جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ / ۲۰:۰۰
کد مطلب: 48301
۰

آموزش برنامه‌ریزی روزانه و طرح‌‌ریزی برای یک برنامه‌ روزانه

آموزش برنامه‌ریزی روزانه و طرح‌‌ریزی برای یک برنامه‌ روزانه
میگنا: در این بخش ۶ مرحله برای یک برنامه ریزی موفق را به شما معرفی می کنیم. سعی کنید برای خودتان جدول کشیده و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتتان را به ان اضافه کنید.

مشخص کنید روزتان را چگونه می‌ گذرانید
شما برای داشتن یک برنامه ریزی روزانه موفق باید فهرستی از کارهای هرروزتان تعیین کند. مثلا امروز میخواهید به دانشگاه بروید، به خرید بروید یا ... همچنین زمان تقریبی ان را هم باید پیش بینی کرده و تعیین کنید تا بتواند به همه کارها با هم برسید. البته یادتان باشد همه کارها را نباید برای امروز بگذارید و بین روزهای هفته تقسیمش کنید.

برای هرروز باید زمان استراحت و تقریح را هم به اندازه کافی بگذارید. همه‌ کارهایی را که انجام می‌ دهید دقیق یادداشت کنید. همچنین باید یادتان باشد که به زمان‌ های آزادتان و کارهایی که در این اوقات انجام می‌دهید، توجه کنید. فهرستی از همه‌ی فعالیت‌های‌تان و مدت زمان انجام هر یک تهیه کنید. زمان استراحت نه باید ان قدر زیاد باشد که به هیچ کار نرسید و نه انقدر کم که خسته و افسرده شوید.

زمانی که در رفت‌و‌آمد برای کار، دانشگاه و…هستید تخمین بزنید
شما یک زمان را باید برای رسیدن به مقصد بگذارید و یک زمان را برای حضور در مقصد. این زمان رفن و امد را حتما تقریبی حساب کرده و در برنامه خود بنویسید. خب مسلما این زمان هم جزو ۲۴ ساعت است و از ان کم میکند.

مشخص کنید چه زمانی بیشترین بهره‌ور‌ی را دارید
هر شخصی در یک زمان بهره وری بیشتری دارد و میتواند کارهایش را مفید تر انجام دهد. شما باید این زمان را تشخیص داده و کارهای مهم را برای ان زمان بگذارید. همچنین ترتیب انجام کارها در آموزش برنامه ریزی روزانه اهمیت زیادی دارد.  بهتر است کارهای مهم‌ را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند در زمان‌هایی انجام دهید که بیشترین بهره‌وری را دارید. بیشتر افراد صبح‌ها بهتر کار می‌کنند و بعدازظهر‌ها را به دیگر کارها می پردازند.

بدانید که عادت‌های شما زندگی روزمره‌ تان را تحت تأثیر میگذارد
عادت های خوب و بد نقش مهمی در رسیدن یا نرسیدن به اهداف شما دارند. گاهی عادت های بدی داریم که اجازه نمی دهد به بقیه اهداف برسیم یا مثلا ما را از شاد بودن دور می کند یا … همچنین برخی عادات هستند که سرعت ما را در رسیدن به اهدافمان بیشتر می کند. شما باید عادت های بد  و خوب را شناسایی کرده، سپس عادت های بد را کاهش داده و عادت های خوب را تقویت کنید.

ممکن است عادت داشته باشید وقت زیادی را برای انجام کار مورد علاقه‌ تان بگذارید در حدی که برای کارهای دیگر از جمله اهداف بلندمدت‌ تان دیگر انرژی نداشته باشید.

در برخی موارد هم چنان غرق در کارتان و تأمین خواسته‌های دیگران می‌شوید که زمانی برای استراحت و رسیدگی به خودتان ندارید. هر دوی اینها به یک اندازه آسیب‌رسان هستند. پس مهم است که بدانید عادت‌های‌تان چطور بر زندگی شما تأثیر می‌گذارند.

از وقت‌های تلف‌شده بکاهید
نباید اجازه دهید که وقتتان هدر برود. تفریح کردن با هدر دادن وقت فرق دارد. گاهی تفریح می کنیم تا خستگی مان در رود و انرزی بگیریم تا دوباره سراغ برنامه ریزی مان برویم . اما گاهی واقعا وقتمان هدر می رود.

مسلما بسیاری از کارهای ما هدر دادن وقتمان است. برخی از آنها الزامی است و نمی شود حذفش کرد. مثل رفت‌و‌آمد به محل کار یا مراجعه به ادار‌ه‌ ای خاص در شلوغ‌ ترین ساعت روز. برنامه‌ ریزی روزانه تان را بررسی کنید و ببینید آیا امکان دارد با ایجاد تغییرات از اتلاف وقت بکاهید. اگر امکان تغییر کارها نیست شاید بد نباشد در صورت امکان برخی کارها را در وقت‌های تلف شده‌تان انجام بدهید، مثلا می‌توانید صبحانه‌ تان یا چک کردن ایمیل تان یا … را در این ایام انجام دهید.

برنامه‌ هر روز را شب پیش بریزید
برنامه هر روز را دیشب بریزید. تا از اول صبح شروع به انجام برنامه روز مره تان کنید. نه اینکه تازه صبح پاشوید و انرزی تان را صرف برنامه ریزی کردن کنید. بهتر است از پیش برای روزتان برنامه ریزی کنید. اگر تجربه‌ای در برنامه ریزی روزانه ندارید، احتمالا مدتی طول می‌کشد تا از عهده‌ی یک برنامه ریزی خوب و بی‌نقص بربیایید. بهتر است یک برنامه‌ موقتی از ترتیب کارها و زمان لازم برای هر یک تهیه کنید.
 
مرجع : طبنا (خبرگزاری سلامت)
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند