جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ / ۲۳:۴۹
کد مطلب: 48553
۷
پیشنهاد سازمان نظام روانشناسی برای طرح روانشناس خانواده

سازمان نظام روانشناسی بازوی وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان است

سازمان نظام روانشناسی بازوی وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان است
میگنا: دکتر محمد حاتمی امروز در مراسم رونمایی از طرح پایش سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی در وزارت بهداشت گفت: دانشجویان از گروه های در معرض خطر هستند چرا که در سنی قرار دارند سن استقلال طلبی، جدایی از خانواده و ورود به دنیای جدید است و در این سن افراد اضطراب های درونی و بیرونی را تجربه می کنند. ضمن اینکه آینده کشور در گرو سلامت جسم و روان دانشجویان است.

وی ضمن تبریک به مناسبت «هفته سلامت روان» اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم « پیشگیری» را به بهترین نحو ممکن در جامعه‌ اعمال کنیم، نخستین کار « ارتقای سطح سواد سلامت روان» جامعه است که متأسفانه باید گفت سطح سواد سلامت روان کشور بالا نیست و مردم ما نسبت به این سواد، آگاهی‌های کافی ندارند که بدون شک برای رفع این مشکل باید در قالب اجرای « پروژه ملی سلامت روان» و در جهت افزایش سواد سلامت روان جامعه، از کتاب‌های درسی آغاز کنیم تا از دوران کودکی افراد با این مقوله مهم آشنایی کافی داشته باشند تا از خیلی از آسیب‌ها و اختلالات رفتاری جلوگیری شود که اگر بتوان سطح سواد سلامت روان افراد جامعه را با شیوه‌های مختلف افزایش دهیم، همین امر باعث پیشگیری از خیلی از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: بسیار جای تبریک دارد که مقام عالی وزارت به موضوع سلامت روان اهمیت خاصی می‌دهند و باعث افتخار است که امروز بعد از مدت کوتاهی که از مسؤولیت‌شان در وزارت بهداشت می‌گذرد، شاهد رونمایی از این ابزار سنجش و غربالگری سلامت روان دانشجویان هستیم و بدون شک رونمایی از این ابزار، حاصل تلاش و دغدغه‌های ایشان و همکاران‌شان در مجموعه وزارت بهداشت است.

حاتمی افزود: امیدوارم ابزار جدید سنجش و غربالگری سلامت روان دانشجویان‏ که امروز شاهد رونمایی از آن هستیم با موفقیت در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی طی مسیر کند و بتوانیم این طرح را در دیگر دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های غیرانتقاعی تعمیم دهیم تا همه دانشجویان ما تحت پوشش این ابزار جدید قرار گیرند تا بتوان تست و پایش سلامت روان موفقیت‌آمیزی از دانشجویان بگیریم.

وی گفت: اگر به دنبال جامعه‌ای پویا هستیم باید نسبت به موضوع «سلامت روان» در میان اقشار مختلف جامعه اهمیت دهیم. باید بدانیم که ارزش و تقاوتی بین سلامت جسم و سلامت روح وجود ندارد و هر کدام از این دو‏، ارجحیتی نسبت به هم ندارند و به نوعی باهم گره خورده‌اند. دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت نیز همواره در سخنرانی‌های خود تأکید فراوانی نسبت به موضوع «سلامت روان دانشجویان» دارند و همواره اعلام می‌کنند که از دیدگاه من تقاوتی بین سلامت جسم و روان نیست و باید نسبت به هر دو مقوله، اهمیت یکسانی قائل شد.

حاتمی ضمن تشکر از زحمات دکتر لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دیگر مسؤولان مربوطه به واسطه رونمایی از این ابزار پایش سلامت، گفت: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در خدمت وزارت بهداشت است و تلاش دارد با تعامل دو سویه‏، خیلی از مشکلات در زمینه مشاوره سلامت روان دانشجویان را مرتفع کند. از آنجایی که وزارت بهداشت مسؤول و متولی اصلی سلامت در کشور است، از این رو همه نهادهای دخیل در موضوع سلامت روان، باید هم‌افزایی خوبی با این نهاد دولتی داشته باشند و به نوعی زیر چتر این وزارتخانه باشند.

وی افزود: وزارت بهداشت باید فرماندهی موضوعات آسیب های اجتماعی را برعهده بگیرد و یکی از دلایل گسترده شدن آسیب های اجتماعی در جامعه ناهماهنگی ها است.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر می‌بریم، خاطرنشان کرد: ما طی دهه‌های گذشته به خوبی توانستیم از تهدیدات مختلف نظامی، فرهنگی، اقتصادی و... عبور کنیم و اکنون در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر می‌بریم و باید بگویم یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که در این دهه، کشور با آن مواجه است، موضوع «سلامت روان»،« خانواده» و« سلامت فکر واندیشه» است. متأسفانه باید بگویم جامعه به لحاظ آسیب‌های اجتماعی در برخی شاخص‌ها، وضعیت نگران کننده‌ای دارد که باید توجه خاصی نسبت به رفع آن کرد. «افسردگی»، موضوع « افزایش سن ازدواج جوانان» در روستاها و کلان‌شهرها موضوع خانماسوز اعتیاد، « کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۴ سال» و... از موضوعاتی است که اگر اکنون به آن توجه نکرد و در صدد رفع آن نبود، می‌تواند در آینده برای کشور چالش‌ساز شود.


وی گفت: با توجه به رشد فزاینده فناوری ها، تنهایی در جوانان زمینه ساز بحران های مهمی است. همچنین بالارفتن سن ازدواج از روستاها تا تهران، کاهش سن اعتیاد به زیر ۱۴ سال، ایجاد هویت های ناپایدار در نوجوانان و اینکه از هر ۴ ازدواج یکی به طلاق می انجامد از جمله این بحران ها است. بنابراین باید پیشگیری را از زمان مدرسه آغاز کنیم.

حاتمی خاطرنشان کرد: سلامت روان جامعه را باید افزایش دهیم. مردم به بسیاری از اختلالات آگاه نیستند و آموزش موجب می شود که سلامت روان افزایش یابد. باید مسئله رفتار سالم را در جامعه نهادینه کنیم و یک عزم ملی می طلبد.
 

 
وی گفت: مخاطب ما باید ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور باشد تا بتوانیم رفتار سالم و حفظ و ارتقا سلامت روان را گسترش دهیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی یادآور شد: نکته بسیار مثبتی که از ۱۰ سال گذشته آغاز شده است نشان می دهد مراجعه به روانشناس برای مردم عادی شده و از انگ زنی دور شده است. نگرش مردم نسبت به روانشناسی و مشاوره افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: قبل از اینکه به سنجش، غربالگری و درمان سلامت روان افراد مختلف جامعه بپردازیم، باید بحث «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» را در صدر کارهای خود قرار دهیم و موضوع پیشگیری از اختلالات و آسیب‌های رفتاری را از خانه، مدرسه، کتاب‌های درسی و جامعه شروع کنیم و نگذاریم این آسیب‌ها به مرحله‌ای از رشد برسند که فرزند، همسر و برادر ما نیاز به خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی داشته باشند و اگر امروز می‌گوییم در جامعه افت تحصیلی و دیگر آسیب‌های اجتماعی در برخی شهرها افزایش یافته است یا خودزنی‌ها در اجتماع رشد داشته، حاصل این موضوع است که ما نسبت به مقوله « پیشگیری » بی‌توجه بوده‌ایم.

وی گفت: باید روانشناسی و مشاوره را در اقشار آسیب پذیر و در شهرهای کوچک نیز تسری بدهیم.


حاتمی با اشاره به اینکه مشکلاتی در حوزه کمبود نیروی انسانی و پایین بودن دستمزد مشاوران و کارشناسان حوزه روانشناسی وجود دارد، اظهار کرد: قطعا با نگاه روشن و امیدواره کننده‌ای که وزارت بهداشت به مقوله سلامت روان دارد و با توجه به اهمیتی که وزیر بهداشت به موضوع سلامت روان دارد، این موضوع حل شدنی است.


وی با اشاره به اهمیت موضوع « تاب آوری سلامت» یا روانشناسی اظهار کرد: خوشبختانه طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته، نگاه مردم نسبت به مشاوره و مراجعه به روانشناسان تغییر کرده است و مشاوره و مدد گرفتن از روانشناسان در میان افراد جامعه در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است. شاید در ۱۵ سال گذشته کمتر افرادی سراغ می‌داشتیم که برای حل مشکلات و اختلالات رفتاری خود به روانشناس مراجعه می‌کردند و به دلیل ترس از « انگ» و « برچسب» خوردن از جانب اطرافیان و بستگان، مخفیانه جهت مداوا به دفاتر مشاوره می‌آمدند اما امروزه خوشبختانه باید اعلام کنم حتی خیلی از خانواده‌های سالم در طول سال، چندین بار برای «چکاپ روانی» به روانشناسان مراجعه می‌کنند و برای سلامت روح و روانشان اهمیت خاصی قائل هستند که همین نگاه و نگرش مردم نسبت به سلامت روان و مراجعه به مشاوران روانشناسی از اهمیت خاصی برخوردار است و خوشحال هستیم که این فرهنگ در میان خیلی از افراد جامعه نهادینه شده است.

حاتمی همچنین به اهمیت « موضوع بیمه سلامت روان» در کشور اشاره کرد و گفت: وزیر بهداشت قول‌های مساعدی در خصوص توسعه و حمایت اقشار مختلف جامعه از خدمات بیمه سلامت روان داده‌اند و امید است از طریق هیأت دولت و مجلس این مسیر هموار شود تا اقشار کم درآمد جامعه بتوانند با تسهیلات مناسب از خدمات روانشناسی و مشاوره در طول سال بهره‌مند شوند. اهمیت موضوع سلامت روان تا جایی است که علاوه بر وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت کشور، حتی حوزه‌های علمیه، رسانه ملی، ارتش، سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای مربوطه نقش اساسی دارند.

حاتمی افزود: ما در بیمه سلامت بحث خدمات روانشناسی و مشاوره را از وزیر بهداشت درخواست کرده ایم تا خدمات اجتماعی برای استفاده اقشار آسیب پذیر از روانشناسی و مشاوره فراهم شود.

وی با اشاره به وجود پنج هزار مرکز خدمات روانشناسی در کشور گفت: سه هزار مرکز از این تعداد مرکز در کشور برای سازمان بهزیستی است که به مردم خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی ارائه می‌دهد. تعداد زیادی مرکز درمانی، بیمارستان و کلینیک روانشناسی و مشاوره در ارگانها و ادارات نظامی و نیروهای مسلح وجود دارد که در حوزه خدمات سلامت روان به مردم خدمات می‌دهند. ضمن اینکه نقش رسانه‌ها در موضوع سلامت روان انکارناپذیر است و رسانه‌ها باید در راستای افزایش سواد سلامت روان افراد در جامعه تلاش کنند که البته در اینجا « رسانه» تنها به معنای پایگاه خبری، رسانه‌ای یا یک خبرگزاری تلقی نمی‌شود بلکه می‌تواند «کتاب‌های درسی»، «تریبون نماز جمعه»، «رادیو»، «تلویزیون»، «رسانه ملی» و.... باشند.  

 

 
وی با اشاره به همکاری سازمان نظام روانشناسی برای ارائه طرح های جدید سنجش سلامت روان، گفت: در حال حاضر سنجش سلامت برای کسانی که می خواهند گواهینامه رانندگی بگیرند در حال همکاری با مجلس و نیروی انتظامی هستیم و در طرح دیگری قصد داریم یک روانشناس در دادگاه در کنار مشاوره حقوقی برای احقاق حق بهتر مردم حضور داشته باشد.

حاتمی افزود: همچنین در وزارت بهداشت نیز پیشنهاد کرده ایم که یک روانشناس در بیمارستان ها و بالین بیماران نیز حضور یابد.


مردم ما علاقه زیادی به کتاب‌های روانشناسی دارند

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به استقبال و اقبال عموم مردم از کتاب‌های روانشناسی گفت: مردم جامعه ما علم روانشناسی را دوست دارند و براساس آمار و نظرسنجی‌هایی که در نمایشگاه کتاب سال گذشته، صورت گرفت، مردم و بازدیدکنندگان از نمایشگاه، بعد از کتاب‌های رمان و داستان، بیشترین کتابی که خریداری کردند، کتب روانشناسی بوده است. مطالعات آماری نیز نشان می‌دهد ۳۲ درصد فضاهای مجازی که مردم با آن سرکار دارند، موضوع و مسائل مربوط به روانشناسی و مباحث خانواده است. مردم ما علاقه زیادی به مطالب روانشناسی دارند و اهمیت خاصی به این موضوع می‌دهند و به دنبال راه حل برای رفع مشکلات فردی و اجتماعی‌شان به هر طریق هستند.

وی با اشاره به طرح موفق « پزشک خانواده» که طی سال‌های گذشته به خوبی در کشور اجرا شد، گفت: همان طور که «طرح پزشک خانواده» در میان افراد جامعه نهادینه شد ، امیدواریم طرح «روانشناس خانواده» نیز در کشور و فراگیر شود و خانوارهای ایرانی بتوانند روانشناسانی مشخص در خانواده خود داشته باشند. ۲۲ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که بر این اساس، ما نیاز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار روانشناس باتجربه وکار کشته که مورد تایید سازمان نظام روانشناسی کشور باشند، داریم.

حاتمی با تاکید بر اینکه هر نوع فعالیت روانشناسی و مشاوره در کشور باید مورد تایید و صلاحیت این سازمان قرار گیرد، اظهار کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خود را بازوی وزارت بهداشت در زمینه سلامت روان می‌داند و در همه فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان، این سازمان با وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت، تعامل دو سویه خواهد داشت.

'گفتنی است، «ابزار و دستورالعمل اجرایی سنجش و غربالگری نشانه‌های متقاطع سلامت‌روان دانشجویان» امروز یک‌شنبه ۲۱ مهرماه با حضور معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و دیگر مسؤولان ارشد این وزارتخانه و همچنین رؤسا و کارشناسان ادارت مشاوره و سلامت روان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سالن همایش‌های امام جواد(ع) وزارت بهداشت رونمایی شد.

تمامی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور موظف هستند، آبان ماه سال جاری، دانشجویان جدیدالورود خود را با ابزار جدید که استاندارد و بومی‌سازی شده و متناسب با جمعیت دانشجویان علوم پزشکی طراحی شده است، مورد تست پایش و غربالگری قرار دهند.

 
مرجع : مفدا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...