کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوعی از امواج، مغز را هنگام خواب پاکسازی می‌کنند

خبرگزاری ایسنا , 11 آبان 1398 ساعت 12:52

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که برخی از امواج مغز می‌توانند آن را هنگام خواب پاکسازی کنند


ميگنا: به گزارش نیوساینتیست، به نظر می‌رسد امواج حاصل از فعالیت الکتریکی مغز، عناصری را که می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب برسانند، هنگام خواب از بین می‌برند و مغز را پاکسازی می‌کنند. این فرآیند می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تخریب‌کننده عصب مانند آلزایمر داشته باشد.

"لائورا لویس"(Laura Lewis)، پژوهشگر "دانشگاه بوستون"(BU) و سرپرست این پژوهش گفت: خواب، اهمیت بسیاری در پاکسازی عناصر زائد و سمی از مغز دارد. کم‌خوابی، با تولید توده‌های پروتئین‌هایی از جمله آمیلوئید بتا در ارتباط است که می‌توانند به بروز بیماری آلزایمر منجر شوند.

امواج مغزی، توسط شبکه‌های بزرگی از سلول‌های مغزی ایجاد می‌شوند. اگرچه اطلاعات مربوط به عملکرد این سلول‌ها، نامشخص است اما موضوع واضح در مورد آنها این است که هنگام خواب عمیق، آهسته‌تر و هنگام بیداری، سریع‌تر کار می‌کنند. لویس و گروهش برای بررسی نقش امواج مغزی در پاکسازی مغز، از کلاه‌های مخصوص ثبت نوار مغزی استفاده کردند تا فعالیت الکتریکی مغز ۱۳ داوطلب را هنگام خواب ارزیابی کنند.

پژوهشگران در همان زمان، سطح اکسیژن خون و مایع مغزی-نخاعی را نیز اندازه‌گیری کردند. آنها در بررسی‌های خود دریافتند که امواج مغزی مایع مغزی- نخاعی، هنگام خواب به مدت ۲۰ ثانیه درون و بیرون از مغز جریان دارد و عناصر زائد را از بین می‌برد. موج داخلی، توسط الگوهای امواج آهسته فعالیت الکتریکی موسوم به امواج دلتا پیشروی می‌کند.

این امواج مغزی، در تحکیم خاطرات هنگام خواب نیز نقش مهمی دارند. پژوهشگران در این بررسی دریافتند که این امواج، با جریان خون بیرون از مغز نیز برخورد دارند و می‌توانند به تعادل حجم کل مایعات اطراف مغز کمک کنند.

لویس ادامه داد: افرادی که به بیماری‌های تخریب‌کننده عصب مانند آلزایمر مبتلا هستند، امواج مغزی کمتر و ضعیف‌تری دارند؛ در نتیجه باید امواج کمتری از مایع مغزی- نخاعی را نیز در آنها انتظار داشته باشیم. این موضوع می‌تواند بر نحوه پاکسازی عناصر زائد نیز موثر باشد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا پاکسازی ناقص هنگام خواب می‌تواند دلیل یا نشانه‌ای برای بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر باشد یا خیر.

فقط یک خواب ناقص می‌تواند به شکل‌گیری آملوئید بتای بیشتر در مغز منجر شود اما این موضوع ترسناکی نیست.

لویس افزود: گاهی اوقات انسان‌هایی که خواب کافی ندارند، امواج الکتریکی آرام‌تری را در شب بعد خواهند داشت و همین موضوع می‌تواند روشی برای جبران خواب ناقص توسط مغز باشد. این پژوهش، در مجله "Science" منتشر شده است.


 
خواب خوب برای سلامت کل بدن ضروری است
نتایج مطالعه جدید نشان می دهد عدم خواب کافی مناسب می تواند تاثیرات منفی بر سلامت، بخصوص سلامت روده ها، داشته باشد.

به گفته محققان خواب بد و نامناسب با سلامت ضعیف روده ها مرتبط است که بر سلامت کل بدن تاثیر می گذارد. «جیمی تارتار»، سرپرست تیم تحقیق دانشگاه شمال شرق نووا فلوریدا آمریکا، در این باره می گوید: «براساس گزارشات قبلی ما معتقدیم احتمالا خواب نامناسب تاثیرات منفی قوی ای بر سلامت روده ها/تنوع میکروبیوم ها دارد.»

میکروبیوم های روده شامل تمام میکروارگانیزم ها (باکتری ها، ویروس ها، پروتوزوآها و قارچ ها) و ماده ژنتیکی شان هستند که در دستگاه گوارش یافت می شوند. در این مطالعات، به دست شرکت کنندگان به هنگام خواب، «اپل واچ» بسته شد. بدین ترتیب وضعیت خواب شرکت کنندگان مشخص شد و سپس میکروبیوم روده شان مورد آزمایش قرار گرفت. یافته ها نشان داد افرادی که خواب خوبی داشتند دارای میکروبیوم های روده متنوع تر و بهتری بودند. تارتار در ادامه توضیح می دهد که تنوع میکروبیوم های روده با سایر موضوعات سلامت نظیر بیماری پارکینسون و بیماری های خودایمنی و همچنین سلامت روانشناختی (اضطراب و افسردگی) مرتبط است. از اینرو هرچقدر تنوع میکروبیوم های روده فرد بیشتر باشد، احتمال سلامت عمومی بدن بهتر است.
برخی از فاکتورهای تاثیرگذار بر میکروبیوم های روده شامل ژنتیک، رژیم غذایی و داروهای نظیر آنتی بیوتیک ها هستند.


کد مطلب: 48738

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48738/نوعی-امواج-مغز-هنگام-خواب-پاکسازی-می-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir