کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تست غربالگری سلامت بیماری آلزایمز چگونه است؟

خبرگزاری میزان , 14 آبان 1398 ساعت 22:13

یک روان پزشک گفت: تحقیقی در رابطه با آلزایمر در سال ۲۰۱۹ انجام شده و روی ۱۵۵ کشور با ۷۰ هزار نفر و ۴ گروه انجام شده است.


میگنا: دکتر غلامرضا حاجتی، درباره آلزایمز و جدیدترین یافته ها برای درمان این بیماری اظهار کرد: تحقیقی در رابطه با آلزایمر در سال 2019 انجام شده و روی 155 کشور با 70 هزار نفر و 4 گروه انجام شده است.

وی در ادامه گفت: این 4 گروه شامل متخصصین نظام سلامت، بیماران، خانواده بیماران، مراقبین و جمعیت عام انجام شده است.

مهمترین بخش آن این بود که بتوان متوجه شد که آگاهی عمومی این 4 دسته درباره بیماری آلزایمر چگونه است.

حاجتی افزود: گروه اول یعنی متخصصین تا حدود 60 درصد بر این نظر بودند که آلزایمر سالمندی طبیعی است و این نشان دهنده این است که آگاهی متخصصین هم در دنیا در این مورد کم است.

این روان پزشک در ادامه بیان کرد: گروه دوم یعنی مراقبین بیشتر شرم داشتند و بیمار را پنهان می کردند و از گفتن این موضوع شرم داشتند و در تحقیقات مشخص شد که مراقبین در اکثر کشور ها خانواده ها و بیشتر دختر بزرگتر خانواده این نقش را بر عهده دارد و بیشترین فشار هم روی این دختر می آید که باید خانواده خود را نگه دارد و رنج بیماری پدر و مادرش را هم به دوش بکشد و مراقبت از این افراد حدود 16 ساعت از 24 ساعت شبانه روز است.

50 درصد بیماران معتقدند از سمت مراقبین نظام سلامت به آن ها بی اعتنایی می شودوی در ادامه بیان کرد: در بررسی روی گروه سوم یعنی بیماران مشخص شد 50 درصد بیماران معتقدند از سمت مراقبین نظام سلامت به آن ها بی اعتنایی می شود و حس توجه به آن ها منتقل نمی شود در حالی که متخصصان این حوزه معتقدند این حس در بیماری آنها وجود دارد و فقط نمی توانند آن را ابراز کنند و نیاز است که توجه کافی به این مریض ها بشود.

غربالگری باید از 60 سالگی شروع شودحاجتی بیان کرد: این ناآگاهی ها باعث می شود نگرش فرد عوض شود و به بیمار توجه نشود و به عنون مثال غربالگری آن ها باید از 60 سالگی شروع شود و از 65 سالگی آلزایمز شروع می شود و در این سن یک درصد شیوع دارد و هر سال یک درصد به آن اضافه می شود و وقتی به 90 سالگی می رسد شیوع بین 30 تا 40 درصد می شود.

حاجتی در ادامه گفت: رویکرد کلی ای که به بیمار آلزایمز وجود دارد تشخیص زود هنگام است و تاکید شده که بیماری افراد دقیق بررسی شود.

تست غربالگی یک تست ساده ارزیابی شناختی مختصر است و 30 نمره دارد و مریض هایی که با سواد یا بی سواد باشند تستشان فرق می کند و در این تست اگر نمره کسب شده از 26 پایین تر باشد مریض مشکوک تلقی می شود و ارزیابی تکمیلی تر برای آن ها انجام می شود.

هر سال که درمان زودتر شروع شود 5 سال از تخریب سلول های مغزی جلوگیری شود.

این روان پزشک در ادامه بیان کرد: تشخیص زود هنگام باعث می شود هر سال که درمان زودتر شروع شود 5 سال از تخریب سلول های مغزی جلوگیری شود و آن بخش که سالم است عملکرد بقیه بخش ها را بر عهده می گیرد این یک رویکرد مناسب در کشور ها برای تشخیص و درمان بیماری آلزایمر وجود دارد.

هنوز نمی شود کار زیادی برای آن درمان قطعی بیماران آلزایمر انجام دادحاجتی افزود: هنوز در دنیا نمی شود کار زیادی برای آن درمان قطعی بیماران آلزایمر انجام داد و فقط سرعت بیماری را کم می کنند و درمان قطعی برای آن ها وجود ندارد و نشانه های به وجود آمدن یک داروی مناسب در یکی دو دهه آینده وجود دارد و با تحقیقات انجام شده به سمت درمان های ایمونوتراپی می رود.


کد مطلب: 48773

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48773/تست-غربالگری-سلامت-بیماری-آلزایمز-چگونه

میگنا
  https://www.migna.ir