پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۶
کد مطلب: 48002
۲

رتبه ۶ کنکور ریاضی را بهتر بشناسیم

رتبه ۶ کنکور ریاضی را بهتر بشناسیم
برای تمامی اهالی دانش در ایران بخصوص جوانان، کنکور یادآور خاطرات تلخ و شیرین و مشقت‌های شبانه روزی است که هر یک به نحوی برای تعیین سرنوشت و آینده خویش با آن دست و پنجه نرم کرده اند و شاید بتوان کنکور را مهمترین نقطه عطف زندگی اکثر ایرانیان دانست.
 
کنکور خواه بد و دلهره آور یا ناخوشایند و خواه دلچسب و رویایی در واقع گامی است که مسیر آینده جمع کثیری از جوانان این مرز و بوم را مشخص کرده و فصل نوین جوانی آنان را رنگ آمیزی کرده است. چه بسیار والدینی که توصیه‌ها و تاکیدات و تمام هم و غم خود را پیرامون مبحث کنکور با فرزندان خود به اشتراک گذاشته تا شاهد تلالو و درخشش نور دیده‌هایشان باشند.

کم نیستند پویندگان دانشی که در این کارزار حساس و حیاتی، القابی چون نخبه و تیزهوش را یدک کشیده و توانستند رتبه های برتر این جدال نفسگیر را از آن خود کنند، جوانانی که نام و تصاویرشان زینت بخش اخبار شده و کنکور را به یادواره‌ای جذاب و دلنشین بدل کردند.

این گزارش روایتگر زندگی و چگونگی پذیرفته شدن یکی از این دانش آموزان موفق مازندراني است.


تلفن همراه مادر چندین بار زنگ خورده و سرانجام پاسخ داده میشود: بله؟
"مهناز مژده بده ، ارشان رتبه ۴ منطقه‌ای رو آورده"
 این جمله پدری است که از شادی در پوست خود نمی‌گنجد. پسرش کنکور را با رتبه ممتاز پشت سر گذاشته و زحمات والدین اکنون به بار نشسته‌است.

ارشان دلیلی متولد ۱۳ خرداد ۱۳۸۰ اهل ساری است که توانسته در کنکور امسال موفق به کسب رتبه ۶ کشوری و ۴ منطقه ای رشته ریاضی فیزیک شود. او در خانواده‌ای ۴ نفره و اهل علم زندگی می‌کند، خواهرش دانشجوی رشته شیمی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و پدر او نیز عضو هیئت علمی دانشگاه است.
مادر ارشان که بازنشسته پرستاری است درباره پسرش میگوید: به درخواست پسرم و در مدت یک سال اخیر کلیه میهمانی ها و تفریحات خانواده به حداقل رسیده بود حتی یکبار و تنها یکروزی که برای هواخوری به بیرون رفتیم پسرم به شدت ناراحت بود و از اینکه یک روزش را از دست داده احساس پشیمانی می کرد.
مهناز رضوانی درباره فرزندش گفت: آرشان صبح‌ها از تمامی اهل خانه زودتر بیدار می‌شد و شبها نیز تا دیروقت مشغول درس خواندن بود، وی بدون هیچ سفارش و توصیه‌ای از جانب من و پدرش در رابطه با میزان و چگونگی مطالعه مشغول فراگیری دروس بود.


"از امروز فضای مجازی تعطیل"
این قول ارشان به خودش در سرآغاز راه یکساله پشت کنکوری اوست. او با ۷ ساعت مطالعه در روز کارش را آغاز کرد و در روزهای منتهی به کنکور تا ۱۲ ساعت مطالعه را نیز تجربه کرد.

ارشان دلیلی هدف گذاری خود برای قبولی در کنکور را از پایه دهم شروع کرد. وی تنها با ۲ زنگ کلاس کنکور متفاوت و موثر در دبیرستان تیز هوشان شهید بهشتی ناحیه یک ساری توانست موفقیت خود را کسب کند، معلمان خوب و خانواده همراه و همدل از دیگر دلیل موفقیت‌های این جوان نخبه مازندرانی است.
 

 "تمام آرزویم مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی شریف"
این هدفی است که ارشان برای خود ترسیم کرد، ۷۵ درصد ادبیات فارسی، ۱۰۰ درصد برای دروس تخصصی ریاضی و بالای ۹۰ درصد در سایر دروس آماری است که وی برای رشته دلخواه خود بدست آورده است.

"وقتی علاقه و شتاب بیش از حد پدرم برای تهیه کتب درسی را میبینم بیشتر عزمم جزم می‌شود، خانواده ام مرا به شدت حمایت می ک‌نند و من باید پاسخ این همه زحمت را با رتبه تک رقمی بدهم."
پدر این نخبه مازندرانی کسب رتبه ۴ در بین ۱۶۰ هزار شرکت کننده را مطلوب توصیف کروه و معتقد است: درس خواندن باید علاقه جوان باشد که در مورد ارشان اینگونه بود و او از کودکی مشتاق فراگیری و مطالعه بود.

سیدعلیرضا دلیلی درباره حضور فرزندش در کلاس‌های کنکور با تبلیغات بسیار و نقش آن ها می گوید: آرشان فقط برای دو درس به کلاس می‌رفت که حتی در درس زبان انگلیسی از هیچ کلاس کمک آموزشی استفاده نکرد.
 

دلیلی خاطرنشان کرد: ارشان در دبیرستان شهید بهشتی (تیزهوشان) ناحیه یک ساری درس خوانده است و مدرسه نقش زیادی در پیشبرد اهداف ارشان داشته، شرایط آموزش فراهم بوده و مدرسه نیز خیلی برای رسیدن به این موفقیت حمایت کرده است.

پدر ارشان درباره زمان درس خواندن پسرش نیز عنوان کرد: ارشان این اواخر روزی 12 ساعت درس می‌خواند و اصلا در فضای مجازی نبود و فقط در بعضی موارد برای اینکه از منابع جدید کتب درسی اطلاع پیدا کند و آزمون‌ها را چک می‌کرد؛ اهل رفتن به فضای مجازی و پست گذاشتن نبود و ما به رتبه تک رقمی فکر می‌کردیم و از بین 160 هزار شرکت‌کننده این رتبه خوب بوده است.

دلیلی بیان کرد: هیچ وقت به ارشان نمی‌گفتیم درس بخوان همیشه خودش درسش را می‌خواند و از بچگی به همین شکل بود و ما هم هر چیزی می‌خواست در اولین فرصت فراهم می‌کردیم.

وی در پایان ضمن توصیه به خانواده‌ها و کنکوری‌ها گفت: افرادی که سخت‌کوش هستند نتیجه تلاش خود را می‌گیرد خیلی از خانواده‌ها مثل ما شرایط را فراهم کردند اما ارشان هم خودش تلاش کرد؛ ارشان در زمینه‌های دیگر به غیر از درس فعال نبود و بیشتر وقتش را درس می‌خواند.
 


 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.