دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - 23 Sep 2019
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۷
کد مطلب: 48173
۱
اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی «آموزش و پرورش» و «میراث‌فرهنگی»

«حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش شد+ سوابق

«حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش شد+ سوابق
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با دستور کار بررسی صلاحیت دو وزیر پیشنهادی «میراث فرهنگی و گردشگری» و «آموزش و پرورش»، موافقین و مخالفین علی‌اصغر مونسان و محسن حاجی‌میرزایی و همچنین دو وزیر پیشنهادی به ایراد نطق پرداختند و سپس رأی‌گیری از نمایندگان مجلس آغاز شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، صلاحیت محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کرده و در نهایت با ۲۰۰ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده به او رای اعتماد دادند.  
 
محسن حاجی میرزایی در جلسه علنی صبح امروز سه شنبه مجلس و در جریان دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: خیل عظیمی از نمایندگان پشتوانه آموزش و پرورش هستند که سعی می‌کنیم با استفاده از این ظرفیت وضعیت آموزش و پرورش را بهبود ببخشیم. همچنین مطالبات معلمان حق التدریسی و خرید خدمتی را محقق کرده و آیین نامه قانون مصوب مجلس برای استخدام را نیز تا پیش از مهر به تصویب دولت خواهیم رساند.



وی افزود:‌ توسعه مدارس دولتی و افزایش کیفیت آن جزء برنامه‌های من است اگرچه من مخالفتی با مدارس غیر دولتی ندارم، اما وظیفه دارم کیفیت مدارس دولتی را ارتقاء دهم تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند. ما باید با جو جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم. در حال حاضر یک دانش آموز از یک طرف خیابان نمی‌تواند به مدرسه آن طرف خیابان برود زیرا ضوابط منطقه بندی این اجازه را نمی‌دهد. در حالی که من معتقدم والدین باید امکان انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند.


وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: منابع زیر زمینی فراوان، تجهیزات گران قیمت سرمایه‌ای و فناوری‌های نو همگی مهم هستند اما انسان‌ها مهم‌تر هستند. زیرا این انسان‌ها هستند که آینده را می‌سازند و اگر ما آینده را نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.

وی بهبود جوامع و ایجاد رفاه در زندگی مردم را مسیر آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: معلمان و دانش آموزان پایه‌ریز تمدن نوین اسلامی هستند و هزینه کردن در آموزش و پرورش یک سرمایه گذاری بی نظیر است که اگر چه بازدهی آن طولانی و دیرپاتر است.

حاجی میرزایی با بیان این که انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشته و گام دوم را برداشته است، بر ضرورت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه تاکید کرد و گفت: آموزش و پرورش از سند خوبی برخوردار است که میثاق ملی ما برای ساختن انسان مستقل و شرافت مند است. ما توانسته‌ایم چتر آموزش و پرورش را در تمام ایران باز کنیم اما آن طور که شایسته این مرز و بوم است زمینه‌های لازم برای رشد و پرورش را فراهم نکرده‌ایم و بنیان‌های آموزشی ما آنچنان که باید باشد، نیست. متاسفانه آموزش‌های حافظه محور مهارت‌های یادگیری  و مساله را به حاشیه برده و محتوای درسی نیز جامعیت لازم را ندارد.

حاجی میرزایی با بیان این که روشهای آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش‌آموزان شود، خاطرنشان کرد:‌ اضطراب در مدرسه، علاقمندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می‌دهد لذا ما نیازمند محیطی آرام و امن برای معلم و دانش آموز هستیم. افزایش شادی و نشاط در مدرسه و آموزش مهارت‌ های زندگی و همچنین گسترش برنامه‌های پرورشی و تربیتی در صدر برنامه‌های من است و در این راستا از ظرفیت قانون پرورش فکری نیز استفاده خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه عدالت آموزشی خاطرنشان کرد:‌ همه نابرابری‌ها در سطوح قدرت و ثروت ریشه‌اش در نابرابری فذرصت‌های یادگیری است. در حالی که دسترسی به فرصت‌های برابر حق همه شهروندان است و ما باید برای آن تلاش کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تک تک دانش آموزان در مدارس دولتی حق دارند از سرانه سه و نیم میلیون تومانی استفاده کنند، اضافه کرد:‌ من با مشارکت اقتصاد دانان به مدل علمی برای فعال سازی تعاونی‌های معلمان در اداره مدارس رسیده‌ام که همگی متعهد به آموزش رایگان هستند و درآمد آنها هم از دولت است که این منجر به بهبود کیفیت آموزش می‌شود.
 
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید از آموزش فضای مجازی اختصاصی به صورت رایگان استفاده کند و امکان استفاده از فن آوری‌های نوین آموزشی در همه مناطق را فراهم کند، اضافه کرد: امروز به مدد تکنولوژی‌های جدید می‌توانیم دانش آموزان مناطق محروم را هم از توانمندی برخوردار کنیم.


وی مقابله با بازماندگی از تحصیل دانش آموزان را نیز از دغدغه‌های خود عنوان و خاطرنشان کرد:‌ اگر مدرسه خانه دوم دانش آموزان است خانواده هم مدرسه اول است و باید این دیوار حائل بین مدرسه و خانواده از بین برود.

حاجی میزایی با بیان این که ضامن اجرای اصل 15 قانون اساسی خواهد بود، تاکید کرد: ما ابتدا باید مسائل آزار دهنده و روی زمین مانده آموزش و پرورش را بهبود ببخشیم تا زمینه برای برداشتن گامهای بلند فراهم شود و آن توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است که الان بیمار است. آموزش و پرورش از بودجه‌ای که ضعف ساختاری دارد رنج می‌برد و باید برای اصلاح بودجه آن اقدام شود چرا که همیشه با یک سوم کسری بسته می‌شود در حالی که باید بر مبنای عملکرد و واقع بینانه تنظیم شود.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت تسریع در پرداخت مطالبات فرهنگیان تصریح کرد: این مشکل باید ریشه‌ای حل شود ما نیازمند این هستیم که بودجه واقع بینانه تنظیم شود. ما باید به حقوق معلمان فکر کنیم و آن را منظم پرداخت کنیم زیرا تاخیر در پرداخت حقوق معلم علاوه بر معیشت او، منزلت نظام آموزشی را به مخاطره می‌اندازد.
 
حاجی‌میرزایی گفت: معلم، کارمند نیست چرا که او جانشین همه نداشتن‌ها در جامعه است ضمن اینکه او می‌تواند همه نقص‌ها را جبران کند.

 
وزیر جدید آموزش و پرورش را بیشتر بشناسید
محسن حاجی‌میرزایی، متولد ۱۳۳۸در قم و دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، لیسانس علوم اجتماعی دانشگاه تهران، فوق‌لیسانس مدیریت از دانشگاه مدیریت دولتی است.

حاجی‌میرزایی مسئولیت‌های رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران، مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس جمهور، معاون بررسی‌های دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام معاون آموزش و معاون اداری و مالی سازمان نهضت سواد آموزی، مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سواد آموزی را تجربه کرده‌است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

حجم زیاد کتب درسی؛ عامل استرس دانش‌آموزان
لطفا هر شب شام بخورید!
جنایت خونین در عشق یک طرفه به دخترهمسایه
با کودکان «بیش فعال» در مدرسه چگونه رفتار کنیم؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد