کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش موثر ذهن آگاهي در كمك به افراد مبتلا به اختلال خفیف نقیصه شناختی

مهرناز جهرمی

3 شهريور 1398 ساعت 8:00

افراد بزرگسال مبتلا به اختلال خفیف نقیصه شناختی می توانند مراقبه ذهن آگاهی را آموخته و از آن بهره مند شوند


ميگنا: شواهد نویدبخش یک بررسی مقدماتی در مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست حاکی از آن است که افراد مبتلا به اختلال خفیف نقیصه شناختی با یادگیری و انجام مراقبه ذهن آگاهی، می توانند خزانه شناختی خود را تقویت نمایند.

در حال حاضر هیچ روش پیشگیرانه ای که مانع از رشد و پیشرفت بیماری آلزايمر درافراد سالمند مبتلا به اختلال خفیف نقیصه شناختی (MCI ) وجود ندارد. اما مطابق گزارش بررسی مقدماتی که در مجله بیماری های آلزایمر، توسط عصب شناسان و پژوهشگران مرکز پزشکی ویک فارست باپتیست به چاپ رسیده، روش درمانی مطمئن، عملی و غیردارویی برای کمک به این بیماران وجود دارد.

دکتر ربکا اروین ولز پروفسور، عصب شناس عملی و مسئول بخش تحقیقات بالینی مرکز پزشکی یکپارچه می گوید:" تا زمانی که گزینه های درمانی که قادر باشد از رشد آلزایمر جلوگیری کند پیدا شود، مراقبه ذهن آگاهی به زندگی این گروه از بیماران مبتلا به اختلال خفیف نقیصه شناختی کمک خواهد کرد.


پژوهش ما بیانگر این بود که بررسی مقدماتی شواهد نویدبخشی دارد حاکی از آن که افراد مبتلا به MCI با یادگیری مراقبه ذهن آگاهی و انجام آن، می توانند خزانه شناختی خود را تقویت نمایند." ذهن آگاهی به معنای توجه به لحظه به لحظه زندگي و بدون قضاوت و آگاهی نسبت به تفکرات، احساسات، حواس بدنی و محیط پیرامون است.

با آنکه معنای مفهومی مراقبه ذهن آگاهی به نظر آسان می آید اما اجرای آن به تنهایی نیازمند فرآیندهای پیچیده شناختی، نظم و انضباط، تعهد و مسئولیت است.

ولز اشاره می کند:" در این تحقیق معلوم شد که اختلال خفیف نقیصه شناختی هیچ مانعی در جریان آموختن موارد ضروری و خاص این مهارت جدید به وجود نمی آورد.

نتایج نشانگر آن بود که استرس مزمن تاثیرات منفی برکارکرد هیپوکامپ( بخشی از مغز که در حافظه و یادگیری دخیل است) داشته و با بروز فزاینده اختلال خفیف نقیصه شناختی و آلزهایمر مرتبط است. سایر مطالعات نیز به این نتیجه رسیده اند که مداخلات غیردارویی همانند انجام حرکات ورزشی ایروبیک تاثیرات مثبتی بر شناخت، سطوح استرس و نیز مغز افراد دارد.

برای آزمایش این که آیا برنامه اصول ذهن آگاهی و کاهش استرس( MBSR ) می تواند بر بزرگسالان مبتلا به اختلال خفیف نقیصه شناختی تاثیر بگذارد، تیم مطالعاتی شامل 14مرد و زن بین 55 تا 90 سال با تشخیص بالینی MCI که به طور تصادفی در دوره هشت هفته ای بر مبنای مراقبه ذهن آگاهی، یوگا و گروه کنترل شرکت نمودند، تشکیل گردید.

محققان از قبل گزارش کردند که نه نفر از داوطلبانی که برنامه ی MBSR را گذراندند، در حیطه های مربوط به مقیاس شناخت و بهزیستی پیشرفت نموده و بروز نشانه های تاثیرات مثبت بر هیپوکامپ به همراه سایر نقاط مغزی که با اختلال خفیف نقیصه شناختی ارتباط دارد، مشاهده گردید.

ماحصل بررسی های جدید که اخیرا منتشر شده حاکی از مطالبی است پیرامون نتایج کیفی در کنار تحلیل کمی پاسخ هایی که داوطلبان برنامه MBSR بعد از پایان دوره ی هشت هفته ای، به مصاحبه گرها گفتند. با آن که این برنامه به طور دقیق و با هدف بررسی اختلال خفیف نقیصه شناختی طراحی و سازماندهی نشده بود، اما مصاحبه ها به روشنی نتایج نو و مهمی را پیرامون مشکلات MCI آشکار کردند.

ولز می گوید:" آراء و رتبه بندی داوطلبان بیانگر آن است که بیشتر آن ها قادرند کلید اصول دقیق ذهن آگاهی را بیاموزند و MCI نمی تواند مانع یادگیری این مهارت شود. شرکت کنندگان در این پژوهش که حداقل 20 دقیقه در روز فعالیت های این برنامه را انجام دادند، توانستند معانی ضمنی ذهن آگاهی را درک کنند."

محدودیت های تحقیق تعداد کم حجم نمونه بود و نتایج نمی تواند به همه بیماران تعمیم یابد. به علاوه دوسوم یا بیشتر شرکت کنندگان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند.

تحقیقات بیشتری برای آزمودن فرضیه های اولیه این مطالعه ضروری است.


منبع: ساينس ديلي
مترجم: دكتر مهرناز جهرمي


کد مطلب: 48076

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48076/نقش-موثر-ذهن-آگاهي-كمك-افراد-مبتلا-اختلال-خفیف-نقیصه-شناختی

میگنا
  https://www.migna.ir