شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۳
کد مطلب: 48683
۱
رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت:

ورود یک نوع عطر خطرناک به بازار ایران کذب است

ورود یک نوع عطر خطرناک به بازار ایران کذب است
میگنا: کیانوش جهانپور درباره شایعه ای که اخیرا در فضای مجازی درباره فلج کننده بودن عطر راشا منتشر شده است، افزود: به طور کلی مرجع اعلام خطرناک بودن یا تقلبی بودن هر نوع دارو، مواد غذایی یا لوازم آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو است و هیچ ارگان دیگری در این زمینه مسئولیت ندارد.

وی ادامه داد: در مورد شایعه منتشر شده در فضای مجازی درباره عطر راشا نیز جعلی بودن نامه آن از سوی سازمانی که سربرگ آن جعل شده بود اعلام و تکذیب شد.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در سال های اخیر انتشار این نوع اخبار و نامه های جعلی در فضای مجازی بسیار زیاده شده است و ما نیازمند این هستیم که سواد سلامت و سواد رسانه ای جامعه افزایش پیدا کند تا مردم فریب این نوع فضاسازی ها و شایعه سازی را نخورند.

جهانپور افزود: مردم باید بدانند که مرجع اعلام این نوع اخبار سازمان غذا و داروست و هیچ وقت یک بیمارستان یا ارگانی غیر از وزارت بهداشت مرجع اعلام چنین اخباری نیست، ضمن اینکه هر کالای مرتبط با سلامت که در بازار وجود دارد مانند عطر و ادوکلن در صورتی که برچسب اصالت و شناسه اصالت آن (که روی کالا باید باشد) از طریق پیامک مندرج بر روی آن تایید نشود اساسا قابل مصرف نیست.

وی درباره برخورد با شایعه سازان در فضای مجازی گفت: به نظر می رسد به جز پلیس فتا که رسیدگی به این شایعات و برخورد سریع و قاطع با مبادی ایجاد شایعه در حوزه مسئولیت آن است،  برخی از این شایعات رنگ و بوی امنیتی دارد و شاید با مقاصد خاصی منتشر می شود.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: در این موارد  مسئولان امنیتی و انتظامی مسئولیت دارند که وارد موضوع شوند و بررسی کنند تا برخوردهای لازم انجام شود.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت تقریبا هرهفته با مواردی از انتشار شایعات مواجه است که جعلی هستند، منشا بسیاری از این شایعات و اهداف پشت آن نیز نامشخص است، این نوع شایعات به این عطر خاص محدود نمی شود و نمی توانیم تک تک این شایعات را در رسانه های رسمی پاسخ دهیم و مدام تکذیب کنیم.

جهانپور گفت: راه حل اساسی این است که راه های تشخیص اخبار درست و موثق را به مردم بیاموزیم و سواد رسانه و سواد سلامت مردم را ارتقا دهیم تا هر شایعه ای که در فضای مجازی منتشر شد برای مردم جلوه توجه نکند، مردم به آنها اعتنا نکنند و آن را بازنشر ندهند.

وی افزود: ما در وزارت بهداشت به این نتیجه رسیده ایم که تکذیب این نوع شایعات چندان جایگاهی ندارد زیرا منشا سازندگان این نوع شایعات مشخص نیست، تکذیب زمانی معنا دارد که شخص حقیقی یا حقوقی با منشا مشخص ادعایی را مطرح می کند که می شود با او گفت و گو کرد و جوابیه  تکذیبیه داد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: این نوع شایعات منشا نامشخص دارد و در بسیاری موارد شایعات قدیمی هم دو سال یا چند سال بعد دوباره در فضای مجازی مطرح و تکرار می شوند. نمونه های مشابه زیادی وجود دارند که هر سال تکرار می شوند و به نظر می رسد به جز کار امنیتی و انتظامی که مسئولان مربوطه باید انجام دهند کار اساسی وزارت بهداشت در این زمینه ارتقای سواد سلامت و سواد رسانه ای مردم است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.