جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۱
کد مطلب: 48020
۱

۱۱ اشتباه رایج زبان بدن که نمی‌دانستید

۱۱ اشتباه رایج زبان بدن که نمی‌دانستید
میگنا: حتما تابحال دقت کرده اید که یک شخص در هنگام صحبت و ارتباط با شما بصورت غیرارادی و ناخودآگاه یکسری حالات و رفتارهای بدنی خاصی از خود بروز می دهد. رفتار و حالاتی مانند حالت قرارگیری دست ها و پاها، ارتباط چشمی و … یکسری اطلاعات با خود دارند که با دانستن آنها می توان احساسات لحظه ای شخص مقابل را بدست آورد. در مواردی که شخص یک تغییر و چالش احساسی را در درون خود تجربه می کند معمولا این تکاپو در زبان بدن آشکار می شود.

استرس و اضطراب، ترس، دروغگویی، احترام، تواضع، اعتماد به نفس و صدها مورد دیگر در زبان بدن تا حد بسیار بالایی قابل تشخیص است. برای مثال حرکات بدن یک فرد مضطرب حتی برای افرادی که چیزی از زبان بدن نمی دانند نیز قابل درک است. مثالهای متعددی وجود دارند که از میان آنها می توان به دروغگویی اشاره کرد. معمولا فردی که دروغ می گوید نمی تواند ارتباط چشمی مداوم داشته باشد. همچنین ممکن است دستش را جلوی دهان خود بگیرد و …
 
زبان بدن معنی عبارت Body language است. با تفسیر حرکات و حالات قرارگیری اعضای بدن فرد (بخصوص حالت قرارگیری دست و پا) میتوان تا حد زیادی فهمید که او در حال حاضر چه احساسی دارد. البته هر حرکتی معنی یکسانی ندارد و باید کمی دقت بکار برد.

بادی لنگویج به عنوان عاملی مهم در ارتباطات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در ارتباطات روزمره، کار و فعالیت ها، تربیت فرزند، ارتباط با همسر و … می توان از بادی لنگویج بهره برد. این موضوع بخصوص برای افرادی که در بیان احساسات خود مشکل دارند می تواند بسیار موثر باشد.  
 
ارتباط غیرکلامی یکی از اصلی‌ترین اشکال برقراری ارتباط با دیگران است. مطالعات زیادی که توسط دکتر «آلبرت محرابیان» از معروف‌ترین استادان حوزه ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن انجام شده، نشان می‌دهد ۷ درصد ارتباطات ما کلامی، ۳۸ درصد صوتی و ۵۵ درصد غیرکلامی است.

در واقع بیشتر علایمی که ما برای مخاطبان مان ارسال می‌کنیم، شامل هیچ کلمه یا صدایی نیست بلکه فقط شامل زبان بدن است. با این حال مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از ما روزانه بدون این‌که بدانیم در این نوع از ارتباط مان مرتکب اشتباهاتی می‌شویم. در این مطلب به ۱۱ مورد از رایج‌ترین این اشتباهات اشاره کرده ایم.


۱- فقط با دهان خندیدن
وقتی خنده به طور طبیعی اتفاق نمی‌افتد، وقتی شما فقط با دهان تان می‌خندید و اجازه نمی‌دهید سایر قسمت‌های صورت تان در خنده تان مشارکت داشته باشند، در بهترین حالت، مضحک و در بدترین حالت متظاهر به نظر خواهید رسید. پس اگر احساس می‌کنید باید بخندید با همه صورت تان بخندید، در غیر این صورت اصلا نخندید!


۲- بازی کردن با اشیا
وقتی با چیزی که در دست یا اطراف مان است ور می‌رویم (یا حتی لباس‌مان را مرتب می‌کنیم یا به عنوان مثال مویی را از روی لباس‌مان برمی داریم) به فرد مقابل مان نشان می‌دهیم که ناراحت و پر تنش هستیم. کارشناسان زبان بدن بر این موضوع توافق دارند که این حالت ما عصبی بودن مان را نشان نمی‌دهد بلکه این پیام را که با گفته‌های فرد مقابل موافق نیستیم، به او منتقل می‌کند.


۳- انداختن پا روی پا
دست به سینه نشستن یا انداختن پا روی پا حالت راحتی است و وقتی ما در شرایط پر تنشی قرار می‌گیریم، فکر می‌کنیم با نشستن به این حالت احساس راحتی و قدرت بیشتری می‌کنیم، اما روی دیگر سکه این است که فرد مقابل مان احساس می‌کند ما قلبا تمایلی به ادامه گفتگو نداریم.


۴- به بالا یا اطراف نگاه کردن
وقتی در میانه یک گفتگو به این طرف و آن طرف به ویژه به سمت بالا نگاه می‌کنید، این پیام را به مخاطب انتقال می‌دهید که به صحبت هایش گوش نمی‌کنید یا تمرکز ندارید. وقتی با کسی صحبت می‌کنید مستقیم به چشمان او نگاه کنید.


۵- وول خوردن
پا‌های بی قرار، تغییر مکرر حالت نشستن یا با انگشت روی میز زدن، نشان می‌دهد صندلی تان راحت نیست یا نیاز به دستشویی دارید! در واقع فردی که مقابل شماست شاهد تیک‌های عصبی است که ذهنش را به هم می‌ریزد و احساس می‌کند شما واقعا به او گوش نمی‌دهید.


۶- نگاه نکردن به صورت طرف مقابل
نگاه کردن به صورت طرف مقابل یکی از اجزای اصلی ارتباطات میان فردی است. کارشناسان زبان بدن می‌گویند خودداری از برقراری ارتباط چشمی، اولین گام در برقراری یک ارتباط نامناسب است. اگر کسی که با او صحبت می‌کنید، اصلا به چشمان شما نگاه نکند احتمالا هنگام گفتگو احساس راحتی نخواهید کرد. زیاد نگاه کردن به طرف مقابل هم کار درستی نیست و ستیزه جویانه به نظر خواهد رسید. بهترین حالت، نگاه مستقیم به چشمان طرف مقابل به مدت چند ثانیه، سپس منحرف کردن نگاه و بازگشت دوباره به ارتباط چشمی است.


۷- زیاد تکان دادن سر
وقتی ما به صحبت‌های کسی گوش می‌کنیم و می‌خواهیم به او نشان دهیم که با صحبت‌هایش موافقیم، سرمان را تکان می‌دهیم. تا این جای کار مشکلی ندارد، اما تکرار زیاد این کار نشانه مطیع بودن و انتقاد شما به فرد مقابل خواهد بود و به نظر خواهد رسید که شما تلاش می‌کنید او را از خود راضی نگه دارید. می‌توانید به جای زیاد تکان دادن سر از کلمات «بله» یا «موافقم» استفاده کنید.


۸- فرورفتن در صندلی
فرورفتن در صندلی که با پایین رفتن شانه ها، قراردادن آرنج‌ها روی میز و تکیه دادن با پا‌های باز همراه است، حاکی از توجه نداشتن به فردی است که با شما صحبت می‌کند. این حالت همچنین نشان می‌دهد شما اکنون علاقه‌ای به ادامه گفتگو ندارید.

۹- خاراندن مکرر بینی
اگر در بینی تان احساس خارش می‌کنید، می‌توانید بینی تان را بخارانید، اما لمس مکرر بینی، ناخودآگاه این پیام را منتقل می‌کند که دروغ می‌گویید یا چیزی را پنهان می‌کنید. حتی می‌توان برای این موضوع توضیح پزشکی ارائه کرد: «وقتی فشار خون مان بالا می‌رود (مثل زمانی که دروغ می‌گوییم) سلول‌ها و بافت‌های بینی، هیستامین ترشح می‌کنند که باعث ایجاد خارش می‌شود». شاید مخاطب شما از این واقعیت آگاه نباشد، اما به طور ناخودآگاه می‌تواند ارتباط میان لمس بینی و دروغ گفتن را احساس کند.

۱۰- رو به در خروجی ایستادن
اگر بخواهید علاقه و احترام تان را به کسی که با او صحبت می‌کنید نشان بدهید باید رو به او بایستید. اگر رویتان را کمی به سمت در یا هر راه خروجی دیگری بچرخانید، پیامی که منتقل می‌کنید این است که نمی‌توانید منتظر تمام شدن گفت وگویتان باشید.

۱۱- گره زدن دست‌ها در پشت سر
در فیلم‌های تلویزیونی، معمولا این حالت را در افراد دانشمند و فرزانه یا افراد نظامی با تجربه می‌بینیم، اما در واقعیت، گره زدن دست‌ها در پشت سر، نشان دهنده خشم، موافق نبودن با صحبت‌هایی که در جریان است یا حتی اشاره‌ای به تهدید و خشونت است؛ بنابراین لطفا اجازه دهید این حالت به بازیگران تلویزیون تعلق داشته باشد و شما از آن استفاده نکنید!
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی