سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۹ - 7 Jul 2020
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۸

گوگل به هوش مصنوعی بو کشیدن یاد می‌دهد!

میگنا: ده‌ها سال است که عطر سازان و دانشمندان در تلاشند تا رابطه بین ساختار یک مولکول و رایحه آن را پیش‌بینی کنند. در حالی که دانشمندان می‌توانند به طول موج نور نگاه کنند و تشخیص دهند که چه رنگی دارد، وقتی به رایحه می‌رسند، نمی‌توانند به سادگی به مولکول آن نگاه کنند و بوی آن را تشخیص دهند.

اکنون محققان تیم "گوگل برین"(Google Brain) امیدوارند که هوش مصنوعی این موضوع را تغییر دهد. آنها در مقاله‌ای که در مجله Arxiv منتشر شده است، چگونگی آموزش هوش مصنوعی را برای تشخیص بوها توضیح داده‌اند.

محققان یک مجموعه داده متشکل از تقریباً ۵۰۰۰ مولکول را که توسط عطرسازان شناسایی شده بودند، ایجاد کردند و این مولکول‌ها را با برچسب‌های مختلف مانند رایحه‌های گرمسیری و گیاهی برچسب گذاری کردند.

این تیم حدود دو سوم از مجموعه داده‌ها را برای آموزش هوش مصنوعی خود به منظور ارتباط با مولکول‌ها و توصیف آنها استفاده کرده است. محققان سپس از بقیه عطرها برای آزمایش هوش مصنوعی استفاده کردند و این الگوریتم‌ها قادر به پیش بینی بوی مولکول‌ها براساس ساختار آنها بودند.

محققان می‌گویند علم بو بسیار پیچیده است، چرا که دو نفر ممکن است یک رایحه را متفاوت توصیف کنند. به این دلیل که بعضی اوقات مولکول‌ها دارای اتم‌ها و پیوندهای یکسانی هستند، اما چینش مولکول‌های آنها مانند یک تصویر در آینه است و بوی کاملاً متفاوتی دارند. زیره و نعناع یک نمونه از این موضوع هستند. همچنین وقتی شروع به ترکیب عطرها می‌کنید، این قضایا پیچیده‌تر می‌شود.

با این حال محققان گوگل بر این باورند که آموزش هوش مصنوعی برای ارتباط با مولکول‌های رایحه‌های مختلف اولین گام مهم در راه تشخیص بوی دیجیتالی است. این می‌تواند در شیمی، درک ما از تغذیه انسان، علوم اعصاب حسی و نحوه تولید رایحه مصنوعی تأثیر داشته باشد.

گوگل در این راه تنها نیست. به عنوان مثال اوایل امسال در یک نمایشگاه هوش مصنوعی در لندن، دانشمندان از فناوری یادگیری ماشین برای بازسازی بوی یک گل منقرض شده استفاده کردند.

در روسیه نیز از هوش مصنوعی برای تشخیص بوی گازهای نشتی کشنده احتمالی استفاده می‌شود و شرکت IBM هم در حال آزمایش عطرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی است.

بدن های رنجیده
ارثی به جامانده از اجداد: خجالتی و کم رو بودن
فوق‌ تخصص بیماری‌های عفونی: ماسک پارچه‌ای بزنید؛ همین!
جزئیات برگزاری آزمون دکتری اعلام شد/ زمان توزیع کارت
کارهایی که باعث می شود احساس ثروتمند بودن کنید
علم روانشناسی در بازاریابی محصولات فناوری
راه‌های پذیرش اشتباه؛ چگونه اشتباهتمان را بپذیریم؟
کورى عاطفى در زندگى مشترک
تلقین چیست و چطور از قدرت آن استفاده کنیم؟
احتمال ابتلای بیماران کووید-۱۹ به "اختلال استرس پس از سانحه"
دكتر محمدباقر ثنايي ذاكر پدر مشاوره خانواده ایران درگذشت + عکس
چرا در فضای مجازی به دنبال لایک و فالوئر هستیم؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند