سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۴
کد مطلب: 48538
۲

سلامت و بهداشت روان منجر به افزايش کارآیی می‌شود

سلامت و بهداشت روان منجر به افزايش کارآیی می‌شود
کارشناسان و پزشکان مصاحبه کننده اعلام کردند: جامعه ای از نظر روانی سالم است که دارای نشاط کافی در گروه های مختلف سنی بر اساس موقعیت ها باشد و کارایی کافی در افراد جامعه وجود داشته باشد که این امر مستلزم این است که افراد از سلامت روان برخوردار باشند.
 
از دیدگاه آنان هنگامی که افراد از تواناییهای خودآگاه برخوردار شوند، دارای اعتماد به نفس بیشتری خواهند بود؛ همچنین مهارت های زندگی را اگر بلد باشند کارایی بیشتری در محیط کار خواهند داشت.

یک روانشناس در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: اختلالات روان پزشکی برعکس بیماری های جسمی علاوه بر بیمار، افراد خانواده و جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می دهند و در صورت عدم درمان و تداوم، موجب کاهش بازدهی و توانایی، اخراج از محیط کار و خسارتهای مادی فراوان می شوند.

دکتر آمنه مدرکی اظهار داشت: وقتی میزان آسیب های روانی افزایش یابد و تعداد افراد جامعه در معرض این فشارها بالا باشد، به سطح جامعه ضربه وارد می شود و سلامت روان کل جامعه به خطر می افتد.

وی اضافه کرد: سلامت روان از دوران کودکی شکل می گیرد حتی از زمان تولد نوزاد در هنگام تماس پوست با پوست نوزاد با مادر و تغذیه با شیر مادر، ارتباط عاطفی بین کودک و خانواده برقرار می شود و اعتماد به نفس در شخصیت آینده وی شکل می گیرد.

این روانشناس اضافه کرد: در زندگی زنان، مراحل مختلفی از جمله بلوغ، بارداری، یائسگی، تغییرات دوره سالمندی و فوت همسر یا طلاق وجود دارد که می تواند سلامت روانی آنان را به خطر بیندازد.
وی گفت: طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، مصرف الکل، پرخاشگری و.... از آسیب های مهم موجود در اجتماع هستند که همگی ریشه در سلامت روان فرد دارند.

ابراهیم کشاورز مسئول بخش اعصاب و روان بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا هم در این باره اظهارداشت: اگر فردی از نظر جسمی سالم نباشد، طبیعتا نگران و مضطرب است و همین اتفاق سبب به هم خوردن سلامت روان او خواهد شد.

وی ادامه داد: مفهوم سلامتی نه تنها نداشتن بیماری است بلکه رفاه کامل، آسایش جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی را نیز در بر میگیرد.

کشاورز بیان کرد: از آنجا که مشکلات جسمی به راحتی قابل شناسایی هستند درمان آنها نیز ساده تر امکان پذیر است اما مشکلات روانی به سادگی قابل شناسایی نیستند.

مسئول بخش اعصاب و روان بیمارستان دکتر شریعتی فسا با اشاره به مشخصات روان سالم گفت: فردی از نظر بهداشت روان، سالم شناخته می شود که آگاهی لازم در مورد خود و توانایی های خود داشته باشد ، دارای اعتماد به نفس لازم باشد و از تفکر و مهارت های شناختی برای حل مسائلی که در طول روز با آنها مواجه می شود استفاده کند همچنین او بتواند به طور مناسب با دیگران ارتباط برقرار کند و تعامل خوبی با محیط پیرامون خود داشته باشد.

کشاورز اضافه کرد: اگر فردی احساس امنیت روانی نکند، زندگی برای او بی معنا خواهد بود و سلامت روانی نیز برقرار نخواهد شد.

سهیلا شیبانی نژاد کارشناس ارشد روانپرستاری در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا گفت:هیچ گروهی وطبقه ای از بیماری های روانی مصون نیست ،ولی افراد بیکار ،فقرا،نوجوانان، زنانی که قربانی خشونت هستند بیشتر در معرض خطرقرار دارند.

وی با بیان اینکه امنیت روانی داشتن روح و روانی آرام و به دور از ترس است اظهار داشت: همه افراد جامعه می بایست با علائم و نشانه های هشدار دهنده ابتلا به بیماری های روانی آشنا باشند و در صورت مشاهده سریعا برای درمان آن به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه کنند.

این کارشناس ارشد پرستاری اضافه کرد: ناامیدی، احساس پوچی، اضطراب و نگرانی، احساس گناه، پرخاشگری، انرژی کم و یا نداشتن انرژی ،انزوا و گوشه گیری، خوردن یا خوابیدن بیش از حد یا خیلی کم، نوسانات خلقی شدید ، داشتن افکار و خاطرات مزاحم و تکرار شونده ، شنیدن صدا و یا باور چیزهایی که واقعیت ندارد، فکر آسیب به خود و یا به دیگران و خودکشی از علائم بیماری های روان به شمار می روند.

به گفته وی یادگیری های مهارت های زندگی، مهارت های حل مسئله، ارتباط مناسب با دیگران، داشتن خواب کافی و مثبت نگری از جمله راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری های روان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!