سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - 22 Oct 2019
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۰
کد مطلب: 48537
۲

بیشترین فراوانی اضطراب و افسردگی در كدام افراد است؟!

بیشترین فراوانی اضطراب و افسردگی در كدام افراد است؟!
میگنا: دكتر غلامعلی افروز بزرگترین و شایع ترین اختلالات روانی در جهان را اضطراب و افسردگی دانست و گفت: در واقع این اختلالات بیشترین فراوانی را در حوزه سلامت روان دارند که ریشه اضطراب و افسردگی ناامنی روانی، کلافگی فکری، کوفتگی ذهنی، بی اشتهایی حیاتی، نتیجه مداری، ناکامی های مکرر، کاهش اعتماد به نفس، کاهش احساس خود ارزشمندی، فقر انگیزشی و عدم برخورداری از اندیشه تلاش مداری و نشاط معنوی است.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پاسخ به اینکه استرس و افسردگی در چه اقشار و مشاغلی شایع تر است؟ گفت: پژوهش های انجام شده در حوزه سلامت روان حاکی از آن است که بیشترین فراوانی استرس و افسردگی در افراد ناشنوا وجود دارد، زیرا آنها از شنیدن صوت محروم هستند و در زندگی خود احساس خلاء و اضطراب اجتماعی می کنند.

در واقع آنها دچار معلولیت پنهانی هستند که ممکن است در برخورد مستقیم با مردم نتوانند تعامل مطلوب داشته باشند.
همچنین آسیب دیدگان نخاعی و حرکتی نسبت به سایر اقشار افسردگی بیشتری دارند.

افروز ادامه داد: همچنین زنان متاهلی که بیش از ده سال از زندگی مشترک آنها می گذرد و دارای تجارب زیادی از ناکامی های روانی- جنسی هستند نیز نسبت به دیگران از استرس و افسردگی بالاتری برخوردارند، زیرا آنها علی رغم وجود بعضی ناکامی ها صبورانه زندگی می کنند.

در این حالت فقر جاذبه های روانی- رفتاری و جنسی در خانه ها حاکم می شود که اگر رضایت مندی زوجین افزایش یابد، افسردگی و استرس آنها کاهش می یابد.

رییس فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان درمانی در ادامه در پاسخ به این سوال که عموما چه مشاغلی سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد؟ اظهار کرد: استرس و افسردگی در مشاغلی که باید افراد در ساعات شبانه (شيفت شب يا شب كار) فعالیت کنند بیشتر است، زیرا نورون های مغزی بدن برای حفظ سلامت روان، در ساعات شب نیازمند بیشترین آرامش هستند، همچنین افرادی که در روز بیش از حد معمول می خوابند دچار کم حوصلگی و افسردگی می شوند.

در واقع شرایط زیستی و روانی انسان در روز به گونه ای است که خواب هنگام روز موجب افزایش استرس و اضطراب بیشتر، سندرم پریشانی عاطفی (تندخلقی، حساسیت زیاد و کم حوصلگی)، بی اشتهایی تحصیلی و کلافگی می شود.

وی توصیه کرد که بزرگسالان در بازه زمانی 8 صبح تا مغرب بیش از نیم ساعت و کودکان نیز بیش از یک ساعت نخوابند و شش تا هفت ساعت خواب شبانه آرام باعث تقویت حافظه، جلوگیری از آلزایمر و افسردگی و اضطراب می شود.

افروز همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در جهان امروز، سلامت روان، تعادل عاطفی، اعتلای نشاط معنوی انسان، برخورداری از نگرش مثبت و اندیشه تلاش مداری از جمله موضوعات پر اهمیت در علم روانشناسی به شمار می رود.

در واقع، انسان های سالم و دل آرام و آرامش آفرین همواره مثبت اندیش، امید آفرین، بخشایشگر، اهل تالیف قلوب، خیر و خیر آفرین، پرانگیزه، تلاش مدار و متوکل هستند.

بنابر اظهارات افروز، مثبت اندیشی، امیدآفرینی، خیرخواهی و خیرطلبی لازمه نشاط معنوی است و سن حقیقی انسان برآیند سه مولفه سن شناسنامه، سن زیستی و سن روانی و بلوغ عقلانی است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نحوه برخورد با افراد خودشیفته از نظر یک روانشناس
هزینه بالای خدمات روان شناسی چه اثری بر جامعه خواهد داشت؟
توقعاتی که نباید از دیگران داشته باشید
چرا کسانی که دچار اختلالات روانی هستند به پزشک مراجعه نمی‌کنند؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!