جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۰
کد مطلب: 48668
۰
یک متخصص گوش و حلق و بینی عنوان کرد؛

شایع ترین علل کاهش شنوایی کودکان/آسیب های هندزفری بی سیم

شایع ترین علل کاهش شنوایی کودکان/آسیب های هندزفری بی سیم
میگنا: علی صفوی نائینی، متخصص گوش و حلق و بینی، درباره علائم کم شنوایی، گفت: اگر در هنگام گفتگو با دیگران مجبور می شوید از آنها بخواهید که حرفشان را دوباره تکرار کنند و یا اینکه مجبور می شوید برای شنیدن صدای تلویزیون درجه صدای آن را بالا ببرید بدون اینکه دیگران مشکلی در شنیدن صدای آن با همان درجه داشته باشند، باید نسبت به عادی بودن توانایی شنیداری خود شک کنید.

وی، شایع ترین علل کاهش شنوایی در کودکان را سرماخوردگی، عفونت پرده گوش، کرم گوش و آلرژی عنوان کرد و افزود: برای آگاهی از وضعیت شنوایی کودکان به معاینه دقیق گوش توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی، کودکان، داخلی و یا یک پزشک عمومی نیاز است، اگر در صورت تشخیص مشکل و ارائه یک درمان از سوی پزشک پس از دو تا سه هفته مشکل کودک حل نشد برای قدم بعدی معاینه تخصصی یک متخصص گوش و حلق و بینی ضروری است.

صفوی ادامه داد: اکثر عوامل کاهش شنوایی با درمان های ۱۰ تا ۱۴ روزه و یا دو تا سه هفته ای باید به سطح مطلوب طبیعی برسند، اگر نرسند باید وضعیت گوش کودک از نظر مواردی همچون بزرگی لوزه سوم مورد بررسی قرار بگیرد.

وی درباره شایع ترین علل کاهش شنوایی در بالغین اظهار کرد: کاهش شنوایی به علت سالخوردگی که معمولا از ۴۰ سالگی شروع می شود شایع ترین علت کاهش شنوایی است، همچنین زمینه های ارثی و تماس با اصوات بلند نیز از دیگر علائم کاهش شنوایی در بزرگسالان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره راه های تشخیص پیرگوشی توضیح داد: اگر توانایی تشخیص واضح صداها را به خصوص در محیط های شلوغی که چند نفر با هم صحبت می کنند نداریم باید به وضعیت شنوایی خود شک کنیم، زیرا معمولا مشکل شنوایی در محیط های آرامی که با یک نفر صحبت می‌کنیم و یا به تنهایی تلویزیون می بینیم بروز پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: در این مرحله بیمار باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و در صورت احتیاج نوار گوش از بیمار تهیه شود و مسیر تشخیص و درمان آغاز شود.

صفوی درباره راه های پیشگیری از کاهش شنوایی گوش توضیح داد: نچسباندن گوشی موبایل به گوش در مدت طولانی و کاهش مدت زمان تماس های تلفنی (کمتر از سه تا چهار دقیقه) می تواند کمک زیادی به جلوگیری از کاهش شنوایی افراد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نازک بودن جمجمه اطفال، تاکید کرد: نباید کودکان را در معرض استفاده از تلفن همراه قرار داد، زیرا انرژی حرارتی تولید شده در گوشی می تواند به گوش داخلی و عناصر مرتبط آسیب برساند.

صفوی افزود: همچنین اگر کودکی صدای تلویزیون را بیش از حد نرمال بلند می کند و با درمان دو تا سه هفته ای پزشک عمومی و یا اطفال نتیجه نگرفته است، باید حتما توسط متخصص گوش و حلق و بینی مورد بررسی قرار بگیرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه بخشی از کاهش شنوایی ها مربوط به عصب گوش است،  درباره راه های تشخیص مشکل شنوایی در کودکان زیر ۶ ماه، یادآور شد: والدین می توانند با ایجاد صدا از طریق به هم کوباندن دو وسیله فلزی مانند در قابلمه، در فاصله یک متری در زمان خواب  کودک، واکنش کودک را مورد بررسی قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: همچنین والدین می توانند با بلند کردن تدریجی صدای تلویزیون در زمان خواب کودک و مقایسه زمان واکنش وی به صدا با گوش خودشان، میزان حساسیت شنوایی کودک خود را ارزیابی کنند و در صورت مشاهده هرگونه علامتی با مراجعه به پزشک پیگیر وضعیت شنوایی کودک شوند.

وی با بیان اینکه هندزفری های با سیم کم زیان تر از هندزفری های بدون سیم هستند، گفت: بهتر است افراد از هندزفری های با سیم استفاده کنند و اگر مجبور به استفاده از هندزفری بدون سیم هستند زمان استفاده از آن را به حداقل ممکن کاهش داده و از صحیت های غیرضرروی با تلفن همراه به وسیله هندزفری بدون سیم پرهیز کنند.
صفوی در ادامه تاکید کرد: همچنین اگر در حین مکالمه با تلفن همراه متوجه شدیم که آنتن دهی ضعیف است، باید تماس را قطع کنیم زیرا در این حالت تلفن همراه انرژی حرارتی بیشتری تولید کرده و زیان زیادی به گوش می رساند.

وی با تاکید بر ضرورت کوتاه کردن تماس موبایل برای تمامی سنین و حداقل کردن استفاده کودکان از موبایل گفت: تلفن همراه به گوش آسیب می رساند، هندزفری بدون سیم کمی از این آسیب را کم می کند اما به استفاده کردن از هندزفری با سیم توصیه بیشتری می شود، چون موج ندارد و با سیم به گوش متصل می شود.

صفوی درباره استفاده از تلفن های ثابت بدون سیم اظهار کرد: استفاده از این تلفن ها توصیه نمی شود، اما آسیب این تلفن ها از آسیب تلفن های همراه کمتر است. وی با بیان اینکه امواج الکترومغناطیس حرارت تولید می کنند، گفت: تلفن هایی که بر مبنای این امواج کار می کنند به خاطر حرارتی که تولید می کنند می توانند به گوش آسیب بزنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: اگر پس از صحبت طولانی با موبایل، دست خود را به روی گوشتان قرار دهید، متوجه گرم شدن این ناحیه می شوید.
 
مرجع : خبرگزاری مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا