کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگ پنهان جامعه ایرانی با مشکلات روانی:

سلامت روانی جامعه ایران در آستانه خطر است

سیناپرس , 6 مهر 1398 ساعت 12:00

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: متاسفانه اکنون به سلامت جسمی بیش از سلامت روحی پرداخته می شود، این مساله باعث شده تا درصد بالایی از جامعه ایرانی به نوعی با انواع مختلفی از مشکلات روحی و روانی درگیر باشند.


میگنا: فرج حسینیان، روانشناس، سلامت روانی جامعه ایران را در آستانه خطر دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس گفت: آمار رسمی مراجعه کننده بابت دریافت خدمات روانپزشکی حدود ۲۵ درصد اعلام شده، اما در آمار مشکلات روانی روزمره رقم بسیار بالاتری گزارش شده است.

وی دراین راستا با اشاره به فعالیت‌ های جهاد دانشگاهی، عنوان کرد: هم اکنون هریک از واحدهای جهاد دانشگاهی با توجه به سیاست های کلی این نهاد ماموریت های ویژه ای دارند. در حال حاضر دو ماموریت اصلی (پرداختن به حوزه سلامت روان و سالمندی) نیز به واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی محول شده است؛ دو موضوع مهمی که اکنون به صورت جدی به آنها پرداخته نمی شود.

دبیر اجرایی فراکسیون کودک و نوجوان مجلس شورای اسلامی به اهمیت این دو ماموریت اشاره کرد و افزود: طی سالیان گذشته در حوزه سلامت جسمی، کارهای بسیار خوبی در ساختار بهداشت و درمان کشور انجام شده اما سلامت روان به صورت جدی مغفول باقی مانده است. در حالی که اگر یک تعریف درست از انسان و زندگی سالم داشته باشیم، انسان باید هم از سلامت جسمی و هم سلامت روحی و روانی خوبی برخوردار باشد.

این روان شناس با بیان اینکه متاسفانه در بحث سلامت روانی، جامعه با مشکلات زیادی مواجه است، تصریح کرد: طبق آمارها، جامعه ایران، شاد نیست. جامعه ای است که حدود 25 درصد افراد آن دچار انواع مختلف افسردگی هستند. از نظر پرخاشگری، ایران رتبه دوم یا سوم جهانی را به خود اختصاص داده است. همچنین ما به شدت جامعه مضطربی داریم و افراد جامعه دچار اضطراب های شدید و جدی هستند.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: هرچند طی ده تا پانزده سال گذشته برای پرداختن به مباحث روان شناسی جامعه، سازمان نظام روان شناسی و مشاوره تشکیل شده است و دانشگاه‌های روان شناسی فعالی نیز در سطح جامعه وجود دارند که هدف اصلی آنها تربیت دانشجویان است اما متاسفانه به دلیل جسمی محور بودن ساختار بهداشت و درمان، مباحث و مشکلات جسمی در اولویت نخست قرار دارد و این مساله باعث شده تا به مباحث روحی و روانی جامعه به میزان لازم پرداخته نشود.

وی گفت: اهمیت این مساله باعث شد تا جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی به این قضیه ورود کند و با برنامه ریزی و برقراری ارتباط با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام روان شناسی و دانشکده‌ های حوزه روانشناسی و انجمن های علمی، یک ساختار پویا و فعال برای پرداختن به بحث های سلامت روان جامعه ایجاد کند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: هم اکنون ما برای تحقق این موضوع، کارگروه های مختلفی از جمله «کودک»،« نوجوان»، «سلامت خانواده»، «سالمندی»، «روان شناسی تغذیه»، «روان شناسی اعتیاد»، «هنر درمانی» و «فناوری های نوین در سلامت روان» را برای حوزه های روانشناسی و روانپزشکی تعریف کرده و از فارغ التحصیلان این حوزه  نیز دعوت به همکاری کرده ایم؛ این فارغ‌التحصیلان در این کارگروه ها در حال ساماندهی هستند تا بتوانیم فعالیت‌ های چندبعدی و چندوجهی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه هریک از این کارگروه‌ها شامل تعدادی از متخصصان حوزه روان شناسی، مشاوره و روان پزشکی هستند که فعالیت های مختلفی را دنبال می کنند، گفت: یکی از ابعاد کاری آنها آموزش است، در بحث آموزش به صورت مستمر کارگاه‌هایی را برگزار می کنیم که باعث دانش افزایی عموم مردم و متخصصان می شود.

حسینیان گفت: متاسفانه هم اکنون بسیاری از خروجی‌ های دانشگاه‌ های ما کاربردی نیستند یعنی فارغ‌التحصیلان پس از اخذ مدرک تحصیلی، نمی‌ توانند دانش خود را در عملکرد روزانه بکار بگیرند. ما قصد داریم با برپایی این کارگاه ها، به دانش آموختگان در فراگیری کامل و کاربردی دانش کمک کنیم. برپایی کارگاه های مهارت زندگی، مهارت های فرزند پروری، مهارت های زوجین، رشد شخصی و سایر کارگروه ها ویژه عموم افراد جامعه نیز باعث می شود تا افراد زندگی شان را بهبود بخشند.

وی تصریح کرد: علاوه بر بعد آموزشی، ما به دنبال انجام بحث های پژوهشی در حوزه سلامت روان هستیم یعنی در حوزه سلامت روان بتوانیم تولید دانش داشته باشیم. متاسفانه بسیاری از دانش هایی که ما اکنون در حوزه سلامت روان داریم با دو مشکل جدی مواجه هستند. یک، بومی نیستند؛ بسیاری از دانش های حوزه سلامت روان ما ترجمه شده متون خارجی است. دوم، تاخیری هستند؛ بسیاری از کتاب های دانشگاهی که اکنون در دانشگاه ها تدریس می شوند، عمدتا ترجمه شده حداقل 5تا 10 سال گذشته هستند. این در حالی است که شتاب تولید علم در جهان بسیار زیاد است و ما از بحث دانش جهانی عقب مانده ایم.

وی گفت: ذهنیت ما در بحث سلامت روان این است که بتوانیم دانش بومی دست اول تولید کنیم. شاید این کاری که ما اکنون آغاز کرده ایم با گذشت زمان جواب بدهد اما این مساله جزو برنامه های جدی ما قرار گرفته است. پژوهش هایی که اکنون ما در این مرکز انجام می دهیم، از جمله پژوهش هایی هستند که به سمت کاربردی شدن پیش می روند.

دکتر حسینیان در خاتمه تاکید کرد:  در بعد سوم نیز به مباحث تشخیصی و درمانی می پردازیم. در بحث تشخیصی برنامه هایی پیرامون تشخیص سنتی و تشخیص با فناوری های نوین داریم. حتی در بحث درمان نیز سعی کرده ایم با تلفیق مباحث سنتی و فناوری های نوین، بحث درمان را پیش ببریم.

گزارش: فرزانه صدقی
 


کد مطلب: 48385

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48385/سلامت-روانی-جامعه-ایران-آستانه-خطر

میگنا
  https://www.migna.ir