کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با کودکان «بیش فعال» در مدرسه چگونه رفتار کنیم؟

خبرگزاری فارس , 31 شهريور 1398 ساعت 15:05

يك روانپزشک کودکان گفت:‌ بهتر است کودکان بیش‌فعال در ردیف اول کلاس بنشینند و از نشاندن این کودکان در مکان‌هایی که ممکن است حواس آنها را پرت کند خودداری شود.


ميگنا: دكتر مهشید رابطیان فوق تخصص روانپزشکی کودک درباره روش‌های کنترل کودکان دارای نقص توجه یا بیش‌فعال در مدرسه توضیح داد: عموم کودکان در چند هفته نخستین آغاز مدارس از هیجان یا اضطراب برخوردارند و ممکن است قوانین و چارچوب‌های مدرسه را رعایت نکنند.

وی افزود: والدیدن باید قبل از شروع مدرسه آموزش‌های لازم را برای کودک توضیح دهند و همچنین مربیان و معلمان با صبر و حوصله با این کودکان برخورد کنند.

برخورد نامناسب، تند یا منفی و دادن تذکرهای شدید به کودک منجر به افزایش استرس کودکان می‌شود و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه از کودک سر بزند.

اين روانپزشك با بیان اینکه 10 درصد کودکان سنین ابتدایی به اختلال بیش‌فعالی مبتلا هستند، اظهار داشت: اعلائم این مشکل با ورود کودک به مدرسه بیشتر نمایان می‌شود به طوری که ممکن است کودک قوانین مدرسه را رعایت نکند که در این شرایط باید مربی رفتار کودک را تحت نظر قرار دهد و اگر علائم بیش‌فعالی را مشاهده کرد کودک را به مراکز مشاوره ارجاع دهد.

اختلال بیش‌فعالی اکثراً زمینه ژنتیکی دارند اما یکسری عوامل عمومی مانند دیابت، وزن کم جنین و عوارض بارداری ممکن است در بروز این اختلال تأثیرگذار باشد.

این روانپزشک کودکان با بیان اینکه علائم بیش‌فعالی معمولاً از سنین کمتر از 12 سال خود را نشان می‌دهد، گفت: عموم این علائم از دو سالگی نمایان می‌شود و والدین می‌توانند درمان را از همان دوران آغاز کنند.

باید توجه داشته باشید که اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی با یکدیگر تفاوت دارد به طوری که کودکی که شیطنت بسیار زیادی دارد به اختلال بیش‌فعالی مبتلا بوده و کودکی که در زمان انجام تکالیف خود دقت و توجه کافی را از خود نشان نمی‌دهد دارای اختلال نقص توجه است.

والدین باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند، همچنین مراکز ما معمولاً برای مربیان چندین جلسه آموزشی برگزار می‌کند.

این روانپزشک کودکان گفت: بهتر است کودکان بیش‌فعال در ردیف اول کلاس بنشینند و از نشستن در مکان‌هایی که ممکن است حواس آنها را پرت کرده خودداری کنند. همچنین تکالیف این دانش‌آموزان باید بسیار آهسته به آنها ارائه شود.


رابطیان ادامه داد: میزان تکالیف باید در حد توانایی آنها باشد و والدین در منزل لوازم مورد نیاز برای انجام تکلیف را در اختیار کودک قرار دهند تا از بهانه‌گیری کودک برای انجام ندادن تکالیف جلوگیری شود.

وی در پایان گفت: درمان این کودکان باید از سن قبل از 12 سالگی آغاز شود و اصل و پایه این درمان مصرف داروهای مورد نیاز است.

توضيحات بيشتر:
کودکان بیش فعال معمولا قبل از ورود به مدرسه و از حدود ۳ سالگی به بعد شناسایی می شوند. از علائم این اختلال پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز ، رفتارهای تکانشی و ناگهانی است که در این کودکان دیده می شود.

بیش فعالی یک نوع اختلال شایع است که ۸ تا ۱۰ درصد کودکان به آن مبتلا هستند. این نوع اختلال در پسرها شایع تر از دخترها است و تاکنون دلیل مشخصی برای بروز آن پیدا نشده است. از جمله توصیه هایی که به مادران می شود این است که به هیچ عنوان از تنبیه بدنی استفاده نکنند زیرا سبب تشدید این اختلال در کودک می شود و اگر فرزندانشان در سنین مدرسه هستند، حتما با معلم و ناظم مدرسه صحبت کنند تا با آنها همکاری شود. اگر این اختلال در کودکان درمان نشود؛ در نوجوانی و سنین بزرگسالی شخصیت های افسرده ای خواهند داشت و معمولا بزهکاری و رفتارهای ناهنجار اجتماعی در آنها مشاهده می شود.


کد مطلب: 48332

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48332/کودکان-بیش-فعال-مدرسه-چگونه-رفتار-کنیم

میگنا
  https://www.migna.ir