سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۴
کد مطلب: 48744
۱
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

چندشغله بودن مردان ایرانی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی می‌شود

چندشغله بودن مردان ایرانی باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی می‌شود
میگنا: دکتر علی شیخ‌الاسلامی با اشاره به اهمیت سلامت مردان، گفت: جنس مذکر در تمام گروه‌های سنی از کودک و نوجوان گرفته تا میانسال و سالمند نسبت به زنان در معرض عوامل خطر بیشتر و در نتیجه مرگ و میر بالاتری قرار دارد، بطوری که امید به زندگی در مردان کمتر از زنان است.

وی افزود: علاوه بر بیماری‌های دوره نوزادی و کودکی در سایر دوره‌های زندگی نیز عوامل خطر محیطی، شغلی، عادات و رفتارهای نادرست مانند مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر، فشارهای روانی مختلف و غیره سلامت مردان را تهدید می‌کند.

شیخ‌الاسلامی تصریح کرد: حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است.
دانشیار گروه راهنمایی و مشاوره  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: بنابه گفته پزشکان، افراد از ۵۰ سالگی در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، ولی مردان ۱۰ سال زودتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند و این به آن معنی است که باید از ۴۰ سالگی مراقب عوامل پرخطر باشند که خود همین موضوع نشانگر اهمیت سلامتی مردان است.

وی با اشاره به بیماری‌های جسمی و روحی که مردان را تهدید می‌کند، گفت: مردان ایرانی برخلاف مردان سایر جوامع که تفریحاتی نظیر ورزش، گردش با دوستان و مسافرت را جزو برنامه‌های ضروری خود می‌دانند، به صورت دو یا چند شغله از صبح تا شب کار می‌‎کنند، این شرایط موجب شده آنها از توجه به سلامت جسم و روح خود غافل شده و به مشکلات روحی و روانی از قبیل خشم، عصبانیت، پرخاشگری، ناامیدی، بی‌انگیزگی، افسردگی، اضطراب، اختلال‌های شخصیتی و بیماری‌های جسمی نظیر مشکلات قلبی، ناراحتی‌های گوارشی، سرطان و غیره بیشتری دچار شوند.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به فشارهای جامعه، افسردگی و خشم در مردان و همین طور مقایسه زندگی مردان در جهان، تصریح کرد: در جامعه امروزی مشکلات اقتصادی، تجمل‌گرایی و غیره باعث شده تا مردان به شغل‌های دوم روی آورده و فشار کاری، استرس شغلی، اختلال خواب، اضطراب و غیره بیشتری تجربه کنند که در صورت نداشتن برنامه‌ریزی درست و عدم توجه به سلامت جسمی، روحی و روانی در بلندمدت سبب از بین رفتن سلامت جسم و روان آنها می‌شود.

وی ادامه داد: هر چند بطور کلی مردان بیشتر از زنان عصبانی می‌شوند، اما این عصبانیت در بین مردان ایرانی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، مشغله کاری و انواع فشارهای روزمره بیشتر است. مردان جامعه ما برخلاف مردان جوامع دیگر معمولاً فرصت کمی برای گذراندن اوقات فراغت، ورزش، گردش با همسالان، مسافرت و غیره دارند. بنابراین زندگی آنها کاملاً تکراری و خسته کننده بوده و از توانایی مدیریت خشم کمتری برخوردارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!