سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۰
کد مطلب: 48255
۰

دلایل «فراموش کار شدن» افراد چیست؟!

دلایل «فراموش کار شدن» افراد چیست؟!
میگنا: عاطفه قنبری روان‌پزشک و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «بیماری فراموشی و رواج آن در بین افراد مختلف»، اظهار داشت: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌موضوع مهمی که این روزها وجود دارد این است که اکثر مردم فکر می‌کنند این نوع فراموشی با بیماری آلزایمر یکی است؛ البته این مشکل فراگیر است؛ در حالی که باید بگوییم این اصلا نشانه بیماری آلزایمر نیست؛ چراکه هیچ بیمار آلزایمری نمی‌گوید که فراموشی دارم و نگران باشد که آلزایمر گرفته است.

وی اضافه کرد: همین که ما احساس کنیم فراموشی داریم، نشانه این است که آلزایمر نداریم؛ بیماران آلزایمری هیچ وقت از فراموشی شکایت نمی‌کنند؛ چراکه مشخصه بیماران آلزایمری این است که از فراموشی‌شان آگاه نیستند.

این روان‌پزشک‌ متذکر شد:‌ اگر این موضوع را به بیماران آلزایمری بگوییم آنها دلیل تراشی می‌کنند و می‌گویند ما دچار فراموشی نیستیم؛ البته موضوع مهم این است که باید دو واژه را از هم افتراق بدهیم؛ یکی واژه توجه و دیگری واژه حافظه است و آنچه که اکثر افراد از آن شکایت دارند «اختلال توجه» است.

قنبری با اشاره به دلیل وجود اختلال توجه، ابراز داشت: برای آنکه ما اطلاعاتی را در مغزمان ثبت کنیم به چند مرحله نیاز داریم؛ اول اینکه توجه داشته باشیم تا این اطلاعات وارد شود، ثبت شده و در نهایت ذخیره شود؛ بیشترین اختلالی که مردم از آن شکایت می‌کنند مربوط به اختلال توجه است که آن نیز به خاطر شرایط فعلی زندگی ماست که پر از دغدغه، چند مسؤولیتی و نگرانی‌های زیاد است.

وی با ذکر مثالی درباره فراموشی در افراد، خاطرنشان کرد: برای نمونه فردی می‌گوید نمی‌دانم کلید خانه‌ام را کجا گذاشته‌ام و ما به چنین فردی می‌گوییم شما دقت نمی‌کنید و زمانی که کلید را در جایی می‌گذارید، فکرتان جای دیگری است و اصلا اطلاعات مربوط به آن ثبت نشده که بخواهد ذخیره و بازیابی شود که آن نیز به دلیل گرفتاری‌های ذهنی زیاد است.

این روان‌پزشک اظهار داشت: دلیل دوم به خاطر هجوم اطلاعات زیاد است؛ چراکه ما روزانه در معرض اطلاعات زیادی قرار داریم و مغزمان گنجایش ثبت همه این اطلاعات را ندارد. برای نمونه مردم به صورت مستمر مطالب و اخبار مختلف را از طریق گوشی همراه خود دریافت می‌کنند و همین هجوم زیاد اطلاعات باعث می‌شود، ثبت آن در مغز دچار مشکل شود.

قنبری متذکر شد: دلیل سوم این است که متاسفانه افراد تمرینات تقویت حافظه را انجام نمی‌دهند، برای نمونه ما عادت کرده‌ایم که مطالب را به صورت کوتاه بخوانیم؛در حالی که باید این اطلاعات به صورت کلی ثبت و ضبط شود.

وی تصریح کرد: باید به کتاب خواندن و فعالیت‌هایی که نیاز به توجه مستمر دارد روی بیاوریم، مانند حل کردن جدول و کتاب خواندن و توجه به این موضوعات باعث تقویت حافظه و عملکرد بهتر مغز می‌شود.

این روان‌پزشک اظهار داشت: موضوع دیگر توجه به سبک زندگی و نوع تغذیه است. وقتی ما ویتامین‌ها، میوه‌جات و سبزیجات مورد نیاز بدن را استفاده نکنیم، فعالیت‌های فیزیکی که حداقل باید در روز نیم ساعت به شکلی که تپش قلب ایجاد شود را نداریم یا در معرض سموم و آلودگی هوا قرار داریم، همه این موارد می‌تواند مشکلاتی برای ما ایجاد کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو