کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ارتقاء سلامت روان، نشاط اجتماعي

شعار و روزشمار هفته بهداشت روان 1398 اعلام شد

18 مهر 1398 ساعت 17:03

This year, the World Federation for Mental Health (WFMH) has decided to make “suicide prevention” the main theme of World Mental Health Day

امسال ، فدراسیون جهانی بهداشت روانی (WFMH) تصمیم گرفته است "پیشگیری از خودکشی" را به عنوان اصلی موضوع روز جهانی بهداشت روان تبدیل کند.


میگنا: امروز ۱۰ اکتبر، ۱۸ مهر، روز جهانی سلامت روان است. بنابراین با خودآگاهی و خودمراقبتی، این روز را به رسمیت بشناسیم.
شعار جهانی سال 2019 هم درباب پیشگیری از خودکشی است؛ طبق آمار WHO ، بیش از 800000 نفر در سال با خودکشی جان خود را از دست می دهند و این امر را عامل اصلی مرگ در بین افراد 15 تا 29 ساله می داند.
 

اغلب باور بر این است که فقط بزرگسالان هستند که افکار و رفتارهای خودکشی نشان می دهند، اما باید دانست که بسیاری از کودکان و نوجوانان در نتیجه خشونت، سوءاستفاده جنسی، زورگویی و حمله سایبری با این نوع رفتارها درگیر می شوند.
 
خودکشی یک مشکل بهداشت جهانی است که شایسته توجه همه دست اندرکاران در حوزه سلامت روان از جمله سازمان های علمی و حرفه ای، سازمان های متولی سلامت روان، خانواده های آنها و دانشگاه ها است.

این سزاوار توجه ویژه ای از سوی مقامات بهداشتی و درمانی  است ، زیرا این وظیفه آنها است که سیاست ها و دستورالعملهایی را با هدف ایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از خودکشی و ارتقاء سلامت روانی در جامعه تهیه کنند.

نقش رسانه های ارتباطی چاپی و دیداری- شنیداری و رسانه های اجتماعی از اهمیت کمتری برخوردار نیست، زیرا مشارکت آنها بسته به نحوه رسیدگی به این موضوع می تواند تأثیرات مثبت و منفی داشته باشد.
 
جذب مردم به موضوعی که تمایل به تابو بودن آن دارند و بسیاری از آنها عقاید اشتباه و تعصب دارند، به جامعه کمک می کند تا در مورد عوامل خطرساز اطلاعاتی کسب کند تا بتواند آنها را شناسایی و آموزش ببینند.
 

خوشبختانه در ایران آمار و نرخ خودکشی به علت اعتقادات مذهبی و اصول اخلاقی بسیار پایین تر از حد جهانی است و همین امر باعث شد  از سوی وزارت بهداشت یک شعار ملی برای هفته بهداشت روان 1398 تحت عنوان:" ارتقاء سلامت روان، نشاط اجتماعي "انتخاب گردد.

بر این اساس بصورت نمادین روزشمار و عناوین هفته سلامت روان (18 الی 24 مهر ماه) به شرح زیر اعلام شده است: 
1. پنجشنبه 18 مهر: نقش خود مراقبتي در نشاط اجتماعي
2.جمعه 19 مهر: نقش آموزه هاي ديني، فرهنگ و معنويت در ارتقاء سلامت روان و نشاط اجتماعي
3.شنبه 20 مهر: تحكيم خانواده، جامعه با نشاط
4.يكشنبه 21 مهر: ارتقاي سلامت روان و نشاط اجتماعي
5.دوشنبه 22 مهر: نقش مهارت هاي زندگي در ارتقاء سلامت روان و نشاط اجتماعي
6.سه شنبه 23 مهر: عوامل اجتماعي تعيين كننده هاي سلامت و نقش آن در نشاط اجتماعي
7.چهارشنبه 24 مهر: جايگاه رسانه و شبكه هاي اجتماعي در افزايش نشاط


 
گفتنی است در هفته بهداشت روان موضوعاتی مانند تاب آوری، کنترل خشم،انگ زدایی از بیماری های روانی،نقش خودمراقبتی در نشاط اجتماعی، معنویت در سلامت روان، فرزندپروری،تحکیم خانواده،آموزش مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد مورد توجه قرار می‌گیرد. روز جهانی بهداشت روانی با همدلی آگاهی جامعه جهانی را جشن می گیرد ، با یک صدای متحد ، به آنها کمک می کند که با داشتن توانمندی در انجام اقدامات و ایجاد تغییر پایدار ، امیدوار باشند.


کد مطلب: 48521

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48521/شعار-روزشمار-هفته-بهداشت-روان-1398-اعلام

میگنا
  https://www.migna.ir