جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ / ۲۳:۳۵
کد مطلب: 48797
۱
۷
گردشگران برای دیدن خشونت به ایران بیایند!

جامعه‌شناسان و روانشناسان ناامید از جان مردم چه می‌خواهند؟!

جامعه‌شناسان و روانشناسان ناامید از جان مردم چه می‌خواهند؟!
چندیست که با پدیده‌ای به اسم "جامعه‌شناسان و روانشناسان ناامید" در ایران مواجه شده‌ایم.
شاید در ابتدای امر چندان معقول به نظر نیاید ولی افکار عمومی ایران به تازگی با کسانی با مدرک جامعه‌شناسی و روانشناسی مواجه شده‌اند که به شدت ناامیدند، صراحتا می‌گویند برای فهم حقایق جامعه ایران نیازی به کار علمی نیست! اشاراتی به براندازی دارند و سخنان سیاه‌نمایانه رجال اصلاحات را درباره مردم تکرار می‌کنند.

جالب است که تمام این حرف‌ها نیز در زیر کت و شلواری به اسم جامعه شناسی و روانشناسی مطرح می‌شود و افراد یاد شده نیز هیچ پاسخگویی یا دلیل یا سندی درباره گفته‌های خود ارائه نمی‌کنند و فقط بصورت روزمره از این تریبون به آن مصاحبه در رفت و آمد هستند.

قابل تأمل آنکه اظهارات آنها شباهت عجیبی با یکدیگر دارد و اگر فقط نام گوینده حذف شود؛ می‌توان نام هریک را به جای دیگری نوشت چون حرف‌هایشان عملاً تفاوتی با یکدیگر ندارد و صرفاً بر القای ناامیدی، فروپاشیدگی جامعه ایرانی و روانی بودن مردم ایران تأکید دارد.


*دچار تنفریم و تنفر یعنی براندازی
ادعاهایی که می‌گویند نیاز به کار مطالعاتی عمیق و علمی نداریم!

مثلا چندی قبل "محمد فاضلی" جامعه‌شناس در یک مصاحبه تفصیلی با روزنامه همشهری (ارگان شهرداری تهران) تأکید کرد: بخشی از جامعه ایران دچار حس خشم و بخشی حس تنفر شده است!

او گفته بود: خیلی‌ها فکر می‌کنند حاکمان قصد ندارند مسئله‌ای را حل کنند یا حل‌کردن بسیاری از مسائل به نفع‌شان نیست. این وضعیت مردم را آزرده است. ایده من این است که با ادامه این وضعیت آدم‌ها 3 مرحله را طی می‌کنند. آدم‌های جامعه الان ناراضی هستند و در مرحله اول، نارضایتی‌شان تشدید می‌شود. این آدم‌ها در مرحله دوم حالت‌شان از نارضایتی به خشم تغییر می‌کند و در مرحله سوم، خشم به تنفر تبدیل می‌شود. اگر مسائل حل شوند یا امیدی به حل آنها شکل بگیرد، طی‌شدن این مراحل ناگزیر نیست.

فاضلی که در صحبت‌های خود دائماً اصرار دارد به وجود سه‌گانه نارضایتی_خشم _تنفر در ایران اشاره کند اما جان کلام خود را اینطور بیان می‌کند که: «آدم‌ها وقتی وارد فاز تنفر می‌شوند، فقط می‌خواهند چیزی را که هدف نفرتشان است، از بین ببرند. دیگر برای تعامل مثبت جهت حل مسئله امکانی نیست و فقط هدف نفرت نباید وجود داشته باشد. نفرت خطرناک است.»[1]


جالب است که فاضلی در تمام طول این مصاحبه ولو به یک سند یا نظرسنجی متقن در این رابطه اشاره‌ای نمی‌کند و عملا مخاطبان با نظرات او مواجه هستند نه با اسناد او!
در همین حال شخص دیگری به نام فریبرز درتاج، تحت عنوان "رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران" نیز با خبرگزاری ایسنا مصاحبه کرده و در حالی که «اضطراب» را مهمترین چالش امروز سلامت روان مردم ایران عنوان می‌کند اما می‌گوید: برای فهم علت اضطراب در جامعه، نیاز به کار مطالعاتی عمیق و علمی نیست؛ وضعیت اقتصادی و تورم و گرانی و تغییر قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز مردم همگی علت این موضوع هستند![2]

این فرد نیز نه تنها برای ادعای مضطرب بودن مردم، دلیل یا سند یا نظرسنجی خاصی را ارائه نکرده بلکه در ادامه صحبت‌های خود تصریح دارد که اساساً برای فهم خود قائل به کار علمی هم نبوده است!

*خصلت ملی ایرانیان میهمان‌نوازی نیست؛ «خشونت» است!
این قصه گویا سر تمام شدن ندارد...
حسن موسوی چلک، نفر بعدی است که با عنوان "رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران" طی یادداشتی که چند روز قبل در روزنامه آرمان ملی منتشر کرد، «خشونت» را وجه مشخص رفتار اجتماعی ایرانیان توصیف کرد و نوشت: شاید بیش از دو دهه است که خشونت در رفتار اجتماعی بین مردم شیوه بیشتری پیدا کرده است. اسیدپاشی را هم داشته‌ایم که دیگر آخر خشونت است.
او همچنین تصریح می‌کند: در واقع برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود آنطور که باید اثرگذار نبوده و مردم باید خودمراقبتی را برای کنترل خشم سرلوحه رفتارشان قرار دهند![3]

و دردآور اینکه موسوی چلک هم برای ادعاهای خود عملا سندی غیر از "خودتان که می‌دانید" و "خودتان که می‌بینید"! ارائه نکرده بود و از طرفی گویا نمی‌دانست که معضل اسیدپاشی که در همه کشورهای جهان وجود دارد به هیچ وجه در ایران شیوع ندارد.

*آمارهایی که ادعاهای ناامیدان را نقض می‌کند/ انتقاد رهبر انقلاب از القای ناامیدی
جدای از اینکه این ادعاها و سخنان سیاه‌نمایانه نیاز به پیمایش دقیق و ارائه اسناد متقن دارند اما در وادی نظر و در فضایی که بتوان دلایلی را در مقابل این حرف‌ها ارائه کرد؛ گفتنی‌های زیادی وجود دارد...
پلیس ایران بعنوان یک منبع ارائه آمار رسمی از کاهش جرایم خشن خبر می‌دهد.[4]
میزان «خودکشی» در ایران نیز کمتر از نصف میانگین جهانی است[5] و گفته می‌شود رتبه کشورمان در این زمینه 154 است.

در بحث شور و نشاط اجتماعی و یا امیدوار بودن یا نبودن ایرانی‌ها نیز علیرغم تمام مشکلات اقتصادی اما شاهد رخدادهای جالبی مثل افزایش مسافرت‌های داخلی و خارجی مردم، رونق بازار برندهای داخلی و خارجی، گسترش فعالیت‌های ورزشی، افزایش فروش کتاب، رونق جشن‌ها و مناسک مذهبی و ملی مثل عید نوروز و محرم، رکورد شکنی فروش فیلم‌های سینمایی، سولد آوت شدن کنسرت‌ها و... هستیم.

رخدادها و آمارهایی که عده‌ای اصرار دارند آنها را نبینند تا حرف‌هایشان در تأکید بر فروپاشی جامعه ایران و خشمگین و ناامید بودن مردم باورپذیر به نظر بیاید.
در خاتمه البته لازم به ذکر است که مقام معظم رهبری به تازگی در بیانات خود در دیدار با خبرگان ملت تأکید کرده که "جمهوری اسلامی در قله‌ی عزت قرار دارد و مایه‌ی افتخار و مباهات برای اسلام است".

ایشان همچنین فرمودند: دشمن تلاش زیادی را برای سست کردن عزم و اراده‌ی مردم و ناامید کردن آنان به کار بسته است که باید در مقابل، عزم و اراده‌ی ملی تقویت شود و این مهم نیز، با دستور امکان‌پذیر نیست بلکه با استدلالهای صحیح و با حضور به‌موقع صاحبان فکر در میان مردم محقق میشود...
رهبر انقلاب همچنین با انتقاد از برخی افراد که در سخنان خود و یا در فضای مجازی مردم را مأیوس میکنند، تأکید کردند: پرهیز از ناامید کردن مردم از مهم‌ترین کارها است، چون اگر امید نباشد هیچ کار بزرگی انجام نمیشود؛ البته امید به آینده یک امید کاذب نیست، بلکه آینده‌ی کشور واقعاً روشن و امیدوارکننده است. [6]

برخی محافل تحلیلی از این می‌گویند که خواص و رسانه‌های کشور بایستی کارنامه قابل ارائه‌ای در مبارزه با القای ناامیدی از سوی جریان سیاسی خاص و متعلقین آنها داشته باشند و اصطلاحا با حلوا حلوا گفتن دهانی شیرین نخواهد شد.

فی‌الجمله همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند؛ این مقوله باید در کارنامه خواص و رسانه‌های صاحب فکر مشخص باشد که معدل آنها در ارائه استدلال‌های صحیح برای ردّ ناامیدی و ایجاد امیدواری معقول در میان مردم و افکار عمومی چیست؟!


***
1_http://newspaper.hamshahrionline.ir/id/85318
2_https://www.isna.ir/news/98073021720/
3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/272902
4_ https://www.isna.ir/news/96090804138/
5_ www.irna.ir/news/83510012/
6_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=43551
 
 
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دکتر زیبا علوی - مدرس دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
با سلام و درود
این تحلیل و قضاوت شما درباره بیانات روان شناسان و جامعه شناسان درباره وضعیت روانی مردم ایران ، نیز نشانه خصوت و سوگیری منفی شما نسبت به قدرت و نفوذ روان شناسان است و اکنده از قضاوتهای شخصی و فاقد پشتوانه و استدلال علمی است . ضمنا اقای موسوی چلک در رشته مددکاری تحصیل کرده است و جزء روان شناسان نمی باشد .
دوم اینکه وجود خشم و نفرت مردم نسبت به حاکمان امری بدیهی و واضح است مگر اینکه شما فرد بی بصیرتی باشید که این واقعیت را ادراک نکید .
موفق باشید .
بی نام‌
Iran, Islamic Republic of
اتفاقات اخیر نشان داد مطلب بالا گواه بر وجود خشم و تنفر در مردم است
پس بیهوده خودتان به غفلت نزنید
Iran, Islamic Republic of
... مقاله های زرد روزنامه ها رو کپی پیست میکنین؟؟؟؟؟ شرم باد بر میگنااااا
محفوظ
Iran, Islamic Republic of
خیلی پوزش می طلبیم جناب ، نه اینکه همه شما روانشناسان ایران خیلی خیلی معصوم هستید و مثل قدیس ها بر کره زمین فرود آمدید انتظار دارید همه بیایندبرای شما به به و چه چه کنند . طاقت یک نقد را هم ندارید. از اونطرف 90درصد اساتید دارند از پایان نامه های دانشجویان برای خودشون مقاله تولید می کنند و حتی امتیاز می گیرند و کم کاری در دانشگاهها را با گرفتن پول زیاد و دوشیدن دانشجویان در کارگاهها جبران می کنید . خیلی جالب است که بعضی از این مشاوران خودشون با زنشون مشکل دارند و با نفر سوم و چهارم و مراجعان هم رابطه دارند بعدش میروند در همایش ها درباره خانواده درمانی نطق می کنند .جمع کنید این بساط رو
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام: نقد کردن و نقد شدن کی گفته اشکال داره؟ ... منظور اینه که یه علم و حرفه رو توی سایتی مثل شرق، به باد تحقیر گرفتن، نشان از این داره که تخریب و هجمه هست. وگرنه بله ما هم قبول داریم که برخی روانشناس ها ، شخصیت پخته ای ندارند و سراسر مشکل دارند با خودشون و بقیه حتی خانواده شون . اونها هم باید درمان بشن.
مشاور
Netherlands
باید دنیا را کمی بهتر از آنچه تحویل گرفته ای ، تحویل دهی

خواه با فرزندی خوب

خواه با باغچه ای سرسبز

خواه با اندکی بهبود شرایط اجتماعی

و اینکه بدانی

حتی اگر فقط یک نفر ،

با بودن تو

ساده تر نفس کشیده است

این یعنی تو موفق شده ای
مارکز
Iran, Islamic Republic of
آه چه نقد زیبایی .زود برو جایزتو بگیر
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!