کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عامل درد‌های عصبی مزمن کشف شد

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 6 شهريور 1398 ساعت 9:58

درد مزمن دردی است که بیش از ۳ ماه به طول می‌انجامد و یک نوع خاص از درد‌های مزمن و نگران کننده، درد نوروپاتیک یا همان درد عصبی است.


میگنا: دانشمندان پروتئین‌های عامل درد‌های عصبی مزمن را کشف کردند. درد‌های عصبی ناشی از آسیب عصبی است و علل مختلفی دارد؛ وارد شدن آسیب فیزیکی به اعصابی که اطلاعات را بین نخاع و مغز انتقال می‌دهد، عفونت‌های ویروسی، بیماری‌هایی مانند دیابت و ام اس، عوارض جانبی برخی دارو‌ها و مصرف زیاد الکل از آن جمله هستند.

پزشکان درمان این نوع از درد‌ها را دشوار می‌دانند و دارو‌های سنتی هم برای تسکین آنها اغلب بی اثر است. به گفته ریچنر استادیار دانشگاه آرهوس دانمارک، افراد مبتلا به درد‌های عصبی ممکن است یک سبد دارو را امتحان کنند بدون اینکه واقعاً نتیجه خوبی کسب کنند. اما اکنون یک دهه تلاش و تحقیق ریچنر و همکارانش، منجر به شناسایی پروتئینی شده است که عامل ایجاد درد‌های مزمن عصبی است و می‌تواند هدف موثری برای دارو‌های ضد درد باشد.

آن‌ها در این مطالعه دریافتند که موش‌هایی که قادر به تولید پروتئین سورتیلین نیستند، پس از تحمل آسیب عصبی، هیچ دردی را احساس نمی‌کنند. سورتیلین پروتئینی است که در سطح سلول‌های عصبی وجود دارد.

آن‌ها از تکنیک‌های مولکولی از جمله تجزیه و تحلیل بافت و پروتئین برای کشف ارتباط بین سورتیلین و درد استفاده کردند و دارویی که بتواند جلوی سورتیلین را در مسیرش بگیرد، می‌تواند به نوعی به کاهش یا متوقف کردن درد عصبی در بدن انسان منجر شود.

به گفته کریستین ویگتر پژوهشگر دیگر این تحقیق، مسدود کردن سورتیلین می‌تواند همین تأثیر را روی انسان هم داشته باشد. اکنون، رفع درد‌های عصبی مزمن همچنان یک چالش است و دست‌یافتن به روش درمانی بستگی به یافتن راهی برای متوقف کردن سورتیلین در نخاع به صورت موضعی دارد که این امر هم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.


کد مطلب: 48113

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48113/عامل-درد-های-عصبی-مزمن-کشف

میگنا
  https://www.migna.ir