جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ / ۰۷:۰۴
کد مطلب: 48311
۱

دانش‎‌آموزان چگونه می‌توانند تغییر رشته بدهند؟

دانش‎‌آموزان چگونه می‌توانند تغییر رشته بدهند؟
عباس سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش متوسطه دوم درباره روند ثبت نام دانش‌ آموزان پایه دهم برای سال تحصیلی جدید اظهار کرد: با توجه به اینکه اکنون در زمان اوج ثبت‌نام‌ها قرار داریم و بر اساس هدف‌گذاری‌ها باید تا پایان برنامه ششم توسعه آموزش‌های مهارتی سهمی ۵۰ درصدی در پوشش تحصیلی داشته باشند امسال در برنامه‌ها پوشش ۳۷/۳۵ درصدی را در نظر گرفتیم که این هدف‌گذاری سالیانه تا امروز محقق نشده است.

او ادامه داد: البته تعدادی از دانش‌آموزان در سامانه سناد هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند، اما به هر طریق باید طبق هدف‌گذاری‌های سالیانه پیش رویم تا مطابق ماده ۶۶ برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۰ به پوشش ۵۰ درصدی برسیم.

سلطانیان درباره وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان قبولی شهریور گفت: این دانش‌آموزان همانند دانش‌آموزان قبولی خرداد بعد از کسب نمره قبولی در مدارس ثبت‌نام می‌شوند و با توجه به کسب نمرات تخصصی می‌تواند رشته‌ای خاص را برای تحصیل انتخاب کنند و روند هدایت تحصیلی برای این دانش‌آموزان با دیگران تفاوتی ندارد.


مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری افزود: در حال حاضر در پایه دهم شاخه نظری، ۴۳% از دانش آموزان در رشته انسانی، ۴۱% در رشته تجربی و حدود ۱۵% در رشته ریاضی فیزیک مشغول به تحصیل هستند. اگر بخواهیم از نظر کلی تمام شاخه‌ها بررسی کنیم، دانش آموزانی که در پایه نهم حدود یک میلیون نفر هستند، وقتی وارد پایه دهم می‌شوند توزیع آنها در تمام رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، علوم و معارف، هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و یا هنرستان‌های کار دانش به این ترتیب است که حدود ۲۸/۴۱% از دانش آموزان در رشته تجربی، حدود ۲۶% در رشته انسانی و حدود ۱۰% در رشته ریاضی هستند.

سلطانیان با بیان اینکه امسال حدود ۶۳۷ هزار نفر دانش آموز رشته تجربی در کنکور شرکت کرده بودند، گفت: نتایج کنکور نشان می‌دهد که حدود ۲۷% از دانش‌آموزان رشته تجربی قبول می‌شوند و بقیه پشت کنکور باقی می‌مانند و معنایش این است که ۹۰% این دانش آموزان برای قبول شدن در رشته‌های پزشکی کنکور می‌دهند و چون ظرفیت این رشته‌ها محدود است پشت کنکور می‌مانند، از طرفی مهارت هم ندارند و به خیل بیکاران کشور اضافه می‌شوند. به همین دلیل از ابتدای سال بحث آشنا کردن دانش‌آموزان و خانواده‌ها را با رشته‌های تحصیلی آغاز و روی این مورد بسیار کار کردیم.

وی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم دانش‌آموزان برای ورود به رشته ریاضی در بحث هدایت تحصیلی منعی ندارند یعنی برای اینکه دانش‌آموزان مستعد، دغدغه ثبت نام هم نداشته باشند، ورود به رشته ریاضی را به شرط اینکه دانش‌آموز بر اساس ضوابط هدایت تحصیلی کف امتیاز لازم را آورده باشند، اولویت الف قرار داده‌ایم؛ یعنی همه دانش آموزانی که شرایط لازم برای احراز رشته را داشته باشند می‌توانند خیلی راحت در رشته ریاضی ثبت نام کنند. مسائلی مانند تبلیغات گسترده برای رشته تجربی، تمایل خانواده‌ها، تبلیغات صدا و سیما و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود که در هدایت دانش‌آموزان برای رشته ریاضی در این چند سال اخیر دچار مشکل شویم.

او با اشاره به اینکه انتقادهایی به هدایت تحصیلی وارد شده است، گفت: طی دو سه سال اخیر که فرایند هدایت تحصیلی شروع شد، انتقادات زیادی وجود داشت که شاید آموزش و پرورش، دانش‌آموزان را برای ورود به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اجبار می‌کند؛ در صورتی که چنین اتفاقی نیفتاده است، فضا هم کاملا باز است تا دانش آموزان بر اساس علاقه و آگاهی خود بتوانند انتخاب رشته کنند. متاسفانه بعضا شاهدیم دانش آموزانی که انتخاب رشته می‌کنند و از آنجا که برای ورود به برخی رشته‌ها اصرار دارند، در پایان پایه دهم یا یازدهم درخواست تغییر رشته می‌دهند؛ در واقع به این درک می‌رسند که نمی‌توانند در آن رشته تحصیل کنند.


تهیه دستورالعمل‌های مجزا برای تغییر رشته
سلطانیان گفت: ما دانش آموزان زیادی داریم که وارد رشته تجربی می‌شوند علی رغم این که بارها توصیه می‌کنیم نمرات شما در حد متوسط است؛ اگر وارد رشته تجربی بشوید شاید نتوانید موفق شوید. اگر این دانش آموز بر اساس نمراتش وارد رشته انسانی یا مدارس فنی حرفه‌ای شود خروجی بهتری خواهد داشت و توفیق بیشتری کسب خواهد کرد. این دانش آموز وارد رشته تجربی می‌شود و نمرات پایه دهم او به شدت پایین می‌آید، در نهایت به پایه دهم و یازدهم که می‌رسد درخواست تغییر رشته می‌دهد. از طرفی چون این دانش‌آموزان دروس کارگاهی را نگذرانده‌اند، رفتنشان به رشته فنی و حرفه‌ای به سادگی امکان پذیر نیست و از نظر درسی عقب می‌افتند.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه دوم درباره روند تغییر رشته گفت: برای تغییر رشته دانش‌آموزان دو دستورالعمل در نظر گرفتیم و با توجه به اینکه این فرایند برای دانش‌آموزان متوسطه دوم انجام می‌شود شرایط از دهم به یازدهم و پایه یازدهم به دوازدهم متفاوت است.

او ادامه داد: در تغییر رشته از پایه دهم به یازدهم هر دانش‌آموزی که خواهان تغییر رشته و شاخه باشد باید در ۴ عنوان درسی متناسب با رشته مقصد آزمون داده و در صورت موفقیت امکان تغییر رشته دارد.

سلطانیان افزود: افراد در تغییر رشته از پایه یازدهم به دوازدهم تنها دانش‌آموز در شاخه نظری امکان تغییر رشته دارد و باید دروس به رشته مبدأ را حداکثر تا پایان دوره تحصیلی خود بگذراند.

مدیر کل دفتر آموزش متوسطه دوم در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ابلاغ دستور العمل تطبیقی دانش‌آموزان بزرگسال در نظام آموزشی جدید هم اشاره و اظهار کرد: دستورالعمل جدید با توجه به تغییر روال آموزشی به مدارس ارسال شده است و منطبق با نظام آموزشی جدید انجام می‌شود.
 
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری در پایان اظهار داشت: اگر همه این موارد را با هم جمع کنیم و کنار هم قرار دهیم، اهمیت هدایت تحصیلی در پایه نهم که مهمترین انتخاب دانش آموزان در طول دوران زندگیشان است، چون به شغل و ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی منجر می شود، خود را نشان می‌دهد.امیدواریم همه کمک کنند تا بتوانیم یک روند اصولی و درست را برای هدایت تحصیلی خوب رقم بزنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.