کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شکر سلامت مغز را به خطر می‌اندازد

20 شهريور 1398 ساعت 14:14

مطالعات محققان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد مصرف شکر زیاد سوخت و سازهای کلیدی مرتبط با سلامت مغز را کاهش می‌دهد و از این طریق بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارد.


ميگنا: این مطالعه با بررسی مگس میوه نشان می‌دهد رژیم غذایی پر شکر با تغییر ترکیباتی بر سلامت مغز موثر است.وقتی مواد غذایی توسط بدن سوخت و ساز می‌شوند، به مولکول‌های کوچکی به نام متابولیت تجزیه می‌شوند که عملکردهای متفاوتی در بدن دارند که بخشی از آن تامین سوخت موردنیاز برای سلول‌ها و فعال‌کردن یا مهار تولید آنزیم است.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،این مطالعه به بررسی چگونگی تغییر متابولیت‌ها در مغز و بدن مگس میوه در حالت‌های سیری و گرسنگی پرداخته است.این مطالعه نشان می‌دهد ویژگی‌های متابولیت مگس میوه به سرعت در حالت‌های سیری و گرسنگی تغییر می‌کند و این تغییرات در مغز شدیدتر از بدن است.

در ادامه آمده است، مصرف رژیم غذایی پرشکر میزان متابولیت‌های NAA و کینورنین را در مغز کاهش می‌دهد. در این حالت مگس دیرتر سیر می‌شود و اشتهای بیشتری پیدا می‌کند. این دو متابولیت بر افزایش وزن نیز موثر هستند. از طرفی متابولیت کینورنین در افسردگی نقش دارد.

در ادامه آمده است متابولیت NAA بر حجم سلول‌های مغزی موثر است.ادامه تحقیقات نشان می‌دهد این متابولیت ها در سرطان و سایر بیماری ها نیز نقش دارند.محققان در تلاشند تا علاوه بر شناسایی این متابولیت‌ها، مسیرهای آنان را نیز مشخص کنند تا از این طریق بر الگوها و تاثیر آنان واقف شوند.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.


کد مطلب: 48248

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48248/شکر-سلامت-مغز-خطر-می-اندازد

میگنا
  https://www.migna.ir