سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ / ۱۴:۴۸
کد مطلب: 48345
۲

برگزاری نخستین دوره آموزشی روان‌شناسی سرطان در اصفهان

برگزاری نخستین دوره آموزشی روان‌شناسی سرطان در اصفهان
میگنا: مسئول کلینیک سایکوانکولوژی دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان و معاون فنی مکسا اظهار کرد: این دوره آموزشی روان‌شناسی سرطان که با همکاری دانشگاه فرایبورگ آلمان مختص روانپزشکان و روانشناسان در ایران است، در مرکز تحقیقات روان‌تنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود.

دكتر محمدرضا شعربافچی، افزود: بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج همچون سرطان، از ابتدای ابتلا به بیماری و در طول مسیر درمان نیاز به دریافت خدمات روان شناختی دارند.

وی ادامه داد: این بیماران، در طول بیماری با استرس‌ها و چالش‌های فراوان روانی روبه رو می‌شوند و در مراحل مختلف درمان نیازمند دریافت مراقبت روان‌شناختی استاندارد شامل مدیریت استرس، کمک برای تطابق حداکثری با بیماری، مراقبت خانوادگی، مشاوره و روان درمانی و حتی درمان دارویی هستند.

مسئول کلینیک سایکوانکولوژی دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان تصریح کرد: این حمایت‌ها از ابتدای تشخیص بیماری آغاز می‌شود و در دوران درمان فعال از جمله شیمی درمانی، پرتو درمانی و سپس دوران نقاهت و یا مراحل پایانی زندگی و حتی پس از پایان زندگی برای خانواده بیمار ادامه می‌یابد.

وی در خصوص رویکردی با نام "مراقبت حمایتی و تسکینی" که هدف آن کاهش درد و رنج و افزایش کیفیت زندگی در بیماران و همراهان بیماران مبتلا به بیماری‌های تهدید کننده حیات است، گفت: مراقبت و حمایت شامل تمام انواع بیماری‌های تهدید کننده حیات است، اما انواع سرطان‌ها جزء شایع‌ترین و مهم‌ترین‌های این گروه از بیماری‌ها هستند. علم روان‌شناسی سرطان نیز مختص بیماری سرطان به عنوان یکی از دشوارترین بیماری‌ها در بین بیماری‌های تهدید کننده حیات است.

مسئول گروه پروژه همکاری با دانشگاه فرایبورگ آلمان، تصریح کرد: به دلیل اینکه روان‌شناس و روانپزشک آموزش دیده در حوزه روان شناسی سرطان در ایران بسیار اندک هستند، این پروژه با دانشگاه فرایبورگ آلمان برای آموزش افراد صاحب صلاحیت در این حوزه فراهم شده است.

وی در توضیح جزئیات این همکاری گفت: این قرارداد چهار ساله است که در سال نخست برنامه‌ریزی و تدوین محتوای دوره آموزشی انجام شده است و شروع این قرارداد با کنفرانس و سمپوزیوم بین‌المللی سایکوانکولوژی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از اساتید دانشگاه های فرایبورگ آلمان، دانشگاه بروکسل بلژیک و علوم پزشکی اصفهان، مشهد، تهران و ... در تیر ماه امسال برگزار شد.

شعربافچی هدف این همایش را آگاه سازی متخصصان در زمینه مشکلات روان‌شناختی بیماران مبتلا به سرطان، تدوین موضوع، برگزاری کارگروه‌هایی برای تعیین نقاط اصلی تفاوت در آموزش روان‌شناسی سرطان و تفاوت‌های فرهنگی در کشورهای غربی و ایران و در نهایت استخراج اصلاحات مورد نیاز برای تکمیل دوره آموزشی اعلام کرد.

وی افزود: این دوره آموزشی برای روانپزشکان و روانشناسان به صورت حضوری در اصفهان و فرایبورگ آلمان و همچنین آموزش مجازی با حضور اساتید آلمانی، بلژیکی و ایرانی، برای مدت حدود یک سال برگزار شده و در فاز نخست تا سه سال ادامه خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد