جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ / ۲۰:۵۰
کد مطلب: 48724
۱۱
۳
زندگینامه و رزومه

دكتر كيانوش هاشميان

دكتر كيانوش هاشميان
آقای دكتر كيانوش هاشميان
كيانوش هاشميان ، متولد سال۱۳۲۲ در تهران
ليسانس روانشناسى از دانشگاه ايالتى سنفرانسيسكو
فوق ليسانس روانشناسى از همان دانشگاه
اخذ مدرك دكتری در رشته روانشناسى از دانشگاه فلوريدا
آغاز فعاليت و تدريس در دانشگاه الزهرا(س) و دانشگاه هاى ديگر از ۱۳۵۰
از اعضاى مؤسس انجمن روانشناسان ايران و انجمن كاربرد موسيقى در سلامت جسم و روان
از اعضاى هيأت مديره سازمان نظام روانشناسى و مشاوره كشور
چندين دوره سرپرست گروه روانشناسى دانشگاه الزهرا(س) ومعاونت دانشگاه
سرپرست دانشكده تربيت معلم و دانشكده علوم انسانى دانشگاه الزهرا(س)
دانشیار روان‏شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
عضو انجمن روانشناسان آمريكا
تدريس در دانشگاه هاى سوئد
ترجمه و تأليف بيش از ده جلد كتاب از جمله سنجش استعداد ، مبانى روانپزشكى آكسفورد (ترجمه)، روانشناسى سلامت و...
منتخب به عنوان چهره ماندگار در همايش چهره هاى ماندگار
 
 
سوابق تحصیلی دکتر هاشمیان
ایشان سه سال نخست دوره ابتدايى را در محل تولدش تمام مى كند و سه سال باقى مانده را در يكى از مدارس محله قلهك كه به آنجا نقل مكان كرده بودند... دوره دبيرستان را در مدرسه جم، يكى از بهترين مدارس زمان خود، در محل سكونت جديد مى گذراند. رشته او در اين مقطع تجربى است كه آن زمان به طبيعى معروف بوده. پس از آن اگرچه در دانشكده پزشكى قبول مى شود و ۶ ماهى هم آنجا تحصيل مى كند، اما هواى تحصيل در فرنگ به سرش مى افتد و عازم شهر سنفرانسيسكو مى شود. رشته پزشكى را در دانشگاه استنفورد ادامه مى دهد ولى ديرى نمى گذرد كه به دانشگاه ايالتى سنفرانسيسكو مى رود و آنجا دوره آموزش دروسش را تمام مى كند و درست در همين زمان به روانشناسى علاقه پيدا مى كند و از همان دانشگاه ليسانس خود را مى گيرد.

در ۱۹۶۸ ميلادى موفق به قبولى در امتحان دوره كارشناسى ارشد همان رشته مى شود و مداركش را با پايان نامه اى در ارتباط با مصرف مواد الستى مى گيرد. اين پايان نامه سعى داشت بازگو كند نيمرخ روانى افرادى كه در حدود بيش از ۲۰۰ مرتبه از الستى استفاده كرده اند چه حالتى به خود مى گيرد؟ و آيا افسردگى و اختلالات روان رنجورى در آنها در مقايسه با افرادى كه از اين مواد استفاده نمى كنند، بروز مى يابد؟

و اما كيانوش هاشميان پاريس را براى ادامه تحصيلات بر مى گزيند و راهى دانشگاه سوربن مى شود ولى بيش از دو هفته نمى تواند آنجا دوام بياورددليلش تفاوت فاحشى بود كه ميان فرهنگ آموزشى كلاس هاى آن دانشگاه و اساتيد ما و فرهنگ جارى در آمريكا وجود داشت در اين ميان موقعيتى فراهم مى شود تا او براى ديدار خانواده به وطن بازگردد.اما در سال۱۳۵۴ همزمان با ورود دكتر هاشميان به ايران به دليل نداشتن كارت پايان نظام وظيفه، پاسپورت او در فرودگاه توقيف و خودش براى گذران دوره سربازى به يكى از بيمارستان هاى ارتش اعزام مى شود! ناگفته نماند كه هاشميان به موازات سپرى كردن خدمت وظيفه، بعدازظهرها را در دانشگاه الزهرا(س) با نام سابق مدرسه عالى دختران به تدريس در گروه روانشناسى مى گذراند. پس از به پايان بردن سربازى، از نو مقصد آمريكا را پيش مى گيرد و به وسيله بورسى كه از جانب مدرسه عالى دختران دريافت داشته، وارد دانشگاه فلوريدا كه يكى از ۱۰ دانشگاه مشهور و معتبر آمريكاست مى شود و مدرك دكترايش را در رشته روانشناسى به دست مى آورد و در جشن فارغ التحصيلى دانشگاه فلوريدا، به همراه يك دانشجوى مرد از كشور چين و در رشته شيمى، به سبب كسب بالاترين نمره و ارائه بهترين پايان نامه، به عنوان دانشجوى برجسته و برتر دكتراى آن دانشگاه شناخته مى شود.


قدمت خدمت پژوهشى _ آموزشى
كيانوش هاشميان در حقيقت از سال ۱۳۵۰ آغاز مى شود كه تا امروز همچنان ادامه دارد. عمده ترين حضور او در دانشگاه الزهرا(س) بوده، ضمن اينكه در دانشگاه هاى ديگرى نيز علاوه بر تدريس، به مشاوره مى پرداخته است. اگرچه سال گذشته (۱۳۸۳) بازنشسته شد اما كارهايش در زمينه تحقيق و تدريس ادامه دارد. كار درمانى بخش ديگرى از فعاليت هاى هاشميان است كه در يك كلينيك خصوصى ارائه مى شود و مشاوره چند شركت را نيز عهده دار است.

علاقه و استعداد دكتر هاشميان به موسيقى از كودكى در او نمود پيدا مى كند و با هدايت درست اين علاقه توسط خود و خانواده اش، نتايج ارزشمند آن سال ها بعد در حيطه روانشناسى جلوه گر مى شود. هاشميان چنان در موسيقى مستعد و هوشمند است كه وقتى براى پذيرش در دانشگاه هاروارد، درخواست مى دهد، پس از پر كردن پرسشنامه ورودى ۲۴ صفحه اى دانشگاه در پاسخى كه به جهت اولويت هاى رشته تحصيلى از جانب دانشگاه دريافت مى كند با اين توضيح روبه رو مى شود كه شما در هنر و به خصوص موسيقى خيلى بهتر مى توانيد پيشرفت كنيد تا پزشكى! و البته اولويت دوم دانشگاه، پزشكى تشخيص داده شده بود.

در اين رابطه هاشميان مى گويد: خب من به پزشكى هم علاقه مند بودم ولى وقتى به خودم آمدم، ديدم رسيده ام به روانشناسى و واقعاً پى بردم در روانشناسى براى شناخت رفتار آدميان احتياج به هنر هست. روانشناسى مسائل تئورى يا كتابى نيست كه شما بخوانيد. بايد هنرمند باشيد تا مردم را بشناسيد و بتوانيد مشكلات عاطفى آنها را حل كنيد. اگر فاقد آن هنر باشيد روانشناسى نمى تواند در وجودتان رسوخ پيدا كند. در اين سى و چهار سالى كه من تدريس مى كنيم، دانشجويانم هميشه به من گفته اند انگار شما از درونتان براى ما روانشناسى را تدريس مى كنيد و اين البته حس خودم هم بوده و روى همين اصل بود كه ما آمديم با همكارى چند تن ديگر از همكاران از جمله آقايان دكتر عشايرى، دكتر نعمتيان، دكتر عبدالله نژاد و دوستان ديگر انجمنى را تأسيس كرديم به نام انجمن كاربرد موسيقى در سلامت جسم و روان. به نظر من روانشناسى آميخته است با هنر ولى بايد خودش را متجلى كند.

انجمن كاربرد موسيقى در سلامت جسم و روان با اين هدف راه اندازى مى شود كه اندازه تأثيرگذارى و يارى رسانى انواع موسيقى در سلامت جسم و روان افراد مورد بررسى قرار گيرد. چندين سال است كه كنگره هاى سالانه اى (معمولاً در خردادماه) از سوى اين انجمن برپا مى شود.

كيانوش هاشميان كه در گروه روانشناسى بالينى انجمن روانشناسان ايران عضويت دارد، خود مفتخر است كه از اعضاى مؤسس آن بوده: يكى از افتخارات من و گروهى از همكارانم در رشته روانشناسى تأسيس انجمن روانشناسان ايران بود. يكى از افرادى كه در اين راه با ما همراه بودند و از ايشان تحت عنوان پدر روانشناسى بالينىكشور ياد مى شود، زنده ياد دكتر سعيد شاملو بود. انجمن در حال حاضر همچنان فعال است و چند صد نفر عضو دارد.

پست و مقام ها و مشاركت هاى علمى _ پژوهشى
دكتر هاشميان از چنان فراوانى اى برخوردار است كه اسباب حيرت همگان را فراهم مى كند يكى ديگر از سمت هاى اجرايى او معاونت آموزشى پژوهشى سازمان نظام راونشناسى و مشاوره كشور است. هدف اين سازمان بنابرعقيده هاشميان كمك به همكاران روانشناس و مشاور، بررسى جنبه هاى درمانى و مشاوره لازم در رشته روانشناسى، تنظيم و تدوين آيين نامه ها، مقررات و تعرفه ها و ارزيابى پرونده همكارانى است كه براى تأسيس كلينيك هايى با خدمات روانشناسى و مشاوره و درمان افراد مبتلا به ناراحتى هاى آشفته روانى نياز به پروانه پزشكى دارند.

سرپرستى گروه روانشناسى دانشگاه الزهرا(س)، معاونت همين دانشگاه، عضويت در گروه برنامه ريزى روانشناسى، شوراى انقلاب فرهنگى، عضويت در انجمن روانشناسان ايران و آمريكا و عضويت در هيأت مديره نظام روانشناسى مشاوره كشور برخى ديگر از سوابق علمى او تاكنون محسوب مى شوند. هاشميان به مدت چند سال عضو هيأت تحريريه مجله Death Education بوده است؛ مجله اى كه در آن مقالاتى درباره مرگ به چاپ مى رسيد، مقالاتى كه سعى داشتند بررسى كنند انسان امروز چگونه بايد مفهوم مرگ را به عنوان يك واقعيت بپذيرد.

همچنين داورى و ارزيابى مجلات انجمن روانشناسان آمريكا (APA) را عهده دار بوده است. اكنون علاوه بر داورى برخى مقالات منتشره در مجلات روانشناسى داخلى، به عنوان ويرستار بخش انگليسى فصلنامه روانشناسى فعاليت دارد. پس از انقلاب فرهنگى و تعطيلى موقت دانشگاه ها به مدت يك سال به سوئد رفته و در يكى از دانشگاه هاى آن جا به تدريس مى پردازد. چندى بعد با بازگشايى دانشگاه ها، به ايران و دانشگاه الزهرا(س) بازمى گردد.

بعد از اين همه صحبت كردن درباره مرتبه علمي دكتر كيانوش هاشميان بايد بگويم كه با شناختي كه من از ايشان دارم به عنوان دانشجوي ايشان صفات و ويژگي هاي شخصييتي دكتر بسيار بالاتر و رفيع تر از مرتبه ي علمي ايشان است ، تواضع و فروتني يكي از صفات بارز شخصيتي ايشان مي باشد.


آدرس : زعفرانيه ـ خيابان مقدس اردبيلي ـ نرسیده به میدان الف – پلاک 100 – ساختمان 100 – طبقه پنجم – واحد 502
تلفن : 26204795 - 26204796 - 26204017
 
 
آدرس مطب: تهران - خیابان شهید مفتح جنوبی ـ خیابان ورزنده ـ پلاک 17 ـ فدراسیون پزشکی ورزشی - مرکز مشاوره تندرستی
تلفن مطب:021-88326225
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

هديه
Iran, Islamic Republic of
دكتر كيانوش هاشميان يكي از بهترين استادان ايران هستند واقعا به داشتن چنين انسانهاي ارزشمندي افتخار ميكنيم مانا باشيد 🙏🏻
محسن رضایی
Iran, Islamic Republic of
بنده افتخار شاگردی استاد رو داشتم و تاثیرگذارترین استاد دوران تحصیلی بنده بودند .....عالی عالی عالی
ژاله افشاری منفرد
Iran, Islamic Republic of
با سلام ضمن تشکر از شرح حال آقای دکتر
در خصوص شرح تحصیل ایشون اطلاع دارم که ایشان لیسانس و فوق لیسانس در ایران و دانشجوی مرحوم آقای دکتر سعید شاملو بودند و دکتراشون در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در رشته آموزش و پرورش بوده است.
موفق باشید.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...