جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۳
کد مطلب: 48125
۰

نشانه‌های بلوغ عاطفی چیست؟

نشانه‌های بلوغ عاطفی چیست؟
میگنا: زهرا زین الدینی، روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نشانه‌های بلوغ عاطفی، اظهار کرد: بلوغ عاطفی یکی از مراحل رشد هر فرد در زندگی است و در کنار رسیدن به بلوغ جسمی، فکری، اجتماعی و اقتصادی یک قدم اساسی برای یک زندگی شاد و موفق محسوب می‌شود.

زین‌الدینی با اشاره به اینکه بلوغ عاطفی به افراد کمک می‌کند تا در زمان‌های بحرانی زندگی تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرند و اجازه ندهند که احساسات بیش از حد تصمیمات آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: بلوغ عاطفی یک عامل مهم و تعیین‌کننده در موفقیت زندگی مشترک و روابط اجتماعی افراد است.

این روانشناس گفت: بلوغ عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد توانایی کنترل عواطف و احساساتش را داشته باشد و به درک صحیحی از خود و روابط اجتماعی‌اش رسیده باشد و شیوه صحیح محبت کردن، ابراز احساسات و واکنش نشان دادن به رفتار‌های گوناگون اطرافیان را یاد گرفته باشد.

زین‌الدینی بیان کرد: این افراد مسئولیت زندگی خود در رابطه با مسائل فردی و اجتماعی را به‌خوبی می‌پذیرند، در مقابل مشکلات واکنش‌های هیجانی و احساسی نشان نمی‌دهند، به‌خوبی از احساسات و عواطف خود و دلایل آن آگاهی دارند و تمام تلاش خود را در جهت حل مشکل‌شان انجام می‌دهند، همچنین آن‌ها دیگران را به خاطر مشکلاتشان سرزنش نمی‌کنند.


او اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های افراد دارای بلوغ عاطفی تحمل تنش است، مسائل کوچک این افراد را خیلی ناراحت نمی‌کند، دیگران به راحتی نمی‌توانند آن‌ها را عصبانی کنند و این افراد دارای مهارت مدیریت خشم هستند.
این روانشناس افزود: این افراد مهربان و با محبت هستند، اهل کینه، نفرت و انتقام گرفتن نیستند، از تجربیات و اشتباهات زندگی خود درس می‌گیرند، واقعیت‌های زندگی هر چقدر تلخ را می‌پذیرند و با آن‌ها در یک مدت زمان کوتاه سازگار می‌شوند، این افراد نقد پذیرند، حسرت زندگی گذشته خود را نمی‌خورند و سعی می‌کنند یک زندگی هدفمند با یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

زین‌الدینی با اشاره به اینکه افرادی که بلوغ عاطفی کافی ندارند، ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌های خود خیلی زود تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرند، همواره تلاش می‌کنند مرکز توجه دیگران باشند، مسئولیت شرایط و زندگی خود را نمی‌پذیرند، زود عصبانی می‌شوند و از کوره در می‌روند، مضطرب و بدبین هستند و نمی‌توانند به‌خوبی به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش دهند و واکنش مناسب نشان دهند، آن‌ها مهارت گوش دادن فعال ندارند.

زین الدینی گفت: افراد دارای بلوغ عاطفی در شرایط مختلف انعطاف‌پذیر و صبور هستند، نظرات و افکار دیگران را قضاوت نمی‌کنند، به شکل واقع بینانه نسبت به زندگی خوش‌بین و قدردان زحمات و محبت‌های دیگران و شوخ طبع هستند و زندگی هدفمندی دارند.

این روانشناس با بیان اینکه بلوغ عاطفی به فرد کمک می‌کند مسئولیت زندگی خود را بپذیرد، گفت: بلوغ عاطفی موجب می‌شود که فرد هدف و برنامه‌ریزی شخصی برای زندگی خود داشته باشد و یک زندگی شاد و سالم بسازد. همچنین موجب می‌شود که فرد به خود و دیگران احترام بگذارد و از زندگی خود لذت ببرد، اما باید گفت که پرورش بلوغ عاطفی نیازمند تمرین و ممارست فراوان است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا