کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجبار دانشجویان دکتری شهید بهشتی به ارائه مقالات ISI!

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران , 25 آبان 1398 ساعت 23:24

دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی برای دفاع از پایان نامه‌های خود علاوه بر چاپ مقاله علمی، پژوهشی ملزم به چاپ یک مقاله ISI هستند که به دلیل عدم پذیرش مقالات آنها در مجلات بین المللی، موفق به دفاع نمی‌شوند.


میگنا: دانشجویان در هر مقطعی برای فارغ التحصیل شدن و دفاع از پایان نامه باید برخی موارد را رعایت کنند که البته این نکات در مقطع دکتری بیشتر و سخت‌تر است. یکی از این الزامات این است که دانشجوی مقطع دکتری قبل دفاع از پایان نامه باید حتما مقاله ISI داشته باشد.
 
این امر شاید در نگاه اول خیلی سخت به نظر نرسد اما دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مدعی هستند که با تصویب این مصوبه از سال ۹۴ ،دانشجویان دکتری رشته‌های علوم انسانی علاوه بر چاپ مقاله علمی پژوهشی با رتبه بالا و چاپ یک مقاله در کنفرانس‌های بین المللی ملزم به چاپ یک مقاله ISI در مجلات سفید هم شدند.

این دانشجویان مدعی شده اند که هرچند چاپ مقاله در این نوع مجلات برای رشته‌های علوم انسانی سخت است، اما شرایط کنونی کشور دلیل مضاعفی بر چاپ نکردن مقالات شده و استادان دانشگاه هم جهت بهره مندی از مزایای آن سکوت کرده‌اند. از سوی دیگر بازار سیاه اکسپ مقاله رونق گرفته است و به گفته جمعی از دانشجویان شهید بهشتی ارقام ۴۰ تا ۵۰ میلیونی برای گرفتن اکسپت مقاله می‌خواهند.

این دانشجویان همچنین اعلام کرده اند؛ باتوجه به اینکه دانشجویان ورودی سال ۹۴ به بعد شامل این مصوبه اند، هیچ دانشجویی موفق به دفاع نشده و دانشگاه همچنان بر نظر خود اصرار دارد، البته دانشجویان نوبت دوم هم با توجه به افزایش سنوات مجبور به پرداخت شهریه مضاعف شده اند.


مقاله ها به دلایل نه چندان متقن، رد می‌شوند
یکی از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی این موضوع را تایید کرد و گفت: یکی از مقاله هایم در یکی از مجلات کشور خارجی ۶ ماه است که در داوری است و هنوز جوابی نگرفته ام.

او در ادامه بیان کرد: این وضعیت نسبت به چند سال پیش خیلی سخت شده و مقاله هایمان به دلایلی نه چندان محکم، رد می‌شود.

این دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی افزود: حتی طرح‌های پژوهشی مشترک بین دانشگاه‌های خارجی و ایران هم از بین رفته و این شرط دانشگاه برای دادن دو مقاله ISI به حدی سخت است که دانشجو یک دوره دکتری ۵ ساله را حداقل ۷ تا ۸ ساله به اتمام می‌رسانند و به ترم ۱۴ و ۱۵ می‌رسند و باید مبلغی را نیز به عنوان سنوات و خوابگاه و... پرداخت کنند.

این دانشجو در پاسخ به این سوال که استادان دانشگاه این امر را قبول نکرده اند، گفت: این گفته استادان خیلی عجیب نیست، چون آنها مجبور نیستند هزینه سنوات و خوابگاه بدهند و قرار نیست بهای عمر تلف شده دانشجو را پرداخت کنند، بلکه فقط به فکر رزومه خودشان هستند و برایشان تفاوتی ندارد یک مقاله چند ماه در انتشار تائید باشد.


کد مطلب: 48865

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48865/اجبار-دانشجویان-دکتری-شهید-بهشتی-ارائه-مقالات-isi

میگنا
  https://www.migna.ir