کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در نامه وزیر بهداشت به دبیرکل WHO تاکید شد؛

آثار مخرب تحریم ها بر سلامت مردم ایران

23 مرداد 1398 ساعت 12:36

وزیر بهداشت با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا، از دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، خواست تا اجازه ندهند، این گونه تصمیمات غیر منطقی بر سلامت مردم تاثیر مخرب بگذارد.


ميگنا: دكتر سعید نمکی، در نامه ای به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت دعوت کرد تا در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که در تاریخ ۲۲ تا ۲۵ مهرماه سال جاری در تهران برگزار می شود، شرکت کند.

به گزارش وبدا، متن نامه وزیر بهداشت به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت به شرح زیر است؛

جناب آقای دکتر تدروس 
دبیرکل محترم سازمان جهانی بهداشت

پیام محبت آمیز حضرتعالی که توسط معاون محترم دبیر کل در اجلاس  کمیته ملی کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر قرائت شد، موجب سپاسگزاری است.

همانگونه که بیان فرمودید، در سال های گذشته به رغم تحریم های سخت، جمهوری اسلامی ایران توانست در توسعه زیرساخت های نظام سلامت،  پوشش واکسیناسیون، مراقبت از گروه های آسیب پذیر، مهار، کنترل و ریشه کنی بیماری های واگیر و همچنین، پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در عرصه منطقه ای و  بین  المللی، به رتبه درخشانی دست یابد.
اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت جناب آقای دکتر روحانی نیز در تکمیل این خدمات ارزنده و افزایش حدود ۳ درصد سهم سلامت از GDP کشور بیانگر نگاه ویژه این دولت به امر سلامت بوده که دستاوردهای ملموس و قابل اندازه گیری آن مورد اذعان کارشناسان آن سازمان می باشد. امروز، با بهره گیری و به کارگیری تمامی تجارب و اندیشه کارشناسان کشور گامی نو در عرصه سلامت برداشته ایم.

اولویت پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی بر درمان بستری، ریشه کنی، حذف و مهار بیماری های واگیردار همچونHIV ، سل، بروسلوز، لیشمانیوز، هپاتیت C و افزایش واکسن های پنوموکوک و روتاویروس با تکیه بر تولید داخلی آنها به پروتکل واکسیناسیون کشور، در کنار پرداختن به بیماری های غیرواگیر همچون، پرفشاری خون، دیابت، سرطان ها، بیماری های قلب و عروق، بهداشت روان، مدیریت بلایا و حوادث جاده ای، از برنامه های مهم ما در مرحله دوم طرح تحول نظام سلامت است.
استقرار پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل عبور پزشکی خانواده و سیستم ارجاع به ما امکان داد تا در برداشتن گام های متعالی دیگر همچون، پرداختن به اقتصاد سلامت و جلوگیری از تقاضای القایی و هدر رفتن منابع را سریع تر برداریم.
امروز در تلاشیم تا با جامعه محور کردن سلامت به درون خانواده ها برویم و با شعار «هر خانه یک پایگاه سلامت» در ۲۰ میلیون خانواده ایرانی، حداقل یک سفیر سلامت که با خدمات اولیه بهداشتی، درمانی و توانبخشی آشنا خواهد شد، داشته باشیم.

متاسفانه تحریم های ظالمانه و غیر منطقی دولت آمریکا به رغم ادعای آنها بر آزادی عمل در تهیه دارو و غذا، مشکلات فراوانی برای نظام سلامت کشور فراهم نموده که در آینده نزدیک اثرات نامطلوب آن گریبان مردم کشورمان را خواهد گرفت.


تهیه مواد اولیه دارویی برای تولید داخل، تجهیزات پزشکی مورد نیاز و داروهای وارداتی برای بیماران خاص و صعب العلاج به دلیل عدم امکان انتقالات بانکی ناشی از تحریم های ظالمانه دولت آمریکا مشکلات عدیده ای برای نیازمندان این عرصه به وجود آورده که با اجبار استفاده از راه های غیر رسمی و امکان سواستفاده سودجویان، نگران ورود از منابع غیر معتبر و ایراد خسارت و زیان به بیماران نیازمند و نهایتا آسیب کلی به نظام سلامت هستیم که این حرکت های نابخردانه می تواند به عنوان جنایت علیه بشریت تلقی شود.


تصمیمات و اقدامات شتاب زده و نابخردانه زمامداران آمریکا تا بدان جا پیش رفته که اخیرا جناب آقای دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه کشور جمهوری اسلامی ایران را نیز در لیست تحریم ها قرار داده است. مستحضرید این اقدام بی سابقه در عرصه بین الملل توسط یک دولت قانون شکن علیه فردی اعمال می شود که اقدامات مجدانه و صلح طلبانه وی دستاوردی همچون، توافق بین المللی برجام داشته، توافق نامه ای که کشور جمهوری اسلامی ایران طبق گزارشات مجامع ذی صلاح بین المللی، همواره به آن پایبند بوده است. لذا از آن مقام محترم تقاضا دارم به عنوان دبیرکل سازمانی که در عرصه جهانی مدافع حقوق سلامت شهروندان جهان است، به نحو مقتضی در این موارد مهم مداخله فرمایید تا یک دولت با زورگویی و قانون گریزی، نتواند در کشوری که سلامت، محور برنامه های ملی حکومت است، اینگونه بر سلامت مردم تاثیر منفی و مخرب بگذارد.

امیدوارم در شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی که در تاریخ ۲۲ تا ۲۵ مهرماه سال جاری در تهران برگزار می شود، میزبان حضرتعالی در تهران باشم.
 
 
 


کد مطلب: 47980

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47980/آثار-مخرب-تحریم-سلامت-مردم-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir