کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکارهای درمانی برای افسردگی فصلی

چگونه می توان با افسردگی فصلی مقابله کرد؟

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 21 مهر 1398 ساعت 6:47

یک متخصص روانپزشک گفت: علل اصلی ایجاد افسردگی در پاییز و اوایل زمستان، نبود نورکافی است.


میگنا: لیلا شقاقی متخصص روانپزشک درباره افسردگی فصلی اظهار کرد: در بین افراد انواع افسردگی وجود دارد، این بیماری گاهی به دلیل تحقیر و تنبیه خانواده هاست، اما گاهی می تواند به صورت افسردگی فصلی باشد. معمولا افراد باید با مبتلایان، صبورانه رفتار کنند تا روند درمان آن ها به خوبی پیش رود. گاهی بی توجهی به افراد ممکن است  احساس طرد شدن در آن ها به وجود آورد و حس دوست داشتنی نبودن در درونشان ایجاد کند. بهتر است خانواده ها و اطرافیان مبتلایان با عملکرد خوب  خود در آن ها اعتماد به نفس و انرژی خوبی را منتقل کنند  تا دوباره به زندگی عادی خود برگردند.
 
این متخصص روانپزشک گفت: معمولا مراجع  روانشناسی، اختلالات  روحی و روانی را طبقه بندی می کنند که این نوع عارضه جزء خلل های خلقی قرار گرفته است که با روحیات فرد در ارتباط است. افسردگی فصلی  انسان را از لحاظ اختلالات خلقی مشابه با افسردگی اساسی طبقه بندی می کنند. معمولا علل  اصلی ایجاد این نوع  افسردگی  در پاییز و اوایل زمستان به دلیل نبود نور کافی است. به دلیل نبود نور کافی، فرد دچار اختلالات و نوسانات خلقی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: علل اصلی این نوع عارضه، سابقه خانوادگی و ژنتیک  است که حرف اول را در این زمینه می زند. این بیماری ممکن است از طریق ژن به افراد سرایت کند یا به دلیل اتفاقات ناخوشایندی که  در طول دوره زندگی اتفاق می افتد فرد به آن مبتلا شود.  افراد از دوره کودکی تا بزرگسالی با  تجربه های تلخ و حوادث ناگواری رو به رو می شوند که همین عوامل  می توانند زمینه ای برای به وجود آمدن  افسردگی فرد باشد.

افراد در شرایط پر استرس و پرفشاری قرار می گیرند که هنگام  مواجهه با آنها تجربه های تلخ و وحشتناکی را تجربه می کنند که دچار افسردگی می شوند،  ساختار مغز این افراد به دلایل  نوروسایکولوژی می تواند موجب  افسردگی  فرد شود.
 
این متخصص روانپزشک بیان کرد: اختلالات افسردگی به چند نوع تقسیم می شوند؛ اختلال افسردگی اساسی،  افسردگی مداوم یا دیس تایمی،  مانیک یا اختلال دوقطبی از آن جمله هستند.  افسردگی های فصلی که بیشتر زنان به آن مبتلا می شوند، یکی از انواع افسردگی هاست که موجب  اختلالات  عاطفی در  فرد می شود و عمدتاً در اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان  علائم آن  در فرد ظاهر می شود . فرد مبتلا دچار افسردگی و کج خلقی و  خواب آلودگی شدید تحریک پذیر و خستگی مفرط خواهد شد. حتی در فصل های دیگر هم ممکن است فرد دچار این نوع عارضه شود.

وی گفت: علائم دیگر افسردگی فصلی تقریباً مشابه با علائم افسردگی معمولی است که همان پایین بودن سطح انرژی در تمرکز و هوشیاری فرد، احساس کسالت و خواب آلودگی و خستگی دائم و کاهش کارکردهای روزانه خواهد بود. افزایش یا کاهش اشتها و افزایش وزن، خواب آلودگی ، به هم خوردن  ریتم خوابی می تواند در بروز این بیماری اثرگذار باشد. همچنین کاهش علاقه و عدم لذت بردن فرد از انجام کارهای روزمره خود هم تاثیر گذار خواهد بود.

شقاقی درباره درمان این نوع عارضه بیان کرد: مرحله ابتدایی  درمان افسردگی ها به طور کلی با دارو همراه است، زیرا علائمی که در ابتدا گفته شد می توان با دارو به راحتی درمان کرد. البته اگر افراد در ذهن و افکارشان تغییراتی بدهند می توانند به راحتی با بیماری خود مقابله کنند.

افراد می توانند نوردرمانی مصنوعی را برای درمان خود به کار گیرند. یکی از  درمان های موثر افسردگی فصلی نوردرمانی است زیرا  در طول پاییز و زمستان روزها کوتاهتر می شوند و نور کمتری وجود دارد، بنابراین این نوع درمان می تواند به فرد کمک کند تا به خوبی  ترشحات  هورمونی در او اتفاق بیفتد.

افراد برای کاهش علائم خلقی، افسردگی فصلی می توانند در معرض نور آفتاب یا  لامپ های فلورسنت قرار بگیرند. افراد مبتلا باید به روانشناس مراجعه کنند تا بیماریشان درمان شود.  افراد مبتلا به افسردگی فصلی به طور کل باید از تکنیک های درمانی شناخت کامل را داشته باشند.

 
 


کد مطلب: 48541

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48541/چگونه-می-توان-افسردگی-فصلی-مقابله

میگنا
  https://www.migna.ir