-ورزشکاران-کجا-آب-می-خورد

میگنا
  https://www.migna.ir